2022-10-05, 13:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Detta börjar dock ändras nu. Du kan fortfarande hyra en villa i Typ Täby ink el för kanske 25k i mån. En villa som kanske kostar 9 msek (sannolikt har uthyraren bundna lån och man får ju då egentligen inte ta ut vadsomhelst)

Att köpa den villan idag skulle kosta 17-18k bara i räntekostnad med 2 msek I insats. Sen lägger du på alla driftskostnader på det så är det mer eller mindre samma pengar.

Och vad tror du hyran på villan kommer att bli när räntan ökar ? Tror du att de som hyr ut villan är sjyssta filantroper?

Det är alltid dyrare att hyra. Det enda undantaget är om man lyckas få en statligt subventionerad hyresrätt. Men för det behöver man årtionden i bostadskö, eller gammal hederlig svågerpolitik. Dessutom får du inte vad du önskar med avseende på storlek, läge, skick osv. Du får tilldelat det som finns tillgängligt, precis som i Sovietunionen
Citera
2022-10-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och vad tror du hyran på villan kommer att bli när räntan ökar ? Tror du att de som hyr ut villan är sjyssta filantroper?

Det är alltid dyrare att hyra. Det enda undantaget är om man lyckas få en statligt subventionerad hyresrätt. Men för det behöver man årtionden i bostadskö, eller gammal hederlig svågerpolitik. Dessutom får du inte vad du önskar med avseende på storlek, läge, skick osv. Du får tilldelat det som finns tillgängligt, precis som i Sovietunionen

Det beror helt på om uthyraren följer lagen eller ej. Har de bunden ränta finns som sagt gränser för vad de kan få ta ut.
Citera
2022-10-05, 14:49
Medlem
Antalet försäljningar verkar ha kollapsat nu om statistiken från husmask stämmer.
Citera
2022-10-05, 15:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av World.Citizen
Har du missat regeringsbildningen? Inte ser jag då något vänsterflum i den konstellationen!

Det är dags för borgerligheten att få ordning på Sverige och svensk bostadsmarknad
Då har du väldigt svag verklighetskontakt.
Två att de vänsterpartierna du refererar till röstade nej till att ta bort värnskatten. Och alla var klara på att inte gå med på den minsta lilla uppluckring av den Sovjetiska hyresregleringen. Och ett av partierna kommer ofta med förslag som får VPK-väljare att hoppa högt av glädje.

Tyvärr får vi nog räkna med mer vänsterpolitik den här mandatperioden än förra, då Lööf var en effektiv stopper för vänstertomteri. (Jag hoppas ju att jag får fel).
Citera
2022-10-05, 15:03
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Ja vad säger idioterna som tidigare i år och förra året så att det är alltid billigare med rörligt och bankerna tjänar pengar på dig när du binder. Hade varit lite bättre att binda till 1% I 5 år förra året va, sopor.

Jojo men sedan skall man träffa rätt. Men under en längre period är rörligt till 95% billigare har alltid och kommer alltid vara så. Bankerna bedriver inte välgörenhet. Bad ett par kompisar att binda när det stod som lägst och Putin stod vid gränsen till Ukraina. Vet inte om dom band eller inte men visst kan man ju se om man är vaken varåt det barkar.
Citera
2022-10-05, 15:27
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Antalet försäljningar verkar ha kollapsat nu om statistiken från husmask stämmer.

Kollapsat kan ju diskuteras.

Som jag var inne på tidigare i tråden är det väl snarare en återgång till omsättningen innan nollränteåren.
Citera
2022-10-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Samtidigt om de hade läst på FB hade de sålt bostaden i panik redan 2010, när tråden "Bostadsbubbla i Sverige" skapades. Min poäng är att båda läger bör vara ödmjuka med hur svårt det är att spå bostadspriserna. Gäller även s.k. professionella bedömare. Jag har exempelvis inga problem att erkänna att jag avstod att köpa en bostadsrätt i Sthlm närförort 2012 när jag kunde få en likvärdig hyresrätt till rimlig hyra, då jag bedömde att de var övervärderade. Sett i backspegeln var det ett ekonomiskt dåligt beslut.

nej det var inte ett dåligt beslut

riksdagen och demokrati är dåliga beslut
Citera
2022-10-05, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Kollapsat kan ju diskuteras.

Som jag var inne på tidigare i tråden är det väl snarare en återgång till omsättningen innan nollränteåren.
Intressanta är ju spreaden, där snittet alltså går under utgångspris. Vilket är helt sjukt vid den här typen av trasigt upplägg konstruerat för att maximera bud, och desssutom helt unikt iaf de senaste 20-30 åren.

Dvs detta i sig förklarar den låga omsättningen.
Citera
2022-10-05, 19:02
Medlem
DVikings avatar
Inget särskilt med dessa BRF-radhus, det är det gamla vanliga med uppblåsta priser och höga lån i föreningen (11k/kvm) men de har tagit till lite intressanta erbjudanden för att kunna sälja de sista husen.

https://svalbohusen.se/

Är du orolig över ränteläget?
Vi erbjuder ett trygghetspaket med en räntegaranti som kompenserar eventuell mellanskillnad på ditt nuvarande ränteerbjudande jämfört med det du får vid tillträdet.

Behöver du hjälp med handpenningen?
Vi erbjuder ett handpenningslån med endast 3% ränta och löptid på 3 år, amorteringsfritt.

Vill du bo billigare?
Vi erbjuder dig att bo avgiftsfritt de första tre åren.
Citera
2022-10-05, 20:53
Medlem
DVikings avatar
Finns ju lite hopp för marknaden. Ett pyttehus i Råcksta uppbudat över 7m av 5 budgivare, en bjöd till och med över sig själv med 300k för att kunna få detta drömhem i idyllen Råcksta men då svarade en annan BLT med 10k extra.

https://svenskamaklarhuset.se/objekt/obj13438_1936583205-brunflogatan-3-vallingby-racksta/

Frågan är vad som driver dessa personer? Halvrenoverat och med elledningar dragna nästan över fastigheten. Kanske de kan tjuvkoppla in sig där och få gratis el?
Citera
2022-10-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCMLXXVII
Det är Riksbanken som bestämmer om det blir ett kraftigt nominellt fall i bostadspriserna. Så var det för 30 år sedan också fast då valde man att stärka valutan istället och låta de överbelånade hushållen ta smällen. Som det ser ut nu så har de svårt att välja men omvärlden har tvingat fram en försiktig höjning av styrräntan. Vi får se hur långt de vågar att gå.

Riksbankens roll är överdriven!
Än så länge kan bankerna låna in från alla noll-ränte-konto och de är många....
Citera
2022-10-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Inget särskilt med dessa BRF-radhus, det är det gamla vanliga med uppblåsta priser och höga lån i föreningen (11k/kvm) men de har tagit till lite intressanta erbjudanden för att kunna sälja de sista husen.

https://svalbohusen.se/

Är du orolig över ränteläget?
Vi erbjuder ett trygghetspaket med en räntegaranti som kompenserar eventuell mellanskillnad på ditt nuvarande ränteerbjudande jämfört med det du får vid tillträdet.

Behöver du hjälp med handpenningen?
Vi erbjuder ett handpenningslån med endast 3% ränta och löptid på 3 år, amorteringsfritt.

Vill du bo billigare?
Vi erbjuder dig att bo avgiftsfritt de första tre åren.

Handpenningslån utan amortering är ju rätt spännande. Antar att man får ta ett blanco lån om 3 år då? Även om bostaden skulle gått upp mycket i värde för man ju inte omvärdera så snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in