2022-11-09, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jodå. Sen var det ju det där med att träna, träna och träna litet till. Problemet (det är välkänt) är att när man blir trött och rädd (på riktigt) krävs det att man nått fram till ett automatiskt korrekt beteende.

Dit hör så basala saker som att sprida ut sig när reptilhjärnan skriker att man skall hålla ihop med sin flock, att kasta sig i skydd även om diket/gropen är full med skit (bokstavligen) och en del andra "förmågor" som man säkerligen redan har läst i det lilla häftet "Krigarens guide till galaxen".

Det kan inte vara lätt för Ivan Kolshosovitj att fixa det här.

Även duktiga soldater kan behövas påminnas om att sprida ut sig. Ibland tom att man fysiskt ”drar isär dem” och tvingar dem att sprida ut sig.
Citera
2022-11-09, 17:16
Medlem
Nu tror jag inte att kärnvapen kommer användas den närmsta tiden, men skulle inte militären beordras att dra sig tillbaka från Cherson vid ett sådant tillfälle? Om det nu var Cherson som var det tänkta målet.

Eller skulle man isåfall vara mer öppen och be även ukrainska civilbefolkningen att evakuera?
Citera
2022-11-09, 17:21
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Nu tror jag inte att kärnvapen kommer användas den närmsta tiden, men skulle inte militären beordras att dra sig tillbaka från Cherson vid ett sådant tillfälle? Om det nu var Cherson som var det tänkta målet.

Eller skulle man isåfall vara mer öppen och be även ukrainska civilbefolkningen att evakuera?

Som jag ser det så är det stor risk för kärnvapen om UA tar sig över Dnepr. För då är ju Krim direkt hotat och kärnvapnen sätts då rimligen in på näset ner mot Krim.
Citera
2022-11-09, 17:31
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Som jag ser det så är det stor risk för kärnvapen om UA tar sig över Dnepr. För då är ju Krim direkt hotat och kärnvapnen sätts då rimligen in på näset ner mot Krim.

Jag tror inte på kärnvapen oavsett, konsekvenserna blir för stora för Ryssland och dom har inte trupp för att dra fördelar av kärnvapen ändå.

Detta är dock en monumental flopp så nu är alla förluster på västra sidan om Dnepr helt bortkastade. Återstår att se hur reträtten kommer se ut. Kan vi hoppas på kaos och ryssar som simmar i floden under artilleriregn?

Från Ukrainsk sida känns en övergång över Dnepr helt meningslös. Ett otroligt svårt företag med enorma risker. Måste vara bättre att omgruppera förbanden och slå ner mot Mariupol eller österut in i Luhansk. Här får dom genast en avsevärt kortad front som är lätt att försvara så dom kan kraftsamla i andra riktningar. Dom behöver inte ta stort djup ner mot Mariupol för att kunna spärra landförbindelsen till Kreml dem vägen.

Men först ska vi se att det blir en reträtt och hur den genomförs. Jag tror på kaos
Citera
2022-11-09, 17:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ryssarna avancerar hela 3 cm, om dagen enligt utsago på ett avsnitt av fronten. https://www.expressen.se/tv/nyheter/svaret-staller-rysk-stats-tv-avancerar-tre-centimeter/

Vilken förskönande beskrivning när de egentligen oftast retirerar. Men bra att det var med på statlig TV.

Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Ska bli intressant att se hur mycket material de får med sig, hur många trupper de kommer att förlora under reträtten, vad de gör härnäst (spränga dammen?) och hur detta kommer att tas emot där hemma.

De har förberett detta noga under lång tid så det borde bli en mer ordnad reträtt än reträtten från Kiev och flykten från Kharkiv. Men vem vet, ryssarna visar sig ofta klantigare än väntat.
Citera
2022-11-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vilken förskönande beskrivning när de egentligen oftast retirerar. Men bra att det var med på statlig TV.

De har förberett detta noga under lång tid så det borde bli en mer ordnad reträtt än reträtten från Kiev och flykten från Kharkiv. Men vem vet, ryssarna visar sig ofta klantigare än väntat.
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Kenneth Gregg påstod i morse redan att:
Citat:
Morgonuppdateringen 09.11.2022 och HAR ÄNTLIGEN SLUTOFFENSIVEN PÅBÖRJATS I KHERSON.

I så fall kanske den välförberedda reträtten inte var helt planerad att ske idag....
Citera
2022-11-09, 18:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Kenneth Gregg påstod i morse redan att: I så fall kanske den välförberedda reträtten inte var helt planerad att ske idag....

Kanske inte, men det hänger ju ihop. Färre trupper, kanske inget artilleri, gör ju en offensiv från Ukraina enklare. Lite hönan eller ägget, någon var först men bakomliggande orsaken den samma.

På Twitter sades det att Ukraina gick in i en dal av staden tidigt (redan i går tror jag?). Kenneth Gregg tar bara saker från Twitter, telegram etc. precis som vi i tråden gör. Han sammanfattar och ger en bra helhetsbild men har har lika ofta rätt och fel som vi krigsexperter på FB för han har samma källor.
Citera
2022-11-09, 18:51
Medlem
Citat:
Kanske inte, men det hänger ju ihop. Färre trupper, kanske inget artilleri, gör ju en offensiv från Ukraina enklare. Lite hönan eller ägget, någon var först men bakomliggande orsaken den samma.

På Twitter sades det att Ukraina gick in i en dal av staden tidigt (redan i går tror jag?). Kenneth Gregg tar bara saker från Twitter, telegram etc. precis som vi i tråden gör. Han sammanfattar och ger en bra helhetsbild men har har lika ofta rätt och fel som vi krigsexperter på FB för han har samma källor.
Kanske det. Han verkar även ha tillgång till andra, mer direkta källor men det kanske han vill framställa så. Svårt att veta.
Citera
2022-11-09, 19:03
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=kPQ08I9cbwg

Här är en film som fan är smärtsam att se. Så jävla patetisk. Lite hö som "scen". Publiken, kanske en rysk armékår ser måttligt imponerad ut. Det är sorgligt och ångestframkallande. Är det detta som är "underhållning"...?
Citera
2022-11-09, 19:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Kanske det. Han verkar även ha tillgång till andra, mer direkta källor men det kanske han vill framställa så. Svårt att veta.

Kanske han har men det får han inte skriva. Säkerhetspolisen skulle gripa honom om han skrev saker som inte redan är kända. Och jag har inte läst något unikt från honom (Utom så klart om hans egna projekt med kaminer etc. jag menar från striderna).
Citera
2022-11-09, 19:21
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:

Fast har lokala förband känt till den planen, ska några förband agerar arriärgarde och hålla emot Ukraina samtidigt som majoriteten flyr? Ska Ukraina avstå att beskjuta broar och färjor när allt tungt material ska över floden?
Citera
2022-11-09, 19:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Fast har lokala förband känt till den planen, ska några förband agerar arriärgarde och hålla emot Ukraina samtidigt som majoriteten flyr? Ska Ukraina avstå att beskjuta broar och färjor när allt tungt material ska över floden?

Det är väl två scenarier? 1. Ryssland retirerar helt ensidigt. Ukraina kommer göra allt för att orsaka dem massiva förluster, och ja jag tror de ryska trupperna känner till en sådan plan för ryssarna har genomfört mycket truppförflyttningar, flyttat bort artilleri, byggt ny försvarslinje på andra sidan floden etc. Jag vet inte exakt hur man gör men ryssarna har ju flera försvarslinjer så de i linjen bakom den första får skjuta på ukrainarna medans de i den första snabbt åker tillbaka till den andra linjen. Och så får man fortsätta så. Sedan nära floden så skjuter artilleriet på andra sidan floden på ukrainarna medans ryssarna skall åka över floden.

Det är nog mycket svårt om inte scenario 2 finns på plats?

2. Detta ovan kombineras med en överenskommelse med Ukraina att låta ryssarna retirera i utbyte mot att de retirerar. Detta är ju ren spekulation från min sida och jag tror nog inte det är så troligt. Men om det är så, så kommer vi nog snart märka det. Om ryssarna kan skeppa över en massa tung materiel utan att bli beskjutna, eller om Ukraina bara rycker fram långsamt allt eftersom ryssarna överger vissa orter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in