2022-09-22, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ryssland ligger minst 40år efter väst när det gäller flyg vad som är än värre är att man inte äns klarar av och bygga flygplanen i någon större omfattning. Man har inte tekniken att massproducera flygplan idag tillsammans med mycket annat.

Väst ?? Det låter lite generellt.. Väst inkluderar även oss så Bror Duktiga svenskar.. Vad har vi utvecklat... inte mycket,
Det handlar bara om USA.. Dom är störst bäst vackrast.. Vi övriga "väst" är inte på samma planet som USA.
Citera
2022-09-22, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nä, istället slösar de ju S-400 som extremt dyra och ganska klena kryssningsrobotar... Kanske för att de inte har så mycket annat kvar i lager?
Nu var det inte mig du tänkte svara men jag svarar ändå. Olika luftvärnsystem är till för olika saker s400 tex är till för att slå ut mål på långa avstånd och ballistiska robotar. Lågt flygande kryssningsrobotar har man andra mindre system till tex tor och Pantsir. Det är flera system som är tänkt och samverka för att slå ut olika mål. Deta är ochså något ryssland ligger långt efter väst på ochså datalänk dom har så många olika system från en hel hög med olika tillverkare så dom kan inte sammankoplas som våra system kan. I väst så ser våra flygplan samma mål som frigatten som ligger i havet 30mil bort patriotbatterina har samma lägesbild som jaktflyg awac landbasead radar osv. Det har inte ryssland. Nakdelen för dom är att dom inte vet vad dom skjuter på iff kallas det. Där ligger man ochså kanske 50år efter väst. Deta fanns på viggen på 70talet. Många går på deta med att s400 och ryska saker är så bra men i verkligheten är det skräp som är helt oanvändbart på ett modernt slagfält.
Citera
2022-09-22, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amram
Väst ?? Det låter lite generellt.. Väst inkluderar även oss så Bror Duktiga svenskar.. Vad har vi utvecklat... inte mycket,
Det handlar bara om USA.. Dom är störst bäst vackrast.. Vi övriga "väst" är inte på samma planet som USA.
Nja at4 tex vi var långt före dom med datalänk vi var först med aesa på awac osv så börjar du titta så ligger vi långt långt fram ubåtar är vi med bra på. Mycket av komponenterna i jas är svenska radar tex har väll fortfarande en av dom bästa störförmågorna i världen. Sjömålsrobotar är vi ochså i framkant på.
Citera
2022-09-22, 02:49
Medlem
Ska man gå in på vad som är så fantastiskt med AESA radar så kan man styra alla celler separat man kan tex använda radarn att söka åt ett håll och använda andra delar för att störa fiendens radar samtidigt det kan inte en PESA radar den kan bara kolla åt ett håll och antingen störa eller söka.

Deta ger extrema fördelar efter som du både kan skjuta på mål söka och störa fiendens radar.

En AESA radar är inte heller lika känslig mot "Notching" en pulse doppler radar mäter skillnad i fart mot radar ekon enkelt förklarat så ett föremål som färdas i 90 grader från dit blir osynlig på radarn det kallas Notching. Det är ochså en vanlig teknik i luftstrid.

Därför efter som inte ryssland har någon AESA radar på sina flygplan kan man ledigt säga att dom ligger minst 40år efter väst. Skillnaden är i verkligheten gigantisk och då har vi inte snackat om vapnen som vi har mot det som dom har.
Citera
2022-09-22, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Alla dina inlägg

Väldigt intressanta inlägg. I min enfald trodde jag att ”en radar är en radar är en radar”. Efter att läst på lite inser jag nu att det är en jävla skillnad.

Om nu Ryssland inte har ASEA radars (eller förmågan att tillverka dem) så skulle jag säga att de aldrig kommer komma ikapp. Och därmed bara vara kanonmat i flygstrid?

Om ASEA är så överlägset så blir det lite Omdurman över det hela. Spjut (Ryskt flyg) mot kulsprutor (väst)?
Citera
2022-09-22, 06:51
Medlem
Citat:
Ryska flygvapnet verkar inte användas i någon större omfattning i Ukraina.. Svårt o gissa anledning. Flottan används inte heller i större omfattning för t.ex beskjutning med missiler från jagare o fregatter o ubåtar. Ryssarna kör markoffensiv med förband som inte har någon motivation alls. Det går inte att kriga med folk som inte vill därför blev det denna totala dikeskörnining.

1 Man får förluster om man flyger över Ukraina.

2 Man uppnår inte det man vill eller önskar uppnå genom att flyga över Ukraina?

Vilket kanske inte är så konstigt. Det är nog väldigt resurskrävande att försöka uppnå luftherravälde över Ukraina som är ett väldigt stort land till ytan. Även för US Air Force skulle det vara ett väldigt svårt och resurskrävande jobb. Det kräver ju en hel del av logistik och samordning osv.

Jag gissar personligen att man från rysk sida inte tycker att det är värt att flyga så jättemycket över Ukraina, och att man hellre avlossar kryssningsmissiler från flyg över det egna territoriet.

Ukraina har luftvärn som biter på ryskt flyg har det ju visat sig.
Senast redigerad av Macke85 2022-09-22 kl. 06:59.
Citera
2022-09-22, 06:53
Medlem
Nu ska jag killgissa….

Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Väldigt intressanta inlägg. I min enfald trodde jag att ”en radar är en radar är en radar”. Efter att läst på lite inser jag nu att det är en jävla skillnad.

Om nu Ryssland inte har ASEA radars (eller förmågan att tillverka dem) så skulle jag säga att de aldrig kommer komma ikapp. Och därmed bara vara kanonmat i flygstrid.

Man kan gissa att rysk industri säkert kan tillverka en hyfsat okej AESA radar. Däremot är det inte säkert att Ryssland kan masstillverka många sådana. Särskilt inte till hanterbar kostnad.

Ryssland bygger ju så få nya flygplan att det nog inte blir hanterbart. Men som sagt det är en gissning bara.

AESA är kanske nåt man i framtiden köper av Kina. (Får jag gissa så köper man i framtiden sina flygplan från Kina också.)
Senast redigerad av Macke85 2022-09-22 kl. 07:29.
Citera
2022-09-22, 07:28
Medlem
Citat:
Väst ?? Det låter lite generellt.. Väst inkluderar även oss Bror Duktiga svenskar.. Vad har vi utvecklat... inte mycket,

Sverige har utvecklat väldigt mycket för att vara ett så litet land!

Men västs stora fördela är väl en mycket bättre fungerande kapitalism (marknadsekonomi).

I väst försöker inte varje land var för sig sitta och utveckla allt på egen hand. Man samarbetar! Man köper avancerad militärmateriel av varandra. Företagen samarbetar. Nya vapen och ny krigsmateriel tas fram i samarbete med olika företag i olika länder. Komponenter köps in från underleverantörer världen över.

Ensam är inte stark.
Senast redigerad av Macke85 2022-09-22 kl. 07:37.
Citera
2022-09-22, 07:49
Medlem
Citat:
Inte?
AT4
N-LAW
Alla svenska jaktflygplan (där är vi ensamma tillsammans med Frankrike, USA och möjligen Italien att kunna bygga helt egenutvecklat)
CV90
Archer
Alla ubåtar, där vi var världsledande ett tag och fortfarande är en av mindre än 10 länder i världen som kan bygga dem
Skolflygplan (SK-60 och nya T-7A)
Bofors automatkanoner till alla möjliga plattformar
Egna fartyg, Visby, SB90 mfl
Saab Trackfire
Styrsystem till ett antal raketsystem, bla. Javelin om jag inte minns fel.
RBS-systemen (ett helt gäng upp till senaste Gungnir)
GlobalEye
Torpeder
Bomber
Ammo
Granatkastare
Artilleri
Massor med radarsystem för fartyg, men även flygplan

Behöver man fortsätta?
Citera
2022-09-22, 08:26
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:

Asså detta är troligen det dummaste som skrivits i tråden hittills. Googla lite på militärmateriel som utvecklats av Aimpoint, Bofors, SAAB, Ericsson eller Hägglunds. Finns inget land i världen som utvecklat så mycket ledande krigsmateriel som Sverige.
Citera
2022-09-22, 08:37
Medlem
Citat:

Om nu Ryssland inte har ASEA radars (eller förmågan att tillverka dem) så skulle jag säga att de aldrig kommer komma ikapp. Och därmed bara vara kanonmat i flygstrid?

Om ASEA är så överlägset så blir det lite Omdurman över det hela. Spjut (Ryskt flyg) mot kulsprutor (väst)?

Som konstaterats tidigare, är det en markant skillnad på olika radartekniker.
Det som sitter i Gripen, är vida överlägset allt som ryssen kan skaka fram.
Men,...skulle en fiende lyckas slinka igenom nätet, och det inleds visuell strid, är den fördelen borta. Nästan.
...eftersom alla andra Gripen-förare i området kan se/dela information med varandra, kan de andra dela sin information med den som är inbegripen i visuell kurvstrid.
Så att AESA-radar är "the shit" är det inget snack om, och ryssen har inte tillräcklig numerär tillgång för att den skall bli stridsvärdig.
Citera
2022-09-22, 09:18
Medlem
Citat:

Man kan aldrig veta hur något slutar i för tid men det är bara kolla hur det gått tidigare ingen som kört en rysk kärra har haft en chans dom sensate 40åren alla fall.
F16 76 mot 1
F15 108 mot 0
Finns en anledning att våra flyg i väst har dessa kill ratio
Ryssland kommer aldrig komma ikapp väst och jag tror inte deras flyg industri överlever speciellt länge till. När länder utvärderar flyg idag åker ryska skräpet ut i första omgången.
Kina har kommit längre men en bra gissning är att det är samma övertro på sin egen förmåga och överdriven prestanda på egna utrustningen. Det är så diktaturer fungerar. Iran kina ryssland jobbar på exakt samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in