FORTSÄTTNING
DEL 2
Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
Jag skulle ärligt talat bli förvånad om den nu vuxne mannen begår ett brott igen.
Jag också, för nu vet han att han har ögonen på sig. Men se i stället saken från det här perspektivet, från tiden innan mordet och beakta följande: Utvisad i varje fotbollsmatch p g a fulspel, förlorad lagkaptensroll p g a detta och en historia på Inas blogg där hon redogjorde för hur Tim fick stryk av pappan till en pojke som pappan ansåg att Tim spöat upp. Det är svårt att komma ifrån intrycket att ledningarna i Tims huvud var dragna så att han hade lägre våldströskel än de flesta ynglingar i samma ålder. I polisförhören verkar han medge detta när han säger att "det blir bara svart". Att påpeka Toves våldsutbrott mot Tim där hon bl a bet honom ändrar inte slutsatsen när det gäller Tim även om någon kanske är benägen att tillämpa någon slags bakvänd logik där Toves våldsutbrott liksom väger upp Tims våldstendenser en del. Man kan dock inte tillämpa en sådan logik. Vad det handlar om är inte en relativ jämförelse mellan Tim och Tove där man skall värdera hur mycket värre Tim är än Tove när det gäller graden av fysiskt våld innan mordet. Vad det handlar om är Tims våldsbenägenhet eftersom det var han som utförde mordet. Vad kan Tims reaktion ha blivit om Therese sagt att hon måste gå (hon skulle få skjuts med Ina hem och var redan försenad att döma av polisförhören med Ina)? Vad kan ha hänt om Tim inte velat att hon skulle gå och den berusade Therese hävt ur sig något spydigt och ett handgemäng uppstått? Det är den relevanta frågan.
------------------------
Citat:
Ursprungligen postat av
beitos
Jag har ljudupptagningar från rätten [- - -]
Behåll dem, ha dem på flera olika lagringsenheter. Kom ihåg att en del äldre filer ibland blir oläsbara på flash-minnen (USB-minnen etc). Vet inte om du skall komplettera med moln-lagring om du nu inte redan kompletterat med detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
beitos
Jag minns att kändisadvokaten Clas Borgström särskilt pressade henne kring ett sms, där hon skrev "Har du gjort det ännu?". Borgström hakade upp sig på ordet "ännu", typ att det fanns något förmanande i att lägga till "ännu". Hon svarade att hon skrev så för att ta reda på fakta kring om han gjort det eller inte.
I min värld kan formuleringen mycket väl vara ironisk, typ som att hon liksom förlöjligar honom och hans mordplaner.[- - -]
"Har du gjort det än?" SMS:ade Tove ca 1 tim och 50 min efter Tims dittills senaste SMS där han verkade ha gett upp tanken på att mörda Therese och föreslog att han skulle göra något annat för att bevisa sin kärlek till Tove. För mig är det rätt uppenbart att hon här gycklar med Tims mordplaner. Det är inte rimligt att Tim 1 timme och 50 minuter efter deras tidigare SMS-konversation skall resolut ha satt på sig kepsen, cyklat iväg till Trångsund där Therese bodde och sedan hunnit sätta sig i säkerhet. Speciellt med tanke på att han i sitt sista SMS inte framstod som speciellt benägen att vilja mörda Therese.
Jag vill minnas att någon som kände Tove i polisförhören uppgav att hon hade någon slags prestationsångest. Kanske trodde hon också att kändisadvokaten Claes Borgström var lurigare än han var. Och att det rent juridiskt skulle ligga henne till last om hon rakt ut medgav att hon gycklat med Tim och förlöjligat honom i sina SMS. Vet inte om Tim vid tidpunkten för Claes Borgströms förhör ännu hade bölat i tingsrätten. Tove var väl inte precis någon jurist själv. Precis som en del postare i den här tråden kan hon ha upplevt det som att hon delvis stod åtalad för att ha varit dum mot Tim, typ.
Det är inte rimligt att tro att Tove efter 1 tim och 50 min kan ha trott att Tim kunde ha mördat Therese, speciellt med tanke på att han sista SMS:et verkade ha gett upp planerna på detta. Det framstår som bra mycket mer rimligt att Tove ville gyckla med Tims tidigare mordplaner.
------------------------
Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
Han sade ju också till henne att inte skulle/ville göra det.
Men sedan ändrade han sig tydligen eftersom han dagen efter, efter att Tove ensidigt brutit den första tidsfristen i förtid, och tjatade till sig en ny tidsfrist som, Tove knappast glasklart kan ha anses ha godkänt. Hon verkar snarare ha ignorerat den biten och upplyst honom om att hon uppfattade honom som knäpp i skallen.
Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
Och frågar man upprepade gånger om "hon är död än" [- - -]
Hon frågar EN gång "har du gjort det än! Och detta 1 timme och 50 min efter att sagt att Tim sagt att han nog föredrog att göra något annat i stället. Hon gycklar med Tims mordplaner. Men det är ju möjligt att detta ändå bakvägen ändå kan ha triggat Tim ("buhuu, jag ska allt visa Tove"). Jag tror dock mer på att något tumultartad, snabbt kan ha triggat Tim i skogen i Hoppbacken eftersom Therese var försenad och hade bråttom tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
[- - -] och pressar på att ett mord ska ske innan ett visst datum. [- - -]
Och ändå bryter hon den första tidsfristen själv ensidigt i förväg den 1 juni 2009 varefter Tim tjatar sig till en ny tidsfrist som Tove inte ger ett klart ja till utan snarare tvärtom. Din logik ät på nivån "Britney Spears har sagt att Justin Timberlake har liten snopp... [bla bla bla bla bla] ...alltså är Tove skyldig".
Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
Dock verkade han ha tröttnat på flickvännen långt innan mordet, så varför han inte bara struntade i henne blir konstigt. Han kunde lätt fått en annan tjej och behövde inte alls hänga upp sig på henne.
Det blir också konstigt att han skulle vara beredd att mörda Therese för Toves skull samtidigt som han pussar andra flickor och - enligt dig - verkar ha tröttnat på Tove. Tycker också som sagt att det skulle ha varit en mindre uppoffring att låna ut moppen litet längre i stället för att mörda Therese.
Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
Tänk Johanna Möller-vibbar. Hon lyfte aldrig en kniv eller pistol men i det fallet är det helt klart hon som är mest skyldig. Utan henne inget mord på ex-make eller föräldrar.
Och jag får "Britney Spears har sagt att Justin Timberlake har liten snopp [- - -] alltså är Tove skyldig"-vibbar av dig. Eller vibbar något typ de jag fick av signaturen MeMajk som ansåg att Tove var skyldig eftersom hans sambo en gång i tiden lurat honom på en lägenhet som skulle omvandlas till bostadsrätt.
------------------------
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjunky
Varför skulle hon tro att någon läst igenom deras sms? Idiotteori. Är du sjuk eller bara korkad?
Av förundersökningen framgår glasklart att vittnet Ola tog del av en massa SMS i Tims mobil när han hade glömt denna hos Ola. Han skrev t o m av en del av dem. Av förundersökningen framgår också att Ola svarar Tove via Tims mobil den 1 juni 2009 när Tove skickar SMS och att Ola i sitt svar upplyser om att Tim glömt sin mobil hos honom. "Se till att han hämtar den då", svarar Tove. Då finns någon veckas mordrelaterade SMS-konversationer i Tims mobil. Om Tove insett att Ola bör ha kunnat se dem borde hon antingen inte ta mordplanspratet på allvar eller så slutat babbla på om mordet, vilket hon inte gjorde. Hon fortsatte fram till midnatt den 1/2 juni 2009. Sedan ignorerade hon i princip Tims babbel fram tills mordet skedde kring midnatt 6/7 juni 2009. Toves kompis Olivia fick mordkvällen säga åt Tim att han fick lov att sluta ringa Tove på mobilen.
------------------------
Svarar mig själv också.
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
[- - -]
Man har också i 13 år undvikit den här typen av diskussionerna i medierna. Och jag förstår varför: du får en sämre story då. Det blir ingen "Unge Werther"-figur i kombination med en manipulerande Tove med en mental profil i klass med Mary Bell i så fall. Det blir en mer diffus, "tråkigare" och mer svårförklarlig historia på så vis.
[- - -]
Några ytterligare ord om Mary Bell också. Hon var 10-11 år gammal när hon ströp två småpojkar år 1968. Med sig under båda morden hade hon sin kompis Norma Bell som var 13 år gammal. De hade tidigare diskuterat ämnet att mörda småbarn och att göra "farliga saker". Norma Bell åtalades tillsammans med Mary Bell men friades. Att hon hade varit närvarande vid båda morden och tidigare diskuterat idén att döda små barn med Mary Bell räckte inte för att fälla henne.
Ur ett rättsfilosofiskt perspektiv blir Mary Bells kompis Norma Bell intressant i fallet Tove. Tove var inte närvarande vid morden till skillnad från Norma Bell. Det här borde rimligen innebära att Tove borde ha varit tämligen drivande för att bli fälld om man tänker sig att rättssystemet i västerländska länder skall fungera ungefär likadant. I och för sig gör de inte detta eftersom både Mary Bell och de pojkar i 10-årsåldern som mördade 2-årige James Bulger fick långvariga fängelsestraff. Men vi kan ju ändå tänka oss vad som skulle bli fallet om man resonerat på likartat vis när det gäller Tove resp Mary Bells kompis Norma Bell.
Med en bild ute i medierna om att Tove var något typ Mary Bell eller Johanna Möller och åtföljande "folkstorm" väntandes i kulisserna om Tove inte blev fälld så blev det "nödvändigt" att skapa en väldigt skruvad bild av Toves delaktighet jämfört med vad förundersökningen och SMS:en faktiskt ger för handen. Det är därför en person utan skygglappar och färgade linser troligen ser en rätt frapperande skillnad mellan Aftonbladets och Expressens bild av verkligheten och den man ser i SMS:en efter att ha läst min analys av dessa.