2022-09-27, 03:53
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Elvis-filmerna är inte dåliga. Har du ens sett dem? Musiken är underbar givetvis. Sen har de en charm som de lever långt på

Jag tycker att de är usla. Men det gjorde inget, för publiken (särskilt den kvinnliga...) på den tiden då filmerna gjordes, ville bara se Elvis så mycket som möjligt. Handlingen i filmen var likgiltig.

Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Simple math:

Om du betalar för woke-film, så produceras mer woke-film.

Det finns en anledning till att de ofta ändrar gamla karaktärer, t.ex. Bond, ingen skulle kolla en film om en helt ny agent vars mest prominenta egenskaper är att han är svart, och woke. Dessutom tjänar de extra pengar på de som måste kolla filmen bara för att de stör sig på att den är PK.

Man kan väl ladda ner filmen, problemet är att du då kanske berättar om den till en vän, eller skriver online så att filmen får ännu mer hype.

Det är skittråkigt att ge upp någonting man gillar bara för att andra beter sig som rövhål, ta t.ex. fotbolls VM i Qatar. Klart fotbollsfans inte vill missa denna stora tillställning, men det enda rätta är att bojkotta hela skiten och låta arrangörerna ruttna i tystnad.

Japp. Väldigt viktigt att rösta med fötterna.
Citera
2022-09-27, 03:59
Medlem
Jag har själv stort filmintresse och jag håller med det är svårt att hålla intresset upp och jag tittar mer på gamla filmer och serier från 80-90 talet. Får snart gå ännu längre tillbaka.

Det är tråkigt hur kasst allt har blivit och jag är ändå öppen för det mesta så länge det finns en logik.
Citera
2022-09-27, 04:11
Medlem
Asiatisk film är det som gäller. Indonesisk action, Hong Kong från innan PRC sabbade, viss Koreansk film, Taiwanesiska triad filmer etc.
Fö
Hollywood är så tråkigt och förutsägbart att man kan lika gärna titta på en tom vägg.
Citera
2022-10-03, 22:52
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att de är usla. Men det gjorde inget, för publiken (särskilt den kvinnliga...) på den tiden då filmerna gjordes, ville bara se Elvis så mycket som möjligt. Handlingen i filmen var likgiltig.

Japp. Väldigt viktigt att rösta med fötterna.

Man kan inte se Elvis-filmerna med moderna ögon med de kraven på komplex handling och snabb klippning, pacing osv. Mycket annat från den tiden har åldrats illa, även en del Hitchcock-filmer. Men Elvis-filmerna har 50- och 60-tals-charm så det räcker och blir över. För de som värdesätter nostalgi och underbar musik är Elvis-filmerna underskattade.
Citera
2022-10-04, 03:57
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Man kan inte se Elvis-filmerna med moderna ögon med de kraven på komplex handling och snabb klippning, pacing osv. Mycket annat från den tiden har åldrats illa, även en del Hitchcock-filmer. Men Elvis-filmerna har 50- och 60-tals-charm så det räcker och blir över. För de som värdesätter nostalgi och underbar musik är Elvis-filmerna underskattade.

Nu skäller du upp i fel träd, för jag föredrar i nio fall av tio en film från 1930-60-talet, framför en modernare. Det är inte alls det som är problemet med Elvisfilmerna, utan just det jag skrev; att det är uppenbart att filmerna var specialskrivna för Elvis i huvudrollen. Handlingen eller "handlingen" var bara en transportsträcka, en förevändning för att visa upp Elvis' snygga ansikte, och lägga in tillfällen för honom att sjunga. Man ville tjäna så mycket pengar som möjligt på Elvis, på kortast möjliga tid medan han fortfarande var så enormt populär som han var - och därför massproducerades dessa filmer på löpande band.

Sådant blir aldrig bra. Det normala är att man har en historia att berätta, och när manuset är skrivet så börjar man att leta efter lämpliga skådespelare. Men du ska förstås titta på filmer som ger DIG något! Jag har också haft perioder, då jag sett alla filmer jag fått tag i med en viss skådespelare eller artist bara för att jag gillat HONOM - och då har jag också tyckt att handlingen var underordnad.
Citera
2022-10-04, 13:20
Medlem
Dorniers avatar
Elvis var en musikartist i första hand, inte en skådis. Så givetvis gjordes dessa filmer för att presentera hans musik och honom som artist. Men jag tror hans första filmer i svartvitt, som Jailhouse Rock (1957), var bättre än de senare. Det var ju det att Elvis med tiden blev mer en smörsångare och de senare filmerna i färg är nog mer fåniga. Han blev en smörsångare istället för rock-artist efter militärtjänsten (i Tyskland). Sen gjorde han comeback mer som sitt ursprungliga jag i tv-showen 1968 med titeln 68 Comeback Special iklädd svarta läderbyxor och svart läderjacka. (Efter detta blev han den fete Elvis på 70-talet iklädd vita karate-liknande scenkläder och uppträdde i Las Vegas och på Hawaii, osv. Karate var ju stort och inne på 70-talet, därav dessa scenkläder).
Citera
2022-10-04, 14:47
Medlem
Du får fördjupa ditt filmintresse för äldre filmer. Ser du två filmer i veckan har du mycket som helst.
Citera
2022-10-04, 22:42
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu skäller du upp i fel träd, för jag föredrar i nio fall av tio en film från 1930-60-talet, framför en modernare. Det är inte alls det som är problemet med Elvisfilmerna, utan just det jag skrev; att det är uppenbart att filmerna var specialskrivna för Elvis i huvudrollen. Handlingen eller "handlingen" var bara en transportsträcka, en förevändning för att visa upp Elvis' snygga ansikte, och lägga in tillfällen för honom att sjunga. Man ville tjäna så mycket pengar som möjligt på Elvis, på kortast möjliga tid medan han fortfarande var så enormt populär som han var - och därför massproducerades dessa filmer på löpande band.

Sådant blir aldrig bra. Det normala är att man har en historia att berätta, och när manuset är skrivet så börjar man att leta efter lämpliga skådespelare. Men du ska förstås titta på filmer som ger DIG något! Jag har också haft perioder, då jag sett alla filmer jag fått tag i med en viss skådespelare eller artist bara för att jag gillat HONOM - och då har jag också tyckt att handlingen var underordnad.

Självklart är handlingen lite av en transportsträcka till musiknumren, men ser det inte som något klandervärt. De allra flesta Elvis-filmerna med några få undantag som Flaming Star var aldrig menade att vara seriösa dramer. Hur jäkla kul var handlingen i West Side Story eller Sound of Music till exempel? Det är musiknumrena man spelar igen på youtube.
Citera
2022-10-05, 09:42
Medlem
Shine_s avatar
Självklart finns det filmer som görs helt i wokesyften som är svinkassa men det är också så jävla tramsigt att avfärda alla filmer med bögar/svarta/transor som dåliga.

Moonlight t.ex tycker jag är exempel på en utomordentligt bra enligt dig säkert "woke" film. Gillar Xavier dolans filmer också. Tyckte Macbeth med Denzel Washington var riktigt välspelad också, men det vägrar nu väl kika på då det är fel att en svart man spelar i den? Finns många fler exempel.
Citera
2022-10-05, 09:46
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
På SVT Play har de en kategori som heter ”filmtips” - idag inleds den 24 filmer långa listan med följande:

Water Lilies - en romantiskt drama om tre lesbiska tjejer i en konstsimgrupp

Rurangi - ett drama om transpersonen Caz

Farsan - Josef Fares film som verkar helt utan några avvikande sexualiteter

And then we danced - ett romantiskt gay-drama om en dansare

Happy ending - en dansk dramakomedi om ett Pensionärspar som skiljer sig varvid kvinnan inleder ett lesbiskt förhållande med sin bankrådgiverska

Mapplethorpe - om läderbögsfotografen Robert Mapplethorpe

Tomboy - ett drama om en tioårig flicka som låtsas vara pojke

Lite längre ner i listan efter vad som faktiskt verkar vara en handfull normala filmer som inte bara handlar om sex eller sexuella avvikelser hittar vi

Teheran Tabu - om förbjuden kärlek och prostitution

Nimby - en finsk dramakomedi om en 19 årig finska och hennes iranska flickvän

Blir det inte lite löjligt???
Tomboy är en svinbra film som är socialrealistisk snarare än woke.
Citera
2022-10-05, 09:46
Medlem
Pinoputchins avatar
HBO max bättre än Netflix.
Citera
2022-10-05, 10:57
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Tomboy är en svinbra film som är socialrealistisk snarare än woke.

Jag gillade Mapplethorpe också - det var bara det enorma fokuset på sexuella avvikelser jag reagerade på - men det hade ju en naturlig förklaring i att det var strax innan Pride...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in