Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
SKB är ju inga vanliga hyresrätter. I detta fall måste du betala över 400tkr i upplåtelseinsats, så den får man räkna alternativkostnad på.
En motsvarande HR kostar 17-18tkr/mån i Hagastaden.
https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=174111
(Kötid: 1994-05-16 !)
Däremot håller jag med dig om att det just nu ser väldigt fördelaktigt ut att hyra jämfört med att köpa i Hagastaden. Om man nu kan få tag på en hyresrätt.
Ja. Bara räntan blir som sagt dubbelt vad hyran är på 4%. Lägger man till övriga utgifter så står det mellan att hyra för 14 tusen i månaden eller betala närmare 60 000 i månaden för den som köper fullbelånad på en rasande marknad.
Man kan direkt därför avfärda en rad skribenter som troll när de hävdar att det alltid är bättre att köpa än att hyra fastän kostnaderna kan vara fyra gånger högre för den som köper.
Och nu var jag ändå snäll nog och jämförde nybyggen med nybyggen. Skillnaderna hade varit ännu mer extrema om jag jämfört utgifterna i det gamla beståendet.
Jag säger inte att precis alla kan hyra. Men kan man hyra är det förstås hundra gånger smartare att göra det än att kliva in på köpemarknaden just nu, i vart fall om man vill bo i en lägenhet i en attraktiv del av Stockholm.
Jag har ingen koll på andrahandshyresmarknaden, men jag misstänker att det även där kan vara föreslagit att hyra jämför med att köpa just nu.