Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Vilken fråga?
Frågan gällde alltså vad som finns att utläsa i materialet när aktionen drog igång 1986 att de med licens för S&W .357 skulle visa upp sina vapen. Dvs en snustorr, saklig och faktabaserad titt på vad som hände i samband med det. INTE det gamla vanliga snurret att med hjälp av cirkulär-resonemang skruva det till att CA alltid ljuger om allt och alla och att han därför automatiskt är skyldig till MOP...
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Sökte lite i wpu och i Ledningsgruppens möte 860509
https://wpu.nu/images/0/05/Pol-1986-05-09_Protokoll-Ledningsgruppen.pdf uttalas att ”samtliga som har licens på vapnet i Stockholmsområdet har visat upp sitt vapen”
Det är knappast troligt att Stockholms läns samtliga polisdistrikt lyckats få de 4-500 (förmodligen många fler då irrelevanta vapen inte är bortsorterade) revolverinnehavarna att visa upp sina vapen på en månad. Det tar distrikten 1-2 år och mer än så att redovisa vapnen i den senare undersökningen och då återstår ändå vapen. Folk befinner sig på annan ort/utomlands, bor inte på sin folkbokföringsadress, vapen är skrotade, felregistrerade osv osv.
Det måste röra sig om ett missförstånd, troligare är att samtliga distrikt är klara med undersökningen.
Vad finns för möjligheter?
-CA har fått kallelse 1986 och visat upp vapnet. Och ljuger då han senare utförligt redogör för hur han 1986 satt förgäves och väntade på att PU skulle höra av sig.
-CA fick aldrig någon kallelse 1986. Den utsortering av innehavare som används är, av allt att döma, den som görs efter PU:s larm till distrikten dagarna efter mordet. Och i den finns CA. Att man skulle missa att kontakta just CA är mycket otroligt. Eller att post kommit bort osv.
-CA har fått kallelse (påminnelse kan ej ha hunnits med) 1986 och ignorerar denna. Eftersom denna undersökning, till skillnad från den senare, aldrig tas vidare, så händer inget.
Något av dessa tre alternativ måste vara fallet. Nu vet man ivf att kallande och vapenuppvisande genomförts i Stockholms polisdistrikt 1986.
Ja du ser. Helt plötsligt dyker det upp offentliga uppgifter från polisen som verkar påstå att samtliga med licens faktiskt visat upp vapnet 1986!
Sedan funkar ju det då inte med din teori om att CA är skyldig som synden, så det måste smutskastas och bortförklaras...
Vi får titta på det från en "second opinion" också.
För det första kan vi väl ta och kolla vad det stod rent ordagrant: (Stavfel korrigerade av mig...)
"Inventering av Smith & Wesson
Hallberg undrar hur långt inventeringen av Smith & Wesson kommit?
Ståhl upplyser att samtliga vapenhandlare i Stockholmsområdet är hörda. Samtliga som har licens på vapnet i Stockholmsområdet har visat upp sitt vapen. Hur det förhåller sig i övriga landet kan inte Ståhl svara på för tillfället, Ståhl kommer att undersöka detta."
Vad innebär det då? "Samtliga vapenhandlare hörda"? Kunde man visa upp sitt vapen även hos sin lokala vapenhandlare som rapporterade vidare till polisen? Eller är det bara taskig styckeindelning i utskriften? Dvs att "Ståhl upplyser att samtliga vapenhandlare i Stockholmsområdet är hörda." och "Samtliga som har licens på vapnet i Stockholmsområdet har visat upp sitt vapen. Hur det förhåller sig i övriga landet kan inte Ståhl svara på för tillfället, Ståhl kommer att undersöka detta." är två olika diskussioner som råkar hamna bredvid varandra på pappret så man kan tolka det som att de är sammanlänkade?
Eller att de bara kollat de 357 vapenhandlarna hade hemma? Fast varför skulle de bara kolla dem...?
Bokstavligt verkar det ju onekligen stå att samtliga med licens för 357 S&W i Sthlm visat upp sitt vapen. Alltså även CA...
Jag funderar också kring det här med "kallelserna". Jag har ett svagt svagt minne av det inte gick ut några kallelser första omgången. Att polisen kallt räknade med att berörda skulle vilja göra uppvisningen på frivillig basis och att SAMTLIGA följde i media vad som hände i utredningen våren 1986.
Jag kan mycket väl minnas fel där. Men jag tycker att det borde gå att få fram exakt hur turerna gick kring detta. T ex ett dokument som det i fallet med provskjutningarna 1990.
Du nämner också att det knappast är troligt att de skulle vara klara med uppvisningarna redan då eftersom den andra aktionen tog mellan 1-2 år.
Då ska man ha i minnet att det var helt olika saker. Aktion två tog så långt tid för att en PROVSKJUTNING av en revolver är ett så oerhört mycket mer tidskrävande projekt. Kunde man i omgång ett bara släntra förbi sin lokala vapenhandlare och "Kolla, jag har minsann puffran kvar jag! Ja, jag ser det. Varsågod nästa!" så gick det tämligen snabbt! Och man ska även vara medveten om att man VILLE VARA snabb i utredningen. Tiden är ofta en faktor i mordutredningar. Går det för lång tid brukar det leda till att mordet blir svårlöst eller t o m olöst. Vilket väl MOP sorgligt väl illustrerar...
Citat:
Ursprungligen postat av
PigletEager
Ok, jag tänkte på hur det praktiskt gick till 1986 när polisen ringde runt till revolverinnehavarna. Om det fanns ett lättillgängligt telefonnummer som var aktuellt kanske chansen ökar att de faktiskt fick tag i honom då. Annars fick de slå upp honom på personnummer för att få reda på folkbokföringsadress och aktuellt telefonnummer? Ingen aning hur det gjordes 1986 och hur mycket tid och ansträngning som krävdes för det.
Om vi jobbar efter teorin att han sade upp abonnemanget som en följd av ett samtal från polisen, så innebär ju det att de fått tag i gällande telefonummer. Sedan ringt upp honom och han svarat och fått reda på, eller anat, att det var polisen som ringde. Kanske lade på direkt? Som reaktion på det då blir att han säger upp abonnemanget för att slippa sitta och vänta på flera obehagliga samtal.
Det vore ju väldigt intressant om vi kunde veta datum då polisen ringde och datum då CA sa upp sitt abonnemang.
Det vore väl bra att ta reda på exakt hur det hela gick till, ja. Jag tror personligen inte att snuten satt och ringde runt då... Men ja, mer info behövs.