2022-10-05, 19:29
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpTower
Konsekvenserna av denna prishysteri?
Mat är väl rätt okänslig på pris så vi vanliga krafsar med hoven och sparar in på annat.
Citera
2022-10-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är två olika saker som diskuteras, inflationen har fortsatt sedan säger man (bankmannen) att dom priser som uppnåtts kommer bestå, inte sänkas.
I dagligvaruhandeln är det nu en ny prisnivå som kommer ligga kvar vad som kommer att ske är att det blir lockpriser på vissa varor typ kaffe men ordinarie priser är det samma

Tycker Sverige börja bli mer likt ett U-land, folket har knappt råd med nånting snart, priserna är här för att stanna, vad signalerar det, jo, ni bortskämda jvlar, nu får ni känna på tuffare tider, så tolkar nog många.

Som en del skriver i andra intressanta trådar, dags att fundera att lämna detta sjunkande skepp till något annat varmare och billigare. Vad blir kvar då, inte mycket, Sverige är inte så "glamorous" som fasaden vill berätta, mest förfall och dyrt levende, vem vill ha det i långa loppet.
Citera
2022-10-05, 19:39
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Konsekvenserna blir att vi vanliga arbetare får skära ned ännu mer på även den billigaste maten. Det var över ett halvår sedan jag ens åt falukorv.
Nästa steg blir att blanda bark med mjölet.. Klart är iallafall att gemene man behöver ställa om rejält och det fort för att inte hamna i fattigdom. Några stora löneökningar kommer vi inte se så pengarna kommer inte räcka på långa vägar.
Har du ens räknat på vad 100g falukorv och 1 dl ris kostar? Om du tex skulle göra stroganoff?

Vad köper du istället, knark?
Citera
2022-10-05, 19:41
Medlem
rafterajars avatar
Folk får precis det som de förtjänar. Svensken är helt jävla rubbad i hjärnan.
Citera
2022-10-05, 19:46
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Har du ens räknat på vad 100g falukorv och 1 dl ris kostar? Om du tex skulle göra stroganoff?

Jajamen och väldigt noggrant, dessutom.
För ett par år sedan utmanade jag mig själv med att försöka att inte överskrida 500 kronor i total matkostnad under en månad. Då vägde jag varje litet riskorn vid tillagningen och fick ut en väldigt detaljerad excelfil där den dagliga kostnaden för frukost, lunch och middag var specificerad intill minsta lilla öre.
Jag har med andra ord stenkoll på vad maten kostar så pass att jag med säkerhet vet att femhundrakronorsutmaningen skulle bli jävligt svår att genomföra idag.
Citera
2022-10-05, 19:51
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Konsekvenserna av denna prishysteri?
Inflation. Och svårt att få pengarna att räcka till för många.
Citera
2022-10-05, 19:53
Medlem
Citat:
Tycker Sverige börja bli mer likt ett U-land, folket har knappt råd med nånting snart, priserna är här för att stanna, vad signalerar det, jo, ni bortskämda jvlar, nu får ni känna på tuffare tider, så tolkar nog många.

Som en del skriver i andra intressanta trådar, dags att fundera att lämna detta sjunkande skepp till något annat varmare och billigare. Vad blir kvar då, inte mycket, Sverige är inte så "glamorous" som fasaden vill berätta, mest förfall och dyrt levende, vem vill ha det i långa loppet.
Håller med dig! Vi har haft det fett bra faktiskt och blivit bortskämda. Vi klagar för det minsta lilla här i avlånga Sverige. Trots ökade priser på el och mat så har vi det ganska bra ändå.
Senast redigerad av FreshReset 2022-10-05 kl. 19:55.
Citera
2022-10-05, 19:57
Medlem
DenlysandeJarls avatar
Det är tuffare tider nu, men vi har klarat oss igenom tuffa tider förut i Sverige och vi kommer att göra det igen
Citera
2022-10-05, 19:58
Medlem
Citat:

Det var typ 5-10 år sedan när alla jävla svenskar skulle vara så jävla duktiga och ni trodde Sverige och Stockholm var hela världens jävla mittpunkt.

Hoppas det var värt det svenne, jag har nog aldrig ätit så mycket restaurangmat och catering som nu. 😚 Det blir lite extra gott att tänka på er när jag och de mina frossar i ett liv med hög komfort.

Hoppas ni gillar läget, för det har kommit för att stanna.
Citera
2022-10-05, 19:58
Medlem
En annan konsekvens, då svensken slevar i sig pytt i panna dagarna i ända för att spara några slantar till annat, att hälsan kan bli lidande, kanske (skörbjuggen) inte av bara sämre eller mindre matintag utan av stress och sånt, nu är vi alla olika tack o lov, men skrämmande utveckling i svenska folkhemmet år 2022/23.
Citera
2022-10-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenlysandeJarl
Det är tuffare tider nu, men vi har klarat oss igenom tuffa tider förut i Sverige och vi kommer att göra det igen
Lycka till!
Citera
2022-10-05, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin

Stroganoff? Då behövs tomatpuré som är helt omöjligt att få tag på…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in