2021-11-02, 18:38
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag såg klart säsong 2 idag. Överlag en bra serie även om andra säsongen inte är lika intressant som den första.
Min största kritik mot serien är väl hur konceptet "evil marksmanship" får en sådan extrem dimension i Mandalorian.
Att stormtrupper mystiskt aldrig lyckas pricka hjältarna är en sak men i filmerna (åtminstone ep 1-6) så kompenseras detta upp genom att kanonmat på rebellernas sida fimpas eller liknande samt att man heller inte ser särskilt många stormtrupper träffas heller.

Man ser åtminstone inget som i Mandalorian där dussin efter dussin av dem slaktas så fort de ens syns i bild utan att de själva gör mer än att hosta eller skrika "upp med händerna". Jag tycker helt seriöst att det där förstörde seriens actionscener i allt högre grad och i de sista 3-4 avsnitten så satt jag och tittade ned i mobilen när eldstriderna bröt ut. Dålig koreografi och fantasilöshet.

Det var väl nån scen i slutet när de är vid den där "jedi-portalen" eller vad det var, uppe på berget medans baby-yoda står och flummar, när det kommer zergrush efter zergrush med Stormtroopers, och hjälten (Mando eller hon tjejen) gör den klassiska "hjälte med melee-weapon har en hord fiender runt sig med dragna skjutvapen som skjuter vilt samtidigt som de går närmare och närmare medans denne hoppar runt och slår ner alla en efter en utan att någon träffar honom" som fick mig att kräkas lite.

Istället för att bara stå 30-70 meter bort out of range från hjältens svärd/påk/spjut/stridsklubba/whatever och från säkert avstånd helt enkelt bara skjuta ner fanskapet innan denne ens kommer i närheten.
Senast redigerad av frange 2021-11-02 kl. 18:40.
Citera
2021-11-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det var väl nån scen i slutet när de är vid den där "jedi-portalen" eller vad det var, uppe på berget medans baby-yoda står och flummar, när det kommer zergrush efter zergrush med Stormtroopers, och hjälten (Mando eller hon tjejen) gör den klassiska "hjälte med melee-weapon har en hord fiender runt sig med dragna skjutvapen som skjuter vilt samtidigt som de går närmare och närmare medans denne hoppar runt och slår ner alla en efter en utan att någon träffar honom" som fick mig att kräkas lite.

Istället för att bara stå 30-70 meter bort out of range från hjältens svärd/påk/spjut/stridsklubba/whatever och från säkert avstånd helt enkelt bara skjuta ner fanskapet innan denne ens kommer i närheten.
Sista avsnittets showdown på kryssaren spelar i samma pellejöns-division när våra debila hjältar mejar ned varenda mähä som alla kommer springande snällt och ställer sig i skottlinjen utan att så mycket som peka med bössan. Lite märkligt med tanke på att de har kom-radio i hjälmen och hör sina kamrater skrika när de skjuts ned.
Special mentions får sherrifen vars gevär hakar upp sig och hon börjar då slå med den som käpp i en rak korridor där hon står fullt synlig för soldater som ser henne från ett dussin meter bort.
Citera
2021-12-13, 18:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Dude. Vi pratar om en franchise med rymdskepp som korsar galaxer på veckor, med magiska munkar som viftar med svärd vars blad är kontrollerad plasma.

Allt i Star Wars går att förklara med att Kraften alltid söker balans. Handviftande så det stänker om det givetvis. Men det är trots allt en franchise med rymdskepp som korsar galaxer på veckor, med magiska munkar som viftar med svärd vars blad är kontrollerad plasma.

Det är nog snarare ditt fel som förväntar dig realism av Star Wars.

För egen del såg jag "Episod 4" i början på 80-talet, och där framstod stormtrupperna som kompetenta och farliga. I början kom Vader in först efter dem, om än som ett slags mäktigt svart skelett.

Hjältarna hade i de första episoderna problem med både stormtrupper och stridspiloter. Nu verkar tanken finnas att alla kan levla upp till en hisnande skicklighetsnivå, ungefär som i ett rollspel eller dataspel.

Stridsrealismen spårade ur med ewokerna i "Jedins återkomst". Med detta sagt gillade jag "Mandalorian" mer än de flesta prequels och sequels, även om det finns spännande scener och gåshud även i dessa förstås.

Ser fram emot Obi-Wan!

Frågan är när måttet är rågat med all nostalgi och återanvändning. Lucas försökte åtminstone med originalitet i sina prequels. Tyvärr blev slutresultatet stundtals som något liknande mupparna i världsrymden.

"Mandalorian" har rätt fingertoppskänsla när det gäller det visuella, och är mer brutal och mörk i tonen, i likhet med Ep. 4 och 5.
Senast redigerad av Dalulven 2021-12-13 kl. 18:54.
Citera
2021-12-13, 19:54
Medlem
Glorkass avatar
Mandalorian var riktigt bra, håller med er om att det enda man störde sig på var känslan att alla huvudkaraktärer var ostoppbara och odödliga mot fiender. Det hade friskat upp om man hade tagit kål på eller svårt skadat nån av protagonisterna, förslagsvis nån av de 3-4 snarlika kvinnliga superkrigare som figurerade. Tappade lite räkningen på dem.

Men en otrolig kvalitet på produktion och världsbyggande. Man satte inte politik i centrum här, utan story.
Jämför med de där tv-spelen som Dice gjort, tänker närmast på Battlefront 2 och squadrons. Där har de verkligen tagit i från tårna, det finns fanimig inte en enda vit man med i spelen.
Kan väl känna att det varit ok om det bara gällde rebellerna, det går att leva med. Men dice verkar tro att ALLA befäl i imperiet är unga svarta kvinnor och då tappar de känslan HELT. Det känns helt enkelt inte som imperiet längre. Man bara trycker bort alla cutscenes för att slippa se skiten.

Men åter till Disney plus och deras kommande serie. Ska bli väldigt kul att se boba fett igen men jag är nog egentligen mer peppad på Kenobi.
Citera
2021-12-19, 19:48
Medlem
Har dragit ut lite på tittandet men såg klart andra säsongen nu ikväll. Det var bara sista avsnittet jag hade osett.

Väldigt bra säsong men jag håller den första säsongen lite högre. Kändes som att det var lite väl mycket eldstrider och lite mindre eftertanke den här gången.

Det avsnitt jag fastande för mest i andra säsongen var det med Krayt-monstret. Jävligt häftigt.

Verkar som att en hel del är på gång med Star Wars-franchisen och givetvis ska nästa serie också spanas in.
Citera
2022-02-12, 12:23
Medlem
SkattefriZons avatar
Hur kan Mando bli Mandaloriernas ledare?
Han är inte en Mandalorian nu eftersom han har visat sitt ansikte. Men han kunde åka tillbaka till deras gamla planet som ska vara helt sönderbombad och göra något där som gör honom till Mandalorian igen. Vad är det han ska göra där för att få bli Mandalorian?
Citera
2022-02-12, 14:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Hur kan Mando bli Mandaloriernas ledare?
Han är inte en Mandalorian nu eftersom han har visat sitt ansikte. Men han kunde åka tillbaka till deras gamla planet som ska vara helt sönderbombad och göra något där som gör honom till Mandalorian igen. Vad är det han ska göra där för att få bli Mandalorian?
Det kommer aldrig gå om nu Svärdet anses inte vunnit i strid, vilket nu kanske är så att det är vunnit i strid.
Citera
2022-07-05, 16:05
Medlem
Trollmias avatar
Förlåt bump, men nu har jag också sträck-tittat på säsong 1 & 2 av The Mandalorian. Överlag har jag inte mycket att tillägga, att läsa denna tråd från start till sista inlägg säger det mesta om serien. Det finns toppar och dalgångar. Det sämsta avsnittet tyckte jag var den där de skulle rädda bonde-byn, samma avsnitt som Cara Dune dyker upp. Några jämförde det med ett typiskt Krigarprinsessan Xena-avsnitt och det kan jag hålla med om.

Jag hade också lite svårt för avsnittet där de krashlandar på den där isplaneten med alla spindlar. Fick lite Alien-vibbar av alla äggen.

Gillar dock en scen där de två Stormtroopers har fångat lilla Grogu, baby-Yoda alltså, och de väntar själva i utkanten av samhället tills nya order ska komma. När de skjuter prick på en burk, en bit skrot eller vad det nu är, från typ fem meter och inte lyckas träffa. Det kommer nog bli en klassiker i mina ögon.

Själv gillar jag både Cara Dune och Fennec. Cara Dune för hon är "butch" och ser ut att kunna ta an mycket. Fennec för att hon är en prickskytt (och jag tycker hon är snygg).

Men överlag, helt OK serie. Jag har lagt till för att spana in The Book of Boba Fett i spellistan min. Men först måste jag se om de sex första filmerna, i den ordning de kom, alltså, vi börjar med kapitel IV.

3 av 5 trollhattar får den av mig. Och jag ser framemot säsong tre när den väl dyker up.

Må väl gott folk.
Citera
2022-09-10, 20:15
Medlem
Teaser Trailer Season 3:
https://youtu.be/odnRRZKhNPk
Citera
2022-10-05, 17:26
Medlem
Ni känner uppenbarligen inte igen ett mästerverk när ni ser ett.
Ta bort 2-3 filleravsnitt och serien är en solklar 9/10.

För Star Wars fans 10/10.
Citera
2023-01-17, 10:28
Medlem
diseuses avatar
Färsk trailer för säsong tre:

https://youtu.be/Znsa4Deavgg
Citera
2023-01-17, 17:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Sista avsnittets showdown på kryssaren spelar i samma pellejöns-division när våra debila hjältar mejar ned varenda mähä som alla kommer springande snällt och ställer sig i skottlinjen utan att så mycket som peka med bössan. Lite märkligt med tanke på att de har kom-radio i hjälmen och hör sina kamrater skrika när de skjuts ned.
Special mentions får sherrifen vars gevär hakar upp sig och hon börjar då slå med den som käpp i en rak korridor där hon står fullt synlig för soldater som ser henne från ett dussin meter bort.
Det är en saga, och i sagor gör man såna här saker och förenklar och låter hjältarna klar sig fast än oddsen många ggr är överväldigande, och andra saker man inte hade gillat i vanlig film/TV.
Detta lärde man sig redan 1977 att det var en saga och funkar på det sättet.
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Ni känner uppenbarligen inte igen ett mästerverk när ni ser ett.
Ta bort 2-3 filleravsnitt och serien är en solklar 9/10.

För Star Wars fans 10/10.
Folk har en förmåga fastna i irrelevans, än se för vad det är.
Jag gillar det skarpt också, är inte star wars fan, men älskar scifi och där ingår star wars.

Alltid varit fascinerad över vad som gnäller vad de faktiskt vill, för allt är fel enligt vissa, och ändå tittar dom, helt sjukt beteende.

The Mandolorian är riktigt riktigt bra star wars, den saken går inte komma ifrån, sen sure, inte helt samma mallar som innan, men det är bara uppfräschade.

Ska bli skoj och se säsong tre, så fräschar man upp med ett och två precis före
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in