Citat:
Ursprungligen postat av
TheDork
de
Nyckelordet för mig är ”sårbara”. En dunebuggy kan slås ut av en soldat med karbin. Ett par skott i fordonet/träff i personalutrymmet och personalen är utslagen. Det är väldigt ”bräckliga” vapensystem.
I första gulfkriget åkte amerikanska SF förband runt i sådana. Efter kriget så lades konceptet mer eller mindre ned just på grund av förlusterna. De har inte använts sedan dess förrän nu mig veterligen.
Så en karbinbeväpnad soldat är ett reellt hot mot en dunebuggy. Mot en stridsvagn är en fotsoldat inte ens ett väg gupp.
Nja, SF-förband har fortsatt att använda snabba och oskyddade fordon även efter Gulfkriget. SOCOM har t.ex. tagit fram nya Dunebyggys och det har även Israel, samtidigt som Landrovers, G-Wagen, Peugeot P4 m.fl. fordon används av många specialförband i väst. T.ex. av SOG i Sverige.
Men ja. De är mycket sårbara. Men för rätt uppgift och i rätt terräng kan de vara användbara. T.ex. för att utnyttja ett genombrott som har uppnåtts av tyngre förband och snabbt framrycka för att lokalisera och störa den flyende fienden. Jag skulle dock ha föredragit t.ex. Panhard CRAB och/eller EBRC Jaguar för den uppgiften.