2022-10-06, 20:11
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Jag tror inte vi ska hoppas att alla mobiliserade ryska förband är fullkomligt värdelösa. Och även om de är det finns det en risk att dom kommer trycka in tillräckligt med kött för att bli ett problem. Ryssen stoppade Nazityskland genom att i princip dränka tyska krigsmakten i ryskt blod. Enda hoppet är en revolution som efter VK1. Där är vi dock inte ännu

Nej finns förstås kapabla mindre enheter men den stora massan verkar vara outbildade drägg och som en Ukrainsk soldat sa. Vi ser spår av alkohol och drogtillbehör och de är inget annat än busar och knarkare,
Citera
2022-10-06, 21:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Låter som Afghanistan som USA förlorade mot. Pundare och analfabeter hela gänget.

Många av de soldater som ryssland satt in kommer från områden där befolkningen inte har internet eller moderna mobiltelefoner. Det är folk som lever på samma sätt som man gjorde för 30 år sen i ryssland. De vet inte ens varför och vem de egentligen krigar mot. Det enda de hört är att det är nazister som tagit över i Ukraina och att man måste rädda de ryssar som bor i Krimområdet och resten av östra Ukraina.
Citera
2022-10-06, 22:31
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
73% av amerikaner stödjer fortsatt stöd till Ukraina trots hot om kärnvapen. Detta är det näst viktigaste slagfältet och Ryssland förlorar även där
Citera
2022-10-06, 22:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
J Ryssen stoppade Nazityskland genom att i princip dränka tyska krigsmakten i ryskt blod.
Nåja. För det första hade tyskarna en infernalisk otur med vädret - vintern 41/42 var nog den kallaste under hela 1900-talet. Men för det andra var ju det där blodsdränkandet finansierat och utrustat av USA. De är på andra sidan nu, som bekant. Så länge de håller sig på den sidan får ryssarna det besvärligt.
Citera
2022-10-06, 23:04
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
de

Nyckelordet för mig är ”sårbara”. En dunebuggy kan slås ut av en soldat med karbin. Ett par skott i fordonet/träff i personalutrymmet och personalen är utslagen. Det är väldigt ”bräckliga” vapensystem.

I första gulfkriget åkte amerikanska SF förband runt i sådana. Efter kriget så lades konceptet mer eller mindre ned just på grund av förlusterna. De har inte använts sedan dess förrän nu mig veterligen.

Så en karbinbeväpnad soldat är ett reellt hot mot en dunebuggy. Mot en stridsvagn är en fotsoldat inte ens ett väg gupp.

Nja, SF-förband har fortsatt att använda snabba och oskyddade fordon även efter Gulfkriget. SOCOM har t.ex. tagit fram nya Dunebyggys och det har även Israel, samtidigt som Landrovers, G-Wagen, Peugeot P4 m.fl. fordon används av många specialförband i väst. T.ex. av SOG i Sverige.

Men ja. De är mycket sårbara. Men för rätt uppgift och i rätt terräng kan de vara användbara. T.ex. för att utnyttja ett genombrott som har uppnåtts av tyngre förband och snabbt framrycka för att lokalisera och störa den flyende fienden. Jag skulle dock ha föredragit t.ex. Panhard CRAB och/eller EBRC Jaguar för den uppgiften.
Citera
2022-10-07, 06:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nja, SF-förband har fortsatt att använda snabba och oskyddade fordon även efter Gulfkriget. SOCOM har t.ex. tagit fram nya Dunebyggys och det har även Israel, samtidigt som Landrovers, G-Wagen, Peugeot P4 m.fl. fordon används av många specialförband i väst. T.ex. av SOG i Sverige.

Men ja. De är mycket sårbara. Men för rätt uppgift och i rätt terräng kan de vara användbara. T.ex. för att utnyttja ett genombrott som har uppnåtts av tyngre förband och snabbt framrycka för att lokalisera och störa den flyende fienden. Jag skulle dock ha föredragit t.ex. Panhard CRAB och/eller EBRC Jaguar för den uppgiften.
Just det!
Glöm inte heller att rörelse även det kan vara ett skydd! det är allt annat än enkelt att träffa ett litet mål som rör sig snabbt!
Citera
2022-10-07, 07:11
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nåja. För det första hade tyskarna en infernalisk otur med vädret - vintern 41/42 var nog den kallaste under hela 1900-talet. Men för det andra var ju det där blodsdränkandet finansierat och utrustat av USA. De är på andra sidan nu, som bekant. Så länge de håller sig på den sidan får ryssarna det besvärligt.

Ja absolut! Du plockar detta ur sitt sammanhang. Jag har åtskilliga gånger i denna tråd dels förklarat att tyskarna 1941 stoppades mer av tysk logistik och väder än ryska motanfall. Och förklarat att ryssland vann pga amerikanskt stöd.

Men! Min poäng är att så länge det inte sker en stor folklig resning i Ryssland så gäller att kvantitet också är en kvalitet (citat Stalin) och man ska aldrig underskatta ryska folkets förmåga att lida och dö för en sak. Vräker ryssen in dåligt utbildad och dåligt utrustad trupp i Ukraina kombinerat med dom existerande kapabla förband som ändå finns så finns det en risk att det knäcker Ukraina. Kriget är inte vunnet och det är livsfarligt att underskatta ryssen. Nästan så att jag ibland undrar om de värsta rapporterna från mobiliseringen är propaganda från ryssland för att få väst att andas ut
Citera
2022-10-07, 07:16
Medlem
Står att läsa i samtliga dags och kvällstidningar, Biden varnar för att Putin inte bluffar och att världen är närmare kärnvapenkrig än den varit sedan 1962.
Citera
2022-10-07, 07:26
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Står att läsa i samtliga dags och kvällstidningar, Biden varnar för att Putin inte bluffar och att världen är närmare kärnvapenkrig än den varit sedan 1962.
Hot om kärnvapenkrig säljer lösnummer!
Senast redigerad av borriz 2022-10-07 kl. 07:30.
Citera
2022-10-07, 10:49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
https://www.militaryfactory.com/smallarms/detail.php?smallarms_id=1300

Ukraina tillverkar även egna jammers för en kostnad 12000 dollar styck (tro jag det var)
Funkar de där även mot militära drönare, med militära radiolänkar?
Citera
2022-10-07, 11:22
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ja absolut! Du plockar detta ur sitt sammanhang. Jag har åtskilliga gånger i denna tråd dels förklarat att tyskarna 1941 stoppades mer av tysk logistik och väder än ryska motanfall. Och förklarat att ryssland vann pga amerikanskt stöd.

Men! Min poäng är att så länge det inte sker en stor folklig resning i Ryssland så gäller att kvantitet också är en kvalitet (citat Stalin) och man ska aldrig underskatta ryska folkets förmåga att lida och dö för en sak. Vräker ryssen in dåligt utbildad och dåligt utrustad trupp i Ukraina kombinerat med dom existerande kapabla förband som ändå finns så finns det en risk att det knäcker Ukraina. Kriget är inte vunnet och det är livsfarligt att underskatta ryssen. Nästan så att jag ibland undrar om de värsta rapporterna från mobiliseringen är propaganda från ryssland för att få väst att andas ut
Tror att risken är stor att oavsett när kriget är över så kan Ryssland komma att förbättra sin strategi och eventuellt minska sin korruption för att bli ett större hot generellt, och som du skriver instämmer jag i att man underskattar ryssen återigen, man ska inte göra det misstaget, som exempel sa ju amerikanarna att japanerna inte kunde träffa deras fartyg på grund av sina sneda ögon i ww2 nu säger folk att ryssen inte kan strida för dom är plattnackade fyllon.
Citera
2022-10-07, 11:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Tror att risken är stor att oavsett när kriget är över så kan Ryssland komma att förbättra sin strategi och eventuellt minska sin korruption för att bli ett större hot generellt, och som du skriver instämmer jag i att man underskattar ryssen återigen, man ska inte göra det misstaget, som exempel sa ju amerikanarna att japanerna inte kunde träffa deras fartyg på grund av sina sneda ögon i ww2 nu säger folk att ryssen inte kan strida för dom är plattnackade fyllon.

Problemet är att Ryssland inte har tid att åtgärda problemen. De kommer inte bara förlora kriget men också sitt land. Anledningen att Ryssland angrep Ukraina var att det var absolut sista chansen att göra det 2022. De kunde inte göra det 2023. Det var uppenbarligen försent 2022 också men 2023 hade de inte ens haft manskap att försvara sina gränser. Att Ryssland skulle kunna komma tillbaka 2024 och övervinna Ukraina i dess nuvarande form är helt orimligt, det finns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in