2022-10-05, 15:57
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
The Tragedy of Macbeth är också en adaptation förstår du väl?

Nej, det var woke om man satte en neger i huvudrollen, men att den annars utspelade sig i England (eller Skottland?).
Citera
2022-10-05, 16:07
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Nej, det var woke om man satte en neger i huvudrollen, men att den annars utspelade sig i England (eller Skottland?).

Med ordet "neger" så blir det högst uppenbarat att du egentligen har invändningar på rent rasistiska grunder än en uppdiktad omsorg över ett originalverk. Det finns hur många adaptationer som helst där Macbeth gjorts till film. Den ena mer fantasifull än den andra i vissa fall. Som gangsterhistoria, utspelandes i modern tid eller i en fantasyvärld. Dessa adaptationer ser jag aldrig någon eller du själv klaga på, utan bara när det gäller svarta människor, eller gud förbjude, kvinnor.
Senast redigerad av SadEyes 2022-10-05 kl. 16:09.
Citera
2022-10-05, 16:11
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Med ordet "neger" så blir det högst uppenbarat att du egentligen har invändningar på rent rasistiska grunder än omsorgen över ett originalverk. Det finns hur många adaptationer som helst där Macbeth gjorts till film. Den ena mer fantasifull än den andra i vissa fall. Som gangsterhistoria, utspelandes i modern tid eller i en fantasyvärld. Dessa adaptationer ser jag aldrig någon eller du själv klaga på, utan bara när det gäller svarta människor, eller gud förbjude, kvinnor.

Det är du som inte fattar vad en adaptation är för nåt.

Negrerna är välkomna att sätta upp Shakespeare i en afrikansk setting med negrer i alla roller, det hade varit intressant att se hur det funkade.
Citera
2022-10-05, 16:15
Medlem
JustZlatans avatar
Om ditt filmintresse sträcker sig "så långt" som från 2010-talet till nuet så ja, lägg ner ditt "filmintresse". De allra flesta av de bästa filmerna har redan gjorts och de gjordes mellan åren 1900 och 2000. Det finns några riktigt bra filmer mellan år 2000 och 2022 men de är inte många och de är inte woke.
Citera
2022-10-05, 16:21
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Negrerna är välkomna att sätta upp Shakespeare i en afrikansk setting med negrer i alla roller, det hade varit intressant att se hur det funkade.

Du förstår väl att alla filmer om Macbeth är en adaptation av Shakespeares pjäs?

Sedan ser jag att du undvek mina övriga frågor och fortsatt raljerar över "negrer". Vad är en afrikansk setting? Afrika är en stor kontinent med flertalet olika länder, folkgrupper, kulturer och variationer. Eller är Afrika bara ett homogent "negerland" i din trångsynta sinnevärld?
Citera
2022-10-05, 16:22
Medlem
Homo-fils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Känns som varenda rulle som kommer ut på sistone har någon slags woke. Iallafall från västvärlden och främst USA då. Detsamma kan väl sägas om tvserier. Tex bubblaren Sydkorea är väl ett land som fortfarande gör fantastisk film och intressanta serier utan woke-skiten.

Det är alltid vita som är de onda och det är synd om de svarta, eller så är de svarta hjältarna. Alla tidigare kända vita karaktärer/hjältar osv är nu svarta, tex Bond. Alla färgade är i alla lägen heliga varelser. Pussande bögar, transor, feminism, taniga tjejer som spöar specialtränade muskelberg till män. Var det inte nästa stålmannen som skulle vara bög/transa eller? Vita är rasister och referenser till bommulsplantagen. I medeltidens europa springer det runt kolsvarta negrer i rustning... You know the drill.

Det känns ju nästan som det håller på att komma till en gräns nu då man funderar på om man ska lägga ner sitt film/serieintresse eller inte. För film har man ju alltid gillat i 30 år plus nu. Känns ju jävligt trist. Jag tycker såklart det är viktigt i sig att folk ska representeras korrekt m.m, men att numera mer eller mindre varje jävla gång behöva få det upptryckt i sitt ansikte? Är det "korrekt" att kolsvarta afrikaner springer runt i rustning i medeltidens Europa? Att konstant bli påtvingad woke? Jag som vanlig heteroman ska väl tex inte behöva känna mig som en sämre människa för jag inte tycker om att se bögar kyssas och i värsta fall sätta på varandra i röven hela tiden, när jag bara vill slappna av efter jobbet med en film eller en serie?

Vad tycker och tänker ni?

Riktigt tråkig utveckling enligt mig.

Nej. Det finns gott om filmer du inte har sett, som gjordes innan denna skit.

Monster from green hell, nosferatu, eraserhead, lost highway, road warrior, 2001, whatever.

Se dessa igen. Glöm all denna skiten, det kommer att blåsa över.
Citera
2022-10-05, 16:26
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Du förstår väl att alla filmer om Macbeth är en adaptation av Shakespeares pjäs?

Sedan ser jag att du undvek mina övriga frågor och fortsatt raljerar över "negrer". Vad är en afrikansk setting? Afrika är en stor kontinent med flertalet olika länder, kulturer och variationer. Eller är Afrika bara ett homogent "negerland" i din trångsynta sinnevärld?

Du tramsar ju bara, lägg ner istället.

Klart man kan säga afrikansk likaväl som t.ex sydamerikansk.

Du hade inga fler frågor för övrigt.
Citera
2022-10-05, 16:34
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Du tramsar ju bara, lägg ner istället.

Klart man kan säga afrikansk likaväl som t.ex sydamerikansk.

Du hade inga fler frågor för övrigt.

Trams? På vilket vis?

Frågeställningen var tydlig även utan frågetecknet nedplitat. Du hade inga invändningar mot övriga adaptationer av Macbeth? De som utspelar sig i modern tid, som gansterhistoria eller andra fantasifulla tolkningar? Bara det inte omgärdas av "negrer"?

Aha, förut var det viktigt att Macbeth var en Skotsk eller brittisk historia? Nu kan vi alltså sträcka oss till en europeisk dito?
Citera
2022-10-05, 16:48
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Trams? På vilket vis?

Frågeställningen var tydlig även utan frågetecknet nedplitat. Du hade inga invändningar mot övriga adaptationer av Macbeth? De som utspelar sig i modern tid, som gansterhistoria eller andra fantasifulla tolkningar? Bara det inte omgärdas av "negrer"?

Aha, förut var det viktigt att Macbeth var en Skotsk eller brittisk historia? Nu kan vi alltså sträcka oss till en europeisk dito?

Nej jag har inga invändningar mot olika adaptations av Macbeth. Det torde framgått redan för alla. (Utom för dig själv tydligen).
Citera
2022-10-05, 17:02
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Nej jag har inga invändningar mot olika adaptations av Macbeth. Det torde framgått redan för alla. (Utom för dig själv tydligen).

Det är ju precis det du har. Det framgår med önskvärd tydlighet för alla som vet vad en adaptation innebär, vilket du inte gör.

Sedan finns adaptationer som är mer eller mindre rättrogna gentemot originalverket. Det är i.o.f,s. en helt annan diskussion som innefattar betydligt mycket mer än basic hudfärg. Det kan man såklart ha synpunkter om och diskutera kring, ja om man inte uppför sig som en rabiat papegoja och tjatar om "negrer" i var och varannan mening som du gör.
Citera
2022-10-05, 17:09
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Det är ju precis det du har. Det framgår med önskvärd tydlighet för alla som vet vad en adaptation innebär, vilket du inte gör.

Sedan finns adaptationer som är mer eller mindre rättrogna gentemot originalverket. Det är i.o.f,s. en helt annan diskussion som innefattar betydligt mycket mer än basic hudfärg. Det kan man såklart ha synpunkter om och diskutera kring, ja om man inte uppför sig som en rabiat papegoja och tjatar om "negrer" i var och varannan mening som du gör.

Nej, det är du som börjar lipa om man säger neger och afrikansk, det är bara därför du fortsätter tjata.

Det är jag som förklarat vad en adaptation är, ingen hade nämnt adaptation i tråden innan jag gjorde det.
Citera
2022-10-05, 17:11
Medlem
Shine_s avatar
Citat:

Haha du och merwinna hamnar i en för alla uppenbar intellektuell återvändsgränd med totalt ohållbara argument för att en viss typ av anpassning är rimlig men annan inte, kika på definitionen av adaption på oxford : a*film,*book,*play, etc. that has been made from another*film,*book,*play, etc.:
(https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/adaptation)

Det finns ingen relevans om kulturer, färger, kön, språk eller kläder är utbytta för begreppet i sig, lägg ner för fan.

Det är helt uppenbart att det enbart är er politiskt präglade bild som avgör vad en "godkänd" adaption är, inte någon cineastisk bedömning.

Det är en sån härlig paradox att ni inte tex kan ta till er denzels skådespelarprestation pga politiska åsikter om wokekultur. Dvs det ni kritiserar (politisering av filmmediet) driver ni själva men det är tydligen ok om åsikterna är rätt enligt era måttstock. Intellektuellt magplask.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in