Citat:
Ursprungligen postat av
Shine_
Det är väl ingen som tror det, det är ju en tolkning av ett verk, inte ett försök till total realism. Många resonemang som ditt och andras i tråden är tämligen autistiska i sin prägel, som att det inte går att förstå att konst inklusive film inte behöver vara historiskt realistisk för att vara bra.
Alltså "förstå"? Folk får titta på vad de vill för mig, men jag känner att jag vill
lära mig något om världen också, när jag tittar på film. Så om det är en historisk film, så vill jag att de stora skeendena och viktigaste händelserna ska vara historiskt korrekta, och dit hör även rastillhörigheten, könet och åldern på åtminstone huvudpersonerna. Sedan kan förstås ingen veta, exakt vilka repliker som fällts mellan personerna, när det inte fanns några vittnen som var med och skrev ner det. Så LITE måste filmmakarna få hitta på om det ska bli någon film alls, men även dialoger och mindre påhittade händelser måste vara rimliga. Det får inte vara out of character för den här personen, sådan som vi känner honom eller henne ifrån de historiska källorna.
Och när det gäller en filmatisering av en pjäs av en namngiven författare - i detta fall Shakespeare - så måste man även ta hänsyn till vad han skulle ha velat. Allt annat är respektlöst. Skulle Shakespeare själv ha satt upp en föreställning med en svart man i rollen som Macbeth? Knappast, va?