2022-10-05, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag gissar på Alf Lundin som utreds och är misstänkt våren 1994.

CA förhörs januari 1994 med resultat att han anmäls för brott mot vapenlagen hos Polismyndigheten i Handen där ärendet alltså hamnar. Det plockas tillbaka till PU hösten 1994 efter GMP:s genomgång av utredningen efter intressanta personer, som jag förstår det.

AL är dock knappast lik CP.

Jag tror också på Alf Lundin.

https://drive.google.com/file/d/1ZsZVSNIZmwnFxJ0WhYoDFr9GxOZTd16m/view
19860413 E 4426
Citera
2022-10-05, 11:31
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tror också på Alf Lundin.

https://drive.google.com/file/d/1ZsZVSNIZmwnFxJ0WhYoDFr9GxOZTd16m/view
19860413 E 4426

Var det inte Borgnäs (alltså programledaren) som manipulerade Alf, att kontakta PU med en ny version där han placerade sig själv vid mordplatsen när skotten föll, vilket i sin tur gjorde honom misstänkt och vidare utredd.

Om det stämmer och H.Ö här syftar på Alf borde Borgnäs ha snappat upp det. Han verkar helt ovetande om vilket uppslag man arbetar med?
Citera
2022-10-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Var det inte Borgnäs (alltså programledaren) som manipulerade Alf, att kontakta PU med en ny version där han placerade sig själv vid mordplatsen när skotten föll, vilket i sin tur gjorde honom misstänkt och vidare utredd.

Om det stämmer och H.Ö här syftar på Alf borde Borgnäs ha snappat upp det. Han verkar helt ovetande om vilket uppslag man arbetar med?

Det känner jag inte till.
Men däremot ansåg några honom som mytoman, en person som ville göra sig intressant men tog tillbaka
vittnesmålet när polisen började pressa honom.

https://wpu.nu/wiki/Alf_Lundin
Citera
2022-10-05, 13:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det känner jag inte till.
Men däremot ansåg några honom som mytoman, en person som ville göra sig intressant men tog tillbaka
vittnesmålet när polisen började pressa honom.

Tidigare har jag tänkt mig att CA hamnade i skymundan vintern 1994 på grund av att man blev så intresserad av AL vid samma tid. Men CA var nog redan halvt undanlagd när AL blev aktuell.

Att man blev så intresserad av AL tror jag berodde på att man just fått GMP:n presenterad för sig när man börjar utreda honom. Han var det första objektet i dess anda, en udda enstöring utan några särskilda ambitioner levande på låg standard. Han har lämnat rimliga uppgifter om sina förehavanden innan mordet omkring Grand. Vid mordplatsen stämmer inte det han uppger. Sedan tar han tillbaka allt. Det är kanske här man talar om en möjlig lösning våren 1994?

Somliga tror att han faktiskt var i stan och på plats vid Grand mordkvällen, men hittar på sista biten för att göra sig intressant. Han hade väl blå täckjacka och stålbågade glasögon. Kanske var han någon av grandmännen.
Citera
2022-10-05, 13:31
Medlem
Citat:
Tidigare har jag tänkt mig att CA hamnade i skymundan vintern 1994 på grund av att man blev så intresserad av AL vid samma tid. Men CA var nog redan halvt undanlagd när AL blev aktuell.

Att man blev så intresserad av AL tror jag berodde på att man just fått GMP:n presenterad för sig när man börjar utreda honom. Han var det första objektet i dess anda, en udda enstöring utan några särskilda ambitioner levande på låg standard. Han har lämnat rimliga uppgifter om sina förehavanden innan mordet omkring Grand. Vid mordplatsen stämmer inte det han uppger. Sedan tar han tillbaka allt. Det är kanske här man talar om en möjlig lösning våren 1994?

Somliga tror att han faktiskt var i stan och på plats vid Grand mordkvällen, men hittar på sista biten för att göra sig intressant. Han hade väl blå täckjacka och stålbågade glasögon. Kanske var han någon av grandmännen.

Så här beskriver man Alf Lundins signalement.

"Man. 34 år gammal, 175 cm lång. Ordinär kroppsbyggnad.
Huvud: Barhuvad, cendré-färgat hår. Glasögon med smala bågar.
Klädsel: Mörkblå täckjacka,"ner över baken". Mörka jeans, svarta skor."

Citera
2022-10-05, 15:52
Medlem
omigas avatar
Citat:

Jag kan inte Lundin, men är inte år 1994 lite för sent för att han ska vara den person H.Ö och A.H refererar till i programmet? Eller hur hänger det ihop. Blev han aktuell som GM fem år efter Borgnäs inspel -89? Man talar då om en för Borgnäs redan välkänd person. Jag får det inte riktigt ihop det hela.

Senast redigerad av omiga 2022-10-05 kl. 15:55.
Citera
2022-10-05, 19:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag kan inte Lundin, men är inte år 1994 lite för sent för att han ska vara den person H.Ö och A.H refererar till i programmet? Eller hur hänger det ihop. Blev han aktuell som GM fem år efter Borgnäs inspel -89? Man talar då om en för Borgnäs redan välkänd person. Jag får det inte riktigt ihop det hela.

Jag kan inte heller turerna.

Men AL utreds uppenbarligen feb-maj 1994.

Uppmärksammade detta i Lampers bok (har den ej tillgänglig) där jag har för mig framkommer att man var mycket intresserad av AL 1994 och lade stora resurser på det uppslaget. Han ska ha återuppväckts efter presentationen av GMP:n. Sedan torde väl nya omständigheter av intresse framkommit om det nu var honom man talade om i klippet.

Den första kända åtgärden rörande CA efter förhören januari 1994 tror jag är en omregistrering i november av polisanmälan för vapenbrott. CA plockas upp av GMP-inventeringen och utredningen gällande honom startar januari 1995. Enligt Axberg händer inget i uppslaget efter januari 1994 förrän detta.
Citera
2022-10-05, 20:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
I april 1994 är spaningsledningen med Hans Ölvebro och Anders Helin i spetsen optimistiska att man ska gripa gärningsmannen innan årets slut.

H.Ö. är ”jag är optimistisk, vi har kommit in i ett läge där man ser slutet på det hela”.

A.H ”…båda är nog överens om att vi någon gång under året har klarat av det här”

Det handlar om en ensamagerande gärningsman som enligt Expressen ska vara lik Christer Pettersson, något H.Ö f.ö. dementerar att han sagt.

Var det CA man hade i åtanke här?

Från 1:00
Från 12:48
Från 1:51:30

https://youtu.be/bJQeRUvqdHk
Låter ju helt klart på Hans Ölvebro och Anders Helin där i programmet som att som att man har riktigt bra koll på någon, och någon som av någon anledning kan förväntas avslöja sig inom den närmaste framtiden eller åtminstone innan året är slut. CA skulle jag spontant gissa på, någon som vet när man satte in span och telefonavlyssning på honom?
Senast redigerad av Draifos 2022-10-05 kl. 21:03.
Citera
2022-10-05, 21:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Låter ju helt klart på Hans Ölvebro och Anders Helin där i programmet som att som att man har riktigt bra koll på någon, någon som av någon anledning kan förväntas avslöja sig inom den närmaste framtiden eller åtminstone innan året är slut. CA skulle jag spontant gissa på, någon som vet när man satte in span och telefonavlyssning på honom?

Om du tittar i mitt inlägg ovan ser du att de kända utredningsåtgärder som finns efter januari 1994 gällande CA vidtas med början ett år senare, dvs från och med januari 1995. Om man nu var så intresserad av CA vid denna tid borde man väl vidtagit åtgärder i uppslaget då. Enligt Axberger händer ingenting.

Nu har jag kollat på avsnitten i klippet och det låter kanske som att man hoppas på GMP:n generellt? Plus att man har AL och eventuellt även CA i åtanke.

Vid tiden för klippet utreds ivf AL. Det är möjligt att man har någon okänd taktik med att vänta ut CA. Men vapenärendet förpassas till Handen och plockas tillbaka ett år senare.

Det finns ingen känd telefonavlyssning av CA och den övervakning av honom som är känd sker 1995 och senare vid enstaka tillfällen.
Citera
2022-10-05, 21:09
Medlem
omigas avatar
Vore intressant om vi fick fram artiklarna, två stycken. Båda från Expressen - februari och april 1994.
Citera
2022-10-05, 21:34
Medlem
omigas avatar
Citat:
Vore intressant om vi fick fram artiklarna, två stycken. Båda från Expressen - februari och april 1994.

SvD 94-02-28

"Idag, på dagen åtta år efter mordet på Olof Palme, arbetar Palmegruppen med ett sedan tidigare mycket väl dokumenterat spår. Det är, enligt vad SvD erfar, ett spår polisen tidigare lagt ner åtskilliga arbetstimmar på och nu på nytt intensifierat bearbetningen av".

"Kommissarie Hans Ölvebro, chef för poliserna som utreder mordet, tror att mordet mycket snart, kanske inom ett halvår, kommer att vara uppklarat".

Ok, det utesluter CA och förklarar möjligen varför det tog ett helt år mellan telefonsamtalet till CA och husrannsakan ute på Vedahöjden.

https://ibb.co/TtxbXfZ
Senast redigerad av omiga 2022-10-05 kl. 21:41.
Citera
2022-10-05, 21:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det finns ingen känd telefonavlyssning av CA och den övervakning av honom som är känd sker 1995 och senare vid enstaka tillfällen.
Det kanske inte finns ordentligt dokumenterat officiellt, men det framgår ganska tydligt av förhören med CA att man avlyssnade hans telefon. Och exakt när man började ha span på honom (och i vilken omfattning) kanske inte heller framgår riktigt tydligt av dokumentationen, men det betyder ju inte att man inte hade span på honom 1994. Det kan mycket väl vara CA som Hans Ölvebro och Anders Helin syftar på där.
Senast redigerad av Draifos 2022-10-05 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in