Citat:
Ursprungligen postat av
zerxez
Man kan inte se Elvis-filmerna med moderna ögon med de kraven på komplex handling och snabb klippning, pacing osv. Mycket annat från den tiden har åldrats illa, även en del Hitchcock-filmer. Men Elvis-filmerna har 50- och 60-tals-charm så det räcker och blir över. För de som värdesätter nostalgi och underbar musik är Elvis-filmerna underskattade.
Nu skäller du upp i fel träd, för jag föredrar i nio fall av tio en film från 1930-60-talet, framför en modernare. Det är inte alls det som är problemet med Elvisfilmerna, utan just det jag skrev; att det är uppenbart att filmerna var specialskrivna för Elvis i huvudrollen. Handlingen eller "handlingen" var bara en transportsträcka, en förevändning för att visa upp Elvis' snygga ansikte, och lägga in tillfällen för honom att sjunga. Man ville tjäna så mycket pengar som möjligt på Elvis, på kortast möjliga tid medan han fortfarande var så enormt populär som han var - och därför massproducerades dessa filmer på löpande band.
Sådant blir aldrig bra. Det normala är att man har en historia att berätta, och när manuset är skrivet så börjar man att leta efter lämpliga skådespelare. Men du ska förstås titta på filmer som ger DIG något! Jag har också haft perioder, då jag sett alla filmer jag fått tag i med en viss skådespelare eller artist bara för att jag gillat HONOM - och då har jag också tyckt att handlingen var underordnad.