2022-10-05, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Men okej härdå.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-hagastaden-stockholms-kommun-emmy-rappes-gata-2,-van-10-18714096

Kostar 30 papp i månaden bara i hyra med en ränta på 4% (vilket var det som diskuterades). Blir väl 40 med avgiften.

Lika stor lägenhet i samma område på ett lägre våningsplan för dryga 14 000 i månaden i hyra.

https://www.skb.org/vara-bostader/nyproduktion/lysosomen/lagenhetsvaljare-lysosomen/
Ok, tyckte du sa något som var 16.000 i ränta jämfört med 8000 att hyra. Varför länkar du till något helt annat ?
Jag undrade vilka objekt du syftade på som skulle kosta 8k i hyra och 16k i ränta, för några sådana vet jag ej om.
16k i ränta är väl typ 4.5M i lghVärde, var kan man hyra något sånt för 8k liksom..
Jag betalar 9k i hyra, hade det varit en brf så hade den lgh MAX gått för 3.5M.
Citera
2022-10-05, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Ok, tyckte du sa något som var 16.000 i ränta jämfört med 8000 att hyra. Varför länkar du till något helt annat ?
Jag undrade vilka objekt du syftade på som skulle kosta 8k i hyra och 16k i ränta, för några sådana vet jag ej om.
16k i ränta är väl typ 4.5M i lghVärde, var kan man hyra något sånt för 8k liksom..
Jag betalar 9k i hyra, hade det varit en brf så hade den lgh MAX gått för 3.5M.

I Stockholms innerstad går det många tvåor för 4.5M, samtidigt som motsvararnde HR kan ha en hyra på mindre än 8k.

Problemet är ju som alltid den extrema kötiden som krävs för de hyresrätterna.
Citera
2022-10-05, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, folk borde läsa på Flashback istället för Finanstidningarna Lite blandad kvalitet på det som skrivs förvisso och man får skrolla förbi alla trådapans haranger för att komma igenom trådarna.

Samtidigt om de hade läst på FB hade de sålt bostaden i panik redan 2010, när tråden "Bostadsbubbla i Sverige" skapades. Min poäng är att båda läger bör vara ödmjuka med hur svårt det är att spå bostadspriserna. Gäller även s.k. professionella bedömare. Jag har exempelvis inga problem att erkänna att jag avstod att köpa en bostadsrätt i Sthlm närförort 2012 när jag kunde få en likvärdig hyresrätt till rimlig hyra, då jag bedömde att de var övervärderade. Sett i backspegeln var det ett ekonomiskt dåligt beslut.
Citera
2022-10-05, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
I Stockholms innerstad går det många tvåor för 4.5M, samtidigt som motsvararnde HR kan ha en hyra på mindre än 8k.

Ja exakt. Men de hyresrätterna är ju som du säger inte tillgängliga för gemene man.
Citera
2022-10-05, 07:59
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
SKB är ju inga vanliga hyresrätter. I detta fall måste du betala över 400tkr i upplåtelseinsats, så den får man räkna alternativkostnad på.

En motsvarande HR kostar 17-18tkr/mån i Hagastaden.
https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=174111
(Kötid: 1994-05-16 !)

Däremot håller jag med dig om att det just nu ser väldigt fördelaktigt ut att hyra jämfört med att köpa i Hagastaden. Om man nu kan få tag på en hyresrätt.

Ja. Bara räntan blir som sagt dubbelt vad hyran är på 4%. Lägger man till övriga utgifter så står det mellan att hyra för 14 tusen i månaden eller betala närmare 60 000 i månaden för den som köper fullbelånad på en rasande marknad.

Man kan direkt därför avfärda en rad skribenter som troll när de hävdar att det alltid är bättre att köpa än att hyra fastän kostnaderna kan vara fyra gånger högre för den som köper.

Och nu var jag ändå snäll nog och jämförde nybyggen med nybyggen. Skillnaderna hade varit ännu mer extrema om jag jämfört utgifterna i det gamla beståendet.

Jag säger inte att precis alla kan hyra. Men kan man hyra är det förstås hundra gånger smartare att göra det än att kliva in på köpemarknaden just nu, i vart fall om man vill bo i en lägenhet i en attraktiv del av Stockholm.

Jag har ingen koll på andrahandshyresmarknaden, men jag misstänker att det även där kan vara föreslagit att hyra jämför med att köpa just nu.
Citera
2022-10-05, 08:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Samtidigt om de hade läst på FB hade de sålt bostaden i panik redan 2010, när tråden "Bostadsbubbla i Sverige" skapades. Min poäng är att båda läger bör vara ödmjuka med hur svårt det är att spå bostadspriserna. Gäller även s.k. professionella bedömare. Jag har exempelvis inga problem att erkänna att jag avstod att köpa en bostadsrätt i Sthlm närförort 2012 när jag kunde få en likvärdig hyresrätt till rimlig hyra, då jag bedömde att de var övervärderade. Sett i backspegeln var det ett ekonomiskt dåligt beslut.

2010 var ju rätt länge sedan, och jag följde inte diskussionen då. Ser ut som att det handlade mycket om substanslösa prisökningar på hus, där inget förbättrats men priset ökat en mille eller så.

2012 var räntan på väg upp och att den skulle tokdumpas 2014 för att (försöka) skapa KPI-ökning kanske inte var något som var så väntat.

Att prisökningen på bostäder i huvudsak har drivits av låga räntor syns tydligt nu.
Citera
2022-10-05, 08:37
Medlem
Citat:

Precis men de är inte tillgängliga att hyra för 99.999% av befolkningen så de är inte relevanta öht
Citera
2022-10-05, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Ja. Bara räntan blir som sagt dubbelt vad hyran är på 4%. Lägger man till övriga utgifter så står det mellan att hyra för 14 tusen i månaden eller betala närmare 60 000 i månaden för den som köper fullbelånad på en rasande marknad.

Man kan direkt därför avfärda en rad skribenter som troll när de hävdar att det alltid är bättre att köpa än att hyra fastän kostnaderna kan vara fyra gånger högre för den som köper.

Och nu var jag ändå snäll nog och jämförde nybyggen med nybyggen. Skillnaderna hade varit ännu mer extrema om jag jämfört utgifterna i det gamla beståendet.

Jag säger inte att precis alla kan hyra. Men kan man hyra är det förstås hundra gånger smartare att göra det än att kliva in på köpemarknaden just nu, i vart fall om man vill bo i en lägenhet i en attraktiv del av Stockholm.

Jag har ingen koll på andrahandshyresmarknaden, men jag misstänker att det även där kan vara föreslagit att hyra jämför med att köpa just nu.

Det är i princip alltid bättre att köpa än att hyra i de större städerna om man inte lyckas runda den sovjetiska bostadskön och få en tvåa på Östermalm för 4k i mån.
Citera
2022-10-05, 08:58
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Bostadsrätter kontra hyresrätter är en sak. Det är samma produkt med olika finansiering. Fan vet hur BR-priser på särskilt nyprod utvecklas framöver…

Men fristående småhus däremot har det byggts för få av och de finns helt enkelt inte som hyresrätter med förstahandskontrakt i någon större utsträckning.

Folk har också ofta hus som slutmål i sin bostadskarriär och därmed kan man nästan garantera åtminstone nominella nya ATH på hus inom överskådlig framtid i medel/storstäder. Folk har ingen annan upplåtelseform att vända sig till.

Har man begått barn och är 30-35 ska man ha hus. Det står skrivet någonstans.
Citera
2022-10-05, 09:34
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Sen ska vi inte glömma bort gamla bet som är lagda:

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

HTML-kod:
ÅÅÅÅMM  HOX SWE
202201	298,46
202202	303,27
202203	303,39
202204	301,99
202205	297,14
202206	285,75
202207	277,54
202208	276,98

HOX SWE är ner 8.3% sedan april, tror nog att jag kan börja fundera på vad jag ska göra med alla mina Flashbackmiljoner nu

Snyggt! Hur ser spåkulan ut för hösten/vinterns månader?
Citera
2022-10-05, 09:37
Medlem
Vad tror experterna i forumet. Kommer vi se fortsatt lägre priser på marknaden? I min stad står det ganska stilla just nu. Inte många bud överhuvudtaget. De bud som kommer in är långt under om det inte är en unik bostad i bra läge.
Citera
2022-10-05, 09:41
Medlem
Citat:

2012 var räntan på väg upp och att den skulle tokdumpas 2014 för att (försöka) skapa KPI-ökning kanske inte var något som var så väntat.

Att prisökningen på bostäder i huvudsak har drivits av låga räntor syns tydligt nu.

Precis, där låg min felbedömning. Räknade med en betydande ränteuppgång med efterföljande prisnedgång, istället blev räntan lägre under längre tid än vad jag någonsin hade kunnat drömma om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in