2022-08-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopesdopes
Jag hade samma åsikt som dig före jag hade läst hela förundersökningen och andra dokument om utredningen, nu är jag väldigt kluven kring allt. Genom deras sms-konversationer är det ingen tvekan att flickan var väldigt manipulativ och lekte med killens känslor. Men jag kan faktiskt inte med 100% säkerhet utifrån sms:en jag läst vara övertygad att hon faktiskt ville att Therese skulle dö. Hon skrev det till honom och det är så klart ingen tvekan om när hon skriver "har du gjort det än" att hon menar Therese (det är klart hon gör). Men även om hon upprepar att hon vill att han ska ta livet av Therese tror jag hon snarare använder det som ett sätt att ge ett omöjligt ultimatum till honom som hon vet att han inte kommer att kunna genomföra eftersom hon vill att förhållandet ska ta slut (jag är inte helt säker på att hon bokstavligen menar det hon skriver). Dock håller jag med dig om att mordet aldrig hade skett om hon inte hade skickat de sms:en till honom (han såg det som det enda sättet att få sin flickvän tillbaka och han var förblindad av det).

Hon dömdes för likgiltighetsuppsåt. Det gick inte att fastställa om hon verkligen önskat att han skulle mörda Therese. Vi får kanske aldrig veta det.
Däremot ansåg rätten att hon borde insett att det fanns en betydande risk för att han skulle kunna göra genomföra mordet.

Enligt ett par ungdomar som satt med henne på ungdomshemmet (hon dömdes till sluten ungdomsvård) gick de andra ungdomarna inledningsvis hårt åt henne, men kom sedan att skriva till hennes försvar här i tråden. Jag har för mig att dom även skrev om hur skötsam och empatisk hon framstod som.

Jag minns att kändisadvokaten Clas Borgström särskilt pressade henne kring ett sms, där hon skrev "Har du gjort det ännu?". Borgström hakade upp sig på ordet "ännu", typ att det fanns något förmanande i att lägga till "ännu". Hon svarade att hon skrev så för att ta reda på fakta kring om han gjort det eller inte.
I min värld kan formuleringen mycket väl vara ironisk, typ som att hon liksom förlöjligar honom och hans mordplaner.

Ett starkt intryck från rättegången var alla språkförbistringar mellan de medelålders männen (åklagare, målsägarbiträde, hans advokat, hennes advokat) och ungdomarna som pratade.
Senast redigerad av beitos 2022-08-30 kl. 21:46.
Citera
2022-08-31, 03:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dopesdopes
Jag hade samma åsikt som dig före jag hade läst hela förundersökningen och andra dokument om utredningen, nu är jag väldigt kluven kring allt. Genom deras sms-konversationer är det ingen tvekan att flickan var väldigt manipulativ och lekte med killens känslor. Men jag kan faktiskt inte med 100% säkerhet utifrån sms:en jag läst vara övertygad att hon faktiskt ville att Therese skulle dö. Hon skrev det till honom och det är så klart ingen tvekan om när hon skriver "har du gjort det än" att hon menar Therese (det är klart hon gör). Men även om hon upprepar att hon vill att han ska ta livet av Therese tror jag hon snarare använder det som ett sätt att ge ett omöjligt ultimatum till honom som hon vet att han inte kommer att kunna genomföra eftersom hon vill att förhållandet ska ta slut (jag är inte helt säker på att hon bokstavligen menar det hon skriver). Dock håller jag med dig om att mordet aldrig hade skett om hon inte hade skickat de sms:en till honom (han såg det som det enda sättet att få sin flickvän tillbaka och han var förblindad av det).

Han sade ju också till henne att inte skulle/ville göra det. Hon levde så länge som hon gjorde för att han drog ut på det och inte ville genomföra det och hoppades att hon skulle ändra sig eller sluta pressa om det.

Och frågar man upprepade gånger om "hon är död än" och pressar på att ett mord ska ske innan ett visst datum. Då finns det ett allvar och en intention i det som man inte kan förneka. Hon måste ju ha tänkt vid något tillfälle, att tänk om han faktiskt går och gör det av ren desperation och uppdämd ilska över hela situationen. Jag får känslan att han där i skogen jagade upp sig själv och tvingade sig att bli arg på offret i syfte att få fram ilskan som krävdes för att mörda henne. Han ville hitta ett skäl som gjorde det okej att prata allvar med henne. Sedan kan hennes reaktion förstärkt det och det blev lättare än han trodde att ha ihjäl henne.

Dock verkade han ha tröttnat på flickvännen långt innan mordet, så varför han inte bara struntade i henne blir konstigt. Han kunde lätt fått en annan tjej och behövde inte alls hänga upp sig på henne.

Jag tror som sagt att båda två hamnade i någonting alldeles för stort för dem att hantera och deras tonårshjärnor. Hade de givit det ett år till hade det varit glömt.

Tänk Johanna Möller-vibbar. Hon lyfte aldrig en kniv eller pistol men i det fallet är det helt klart hon som är mest skyldig. Utan henne inget mord på ex-make eller föräldrar.
Citera
2022-08-31, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Tja, så kan man ju se på saken om man väljer att bortse ifrån det faktum att Tove enligt SMS:en i förundersökningen ensidigt måndagen den 1 juni 2009 bröt den första tidsfristen för mordet (som skedde kring midnatt 6/7 juni 2009) varefter Tim tjatade sig till en ny tidsfrist som det knappast framstår som glasklart att Tove beviljade. I domarna väljer man otroligt nog att inte diskutera det faktum att Tove bröt den första tidsfristen den 1 juni och huruvida Tove skall anses ha beviljat en ny tidsfrist eller inte. Man undviker den frågeställningen. Det är väldigt talande. Man undviker också att diskutera betydelsen av att Tove i SMS:en den 30-31 maj verkar gyckla med Tims mordplaner med orden "Hah, tror jag det" och, 1 tim och 50 min efter ett SMS från Tim där han verkar ha gett upp tanken på att mörda Therese, skriver "Har du gjort det än", som om Tim under den tidsrymden skulle ha satt på sig kepsen och cyklat iväg från Gamla Enskede till Trångsund (där Therese bodde), tagit sig in i hennes familjs hus och där mördat henne och sedan hunnit sätta sig i säkerhet. Man har också i 13 år undvikit den här typen av diskussionerna i medierna. Och jag förstår varför: du får en sämre story då. Det blir ingen "Unge Werther"-figur i kombination med en manipulerande Tove med en mental profil i klass med Mary Bell i så fall. Det blir en mer diffus, "tråkigare" och mer svårförklarlig historia på så vis.

Frågan är också på hur stort allvar Tim tog mordplanerna och Toves ilska över att han pussat andra flickor. Tänker här bl a på när Tim via SMS inför Tove låtsas återge otrohetssnack med en annan yngling - ”Haha okej. Har hon grekland i 3an frisyren?" (2009-05-19) och frågar efter den oskuldsfulla "jättebäbisen" Inas telefonnummer, som om han planerade att stöta på Ina (som var Therese kompis).

Tilläggas kan ju också att vittnet Ola via Tims mobil svarade Tove den 1 juni 2009 i ett SMS och upplyste om att Tim glömt sin mobil hos honom. Därmed bör Tove ha insett att sannolikheten var rätt hög att Ola sett de mordrelaterade SMS:en. Framstår det i ljuset av detta som rimligt att hon velat att Tim skulle mörda Therese och att hon tog morddiskussionerna på allvar? Svar: Nej. Och det är därför man inte heller diskuterar denna aspekt i media. Man väljer i stället sådant som passar det egna narrativet.

En intressant fråga är om Toves advokat hänvisade till de SMS jag nämnt ovan under huvudförhandlingen, och med min infallsvinkel på det hela. Om advokaten inte gjorde detta är visst domstolen enligt svensk processrätt inte skyldig att beakta de här SMS:en. Det här är en intressant fråga. Frågan är dock om något hade kunnat hjälpa Tove med tanke på vad som skrevs och sades i Aftonbladet och Expressen och övrig media. Jag tvivlar på detta. Så det var väl som upplagt för en av de större, men dolda, rättsskandalerna i svensk rättshistoria. Möjligen kan man tänka sig att hovrätten hade tänkt sig att Tove skulle överklaga så att man skulle få fram ett till prejudikat på det här med likgiltighetsuppsåt. Den tanken slog mig faktiskt när jag i hovrättsdomen läste att man höll öppet för att det kunde röra sig om ett mer direkt uppsåt. Det var som om man ville provocera Tove att överklaga, vilket hon dock inte gjorde. Vill också minnas att Toves advokat gav intryck av att vara mot ett överklagande. I alla fick jag det intrycket när han talade om något typ att Tove skulle fokusera på att leva ett "normalt liv". Men jag har kanske missuppfattat den biten. Har också för mig att advokater i alla fall förr inte fick betalt för överklaganden till HD om inte prövningstillstånd beviljades.

Vill också tillägga att jag under åren mer och mer stärkts i min åsikt att domen mot Tove är felaktig. Argumenten jag hittills hört i tråden och i media har väl i och för sig i regel hamnat ovanför nivån "Britney Spears har sagt att Justin Timberlake har liten snopp, alltså är Tove skyldig" (det kan man väl koka ner synpunkterna från en tyckare till), men inte mycket mer än så. Och ibland har man väl hållit sig ungefär på den nivån, typ.
Varför skulle hon tro att någon läst igenom deras sms? Idiotteori. Är du sjuk eller bara korkad?
Citera
2022-08-31, 10:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Varför skulle hon tro att någon läst igenom deras sms? Idiotteori. Är du sjuk eller bara korkad?

Ja. Snacka om att greppa efter halmstrån.

Att utgå från att man läser sms i någons kvarglömda telefon är ju bara så ofantligt tunt. Och att det i sig skulle bevisa Toves "skämt".

Tove och Tim är i detta minst gemensamt ansvariga.
Sedan kan man diskutera olika delar av skulden och vad som gör detta fall till nästan en engångsföreteelse.
Citera
2022-09-01, 22:09
Medlem
orrecrists avatar
Lyssna precis klart på podden, riktigt vidrig händelse. Fråga är (& har säkert tagit upp förr i tråden) vad gör dessa idag? Leva som mördare liksom? Vanliga jobb osv?
Citera
2022-09-02, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Lyssna precis klart på podden, riktigt vidrig händelse. Fråga är (& har säkert tagit upp förr i tråden) vad gör dessa idag? Leva som mördare liksom? Vanliga jobb osv?

Bara läsa ett par sidor här bak i tråden aå hittar du. Killen verkar leva ett normalt liv med fru, barn, hus och jobb. De har nyligen flyttat utomlands.

Tjejen har levt ett väldigt anonymt liv i Eskilstuna utan spår från henne på Internet. Flyttat tillbaka till södra Stockholm sedan en tid.
Citera
2022-09-03, 14:41
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Bara läsa ett par sidor här bak i tråden aå hittar du. Killen verkar leva ett normalt liv med fru, barn, hus och jobb. De har nyligen flyttat utomlands.

Tjejen har levt ett väldigt anonymt liv i Eskilstuna utan spår från henne på Internet. Flyttat tillbaka till södra Stockholm sedan en tid.

Jag gjorde faktiskt så direkt efter jag släppte inlägget. Blev så nyfiken.

Ändå rätt sjukt att efter en sådan uppmärksam händelse kunna leva, lär ju vara i flera sammanhang det kommer på tal. Undrar vad fan hans tjej tycker om att vara med en mördare? Sen undrar man ju hur han själv känner efter att själv ha fått barn.
Citera
2022-09-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swineflu
Du verkar ha kört fast helt och hållet i din tankeställning som ingen annan riktigt kan hålla med om. Hur kommer detta sig?

Mja, tjejerna på Vemyra (där Tove fick sitta av sitt straff) verkade tro på henne. Till slut även Saana L********* trots att Tove hade stått och flabbat när några andra tjejer på Vemyra drivit med Saana på ett ganska handgripligt sätt. Saana verkade också tro att personalen på Vemyra trodde att Tove var oskyldig. Frågan är om hon förväxlade en professionell attityd med en inre personlig övertygelse om domslutet var rimligt eller inte. Men för den som sätter sig in i fallet och faktiskt läser SMS:en i stället för Aftonbladet och Expressen så tycker jag att det borde vara möjligt att landa i en annan slutsats än den som dominerar i media.

Precis som när det gäller andra företeelser så har människan en tendens att se vad man vill se. Eller automatiskt tolkar in information man mottar på ett sätt så att det passar ett redan etablerat narrativ. De flesta människor som kommenterar i denna tråd är antagligen ättlingar till de människor som på 1600-talet i Sverige tyckte att det var självklart att det fanns häxor och att man skulle elda upp dem. Rena fantasifoster alltså, som fick ganska svåra konsekvenser för en del individer. Biologiskt likadana människor, med samma hårdvara innanför pannbenet som sina förfäder på 1600-talet, borde, givet att omständigheterna är de rätta, kunna svälja ett närmast absurt officiellt narrativ och tolka in information man konfronteras med i enlighet med detta narrativ. Under sådana förutsättningar blir det bara ett fåtal människor, eller små fickor med människor som exponeras för höga doser alternativ information i kombination med en viss mottaglighet (av orsaker som kan variera) som avviker. Ett exempel på det sistnämnda är väl tjejerna på Vemyra. Det officiella narrativet som Aftonbladet och Expressen samt Hasse Aro i TV-rutan tutar ut gör att folk idag tror sig uppfattas som mer normala med argument typ "Britney Spears har sagt att Justin Timberlake har liten snopp... [långt mellanled med Aftonbladet/Expressen-pladder]... alltså är Tove skyldig".

Folk ändrade inte uppfattning om att bränna häxor eftersom de tänkte efter om detta var vettigt eller inte utan eftersom auktoriteter etablerade ett nytt narrativ som det var påbjudet att stödja. Och tills dess någon auktoritet typ Leif G W Persson eller Jan Guillou etablerar en ny sanning lär nog folk hålla på som de hittills gjort.

Själv skulle jag nog skämmas om jag inte påtalat de uppenbara absurditeter som präglar domarna mot Tove, merparten av medierapporteringen och en del postningar i den här tråden. Domarna mot Tove är på ungefär samma nivå som när HD gav en kusin arvsrätt i ett fall där testamente saknades (kusiner har inte automatisk arvsrätt i i Sverige) eller när en man friades för rattfylla med motiveringen att en norsk dvärg vid namn Mållgan (samma namn som Alfons Åbergs låtsaskompis) kan ha kört. Det finns absurda domar. Domarna mot Tove är en av dessa. Tims advokat, framlidne Claes Borgström, har påpekat "i en svensk domstol kan allt hända". Och när det finns ett massivt tryck från Aftonbladet och Expressen är det väldigt lätt hänt att något går fel. Tingsrättsdomen påminner om när folk gapar rätt ut i tråden utan att ens ha läst förundersökningen. I tingsrättsdomen hänvisade man bl a till att Tim i Hoppbacken enligt vittnet Ina sagt "Tove jag ska, jag ska" eller "jag ska, jag ska" och använde detta mot Tove. Problemet med detta var dock att vittnet Ina tidsmässigt placerar detta samtal till en tidpunkt när Tove lämnat Hoppbacken men innan Therese mördats vilket innebär att Tims ord skall ha fällts när det inte finns något registrerat samtal mellan Tim och Tove. Och Tove lär inte ha pratat med Tim i mobilen när hon var i Hoppbacken eller när hon tillsammans med vittnet Olivia "lekte spion" i skogen vid Hoppbacken. Kan man genom ett lögndetektortest fastslå att det Ina sade i polisförhören var påhitt så har Tim fejkat ett sådant här samtal för att få det att framstå som om Tove pressade honom att mörda Therese.

En sak jag också måste påpeka är att de flesta som gapat rätt ut i tråden inte verkar ha läst SMS:en. "Tim-klanen", som jag kallade den och som postade en hel del i tråden, verkar väl i och för sig ha läst SMS:en. Men får dem handlade det mest om att Tove kallat Tim för "fitta" och "äckel" i SMS:en (efter att han SMS-stalkat Tove). Uj, så hemskt om en söt liten flicka som Tove använder så hemska ord. Själv tyckte jag väl snarast att hon var rolig. Och att det inte var så konstigt om hon postade sura SMS om Tim stalkade henne via mobilen efter att ha pussat andra flickor. Tim verkar också ha varit medveten om Toves intention med det hela med tanke på att han vid ett tillfälle via SMS meddelade att hon inte skulle få tyst på honom.

------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Även om killen utförde själva handlingen är det uppenbart att tjejen är störd på en nivå som killen inte är.

Och varför då? För att Britney Spears har sagt att Justin Timberlake har liten snopp? Eller har du något bättre argument? Du kan ju plocka ut några SMS eller snuttar ur förhören t ex. Vad tror du förresten om det faktum att Tim har så väääldigt svårt att komma ihåg hur mordet på Therese kom på tal förutom att det var Tove kom på idén medan Tove direkt redogjorde för hur det gått till? Och hur ser du på det faktum att Tim i polisförhören inte minns att Tove på plats i Hoppbacken (där mordet skedde en stund senare) uppmanade honom att mörda Therese medan Tove minns det i polisförhören där hon uppger att hon sade "du kan ju passa på nu och så kan du ju vara med henne samtidigt (alltså göka med henne samtidigt som han mördade henne). Om Tove sagt så finns det inte en chans att Tim kan ha uppfattat saken så att Tove på allvar ville ha ett mord på Therese. Det blir då också förståeligt varför han i polisförhören hade så märkligt svårt att minnas om Tove i Hoppbacken uppmanat honom att mörda Therese.

Tove var en rätt vanlig tjej som bara ville bli av med en jobbig f d pojkvän. Hon verkade också vara mer intresserad av att umgås med en kille som hette Gordon som verkar ha varit en lugn kille. Det faktum att hon fick tokspel när hon insåg att Tim pussat ännu en annan flicka och bet honom låg väl henne antagligen i fatet dock. Själv tyckte jag att det var komiskt. Utan ett mord på Therese hade väl det här varit bra stoff för skämtartiklar i Aftonbladet/Expressen om hon blivit åtalad och fälld. Speciellt i kombination med en bild på Tove iförd fläta bak på huvudet vilket gav henne ett väldigt barnsligt utseende (dock inte på samma nivå som Therese kompis Ina eller Saana på Vemyra). När jag upplyste min mor (som hade varit med i Grupp 8 på 70-talet) om fallet och att Tove hade bitit pojkvännen så utbrast hon "men hon kan ju inte vara riktigt klok". Så gissningsvis kan kanske den händelsen färga det övriga intrycket av Tove. Med det som hände senare blir det kanske svårt att se det komiska i att Tove bet Tim. Kanske underlättade strandhandbolls-bilderna med en liten, halvrund Tove iförd fläta för mig att se det komiska i det hela. Hon var minst på plan. Genom att jag läste SMS.en och satte mig in i hela historien veckorna innan mordet blev det väl också lättare för mig att separera vad som hade hänt tidigare från mordet.

Citat:
Lite som när unga tjejer ljuger ihop historier om att föräldrarna antastar dem eller utnyttjar dem sexuellt. I syfte att framkalla en reaktion från killen och manipulera honom att döda fadern, modern eller bägge.

Tjejen är otäck. Mörk och störd, och växlande. En sådan personlighet är ofta svårt att värja sig mot för en tonårskille under stor press.

Ja, oj vad svårt han hade att värja sig. Skickade skämt-SMS till Tove där han fejkade att han och en kompis pratade om att ha sex med en annan tjej ("Haha okej. Har hon grekland i 3an frisyren?") och sedan övergick till påhittat återgivna fysiska sexuella aktiviteter "nej jag vill inte". Eller ta SMS:et han skickar till Tove där han frågar om hon har Inas telefonnummer, som om han planerade att stöta på den oskuldsfulla "jättebebisen" Ina (Ina gav ett väldigt oskuldsfullt och barnsligt intryck visuellt och även skriftligt i en del bloggposter när hon gick i 7:an och 8:an, Therese kallade henne "jättebäbis", sannolikt refererandes till hennes utseende som onekligen gav sådana associationer). Sedan har vi det faktum att han skickar SMS om att få tillbaka sin moped som Tove verkar ha långlånat. Han skulle alltså vara beredd att mörda för Tove men inte vara beredd att smöra så pass för Tove att han skulle låta henne behålla moppen litet längre. Det är inte trovärdigt.

Citat:

Men det är klart att döda henne var väldigt fel och helt överstyr.

[- - -]

Ja, det var ju tur att du tyckte detta.

FORTSÄTTNING NEDAN
Senast redigerad av PCuri 2022-09-11 kl. 21:25.
Citera
2022-09-11, 21:24
Medlem
FORTSÄTTNING

DEL 2

Citat:

Jag skulle ärligt talat bli förvånad om den nu vuxne mannen begår ett brott igen.

Jag också, för nu vet han att han har ögonen på sig. Men se i stället saken från det här perspektivet, från tiden innan mordet och beakta följande: Utvisad i varje fotbollsmatch p g a fulspel, förlorad lagkaptensroll p g a detta och en historia på Inas blogg där hon redogjorde för hur Tim fick stryk av pappan till en pojke som pappan ansåg att Tim spöat upp. Det är svårt att komma ifrån intrycket att ledningarna i Tims huvud var dragna så att han hade lägre våldströskel än de flesta ynglingar i samma ålder. I polisförhören verkar han medge detta när han säger att "det blir bara svart". Att påpeka Toves våldsutbrott mot Tim där hon bl a bet honom ändrar inte slutsatsen när det gäller Tim även om någon kanske är benägen att tillämpa någon slags bakvänd logik där Toves våldsutbrott liksom väger upp Tims våldstendenser en del. Man kan dock inte tillämpa en sådan logik. Vad det handlar om är inte en relativ jämförelse mellan Tim och Tove där man skall värdera hur mycket värre Tim är än Tove när det gäller graden av fysiskt våld innan mordet. Vad det handlar om är Tims våldsbenägenhet eftersom det var han som utförde mordet. Vad kan Tims reaktion ha blivit om Therese sagt att hon måste gå (hon skulle få skjuts med Ina hem och var redan försenad att döma av polisförhören med Ina)? Vad kan ha hänt om Tim inte velat att hon skulle gå och den berusade Therese hävt ur sig något spydigt och ett handgemäng uppstått? Det är den relevanta frågan.

------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jag har ljudupptagningar från rätten [- - -]

Behåll dem, ha dem på flera olika lagringsenheter. Kom ihåg att en del äldre filer ibland blir oläsbara på flash-minnen (USB-minnen etc). Vet inte om du skall komplettera med moln-lagring om du nu inte redan kompletterat med detta.

Citat:
Ursprungligen postat av beitos

Jag minns att kändisadvokaten Clas Borgström särskilt pressade henne kring ett sms, där hon skrev "Har du gjort det ännu?". Borgström hakade upp sig på ordet "ännu", typ att det fanns något förmanande i att lägga till "ännu". Hon svarade att hon skrev så för att ta reda på fakta kring om han gjort det eller inte.
I min värld kan formuleringen mycket väl vara ironisk, typ som att hon liksom förlöjligar honom och hans mordplaner.[- - -]

"Har du gjort det än?" SMS:ade Tove ca 1 tim och 50 min efter Tims dittills senaste SMS där han verkade ha gett upp tanken på att mörda Therese och föreslog att han skulle göra något annat för att bevisa sin kärlek till Tove. För mig är det rätt uppenbart att hon här gycklar med Tims mordplaner. Det är inte rimligt att Tim 1 timme och 50 minuter efter deras tidigare SMS-konversation skall resolut ha satt på sig kepsen, cyklat iväg till Trångsund där Therese bodde och sedan hunnit sätta sig i säkerhet. Speciellt med tanke på att han i sitt sista SMS inte framstod som speciellt benägen att vilja mörda Therese.

Jag vill minnas att någon som kände Tove i polisförhören uppgav att hon hade någon slags prestationsångest. Kanske trodde hon också att kändisadvokaten Claes Borgström var lurigare än han var. Och att det rent juridiskt skulle ligga henne till last om hon rakt ut medgav att hon gycklat med Tim och förlöjligat honom i sina SMS. Vet inte om Tim vid tidpunkten för Claes Borgströms förhör ännu hade bölat i tingsrätten. Tove var väl inte precis någon jurist själv. Precis som en del postare i den här tråden kan hon ha upplevt det som att hon delvis stod åtalad för att ha varit dum mot Tim, typ.

Det är inte rimligt att tro att Tove efter 1 tim och 50 min kan ha trott att Tim kunde ha mördat Therese, speciellt med tanke på att han sista SMS:et verkade ha gett upp planerna på detta. Det framstår som bra mycket mer rimligt att Tove ville gyckla med Tims tidigare mordplaner.

------------------------

Citat:
Han sade ju också till henne att inte skulle/ville göra det.

Men sedan ändrade han sig tydligen eftersom han dagen efter, efter att Tove ensidigt brutit den första tidsfristen i förtid, och tjatade till sig en ny tidsfrist som, Tove knappast glasklart kan ha anses ha godkänt. Hon verkar snarare ha ignorerat den biten och upplyst honom om att hon uppfattade honom som knäpp i skallen.

Citat:

Och frågar man upprepade gånger om "hon är död än" [- - -]

Hon frågar EN gång "har du gjort det än! Och detta 1 timme och 50 min efter att sagt att Tim sagt att han nog föredrog att göra något annat i stället. Hon gycklar med Tims mordplaner. Men det är ju möjligt att detta ändå bakvägen ändå kan ha triggat Tim ("buhuu, jag ska allt visa Tove"). Jag tror dock mer på att något tumultartad, snabbt kan ha triggat Tim i skogen i Hoppbacken eftersom Therese var försenad och hade bråttom tillbaka.

Citat:

[- - -] och pressar på att ett mord ska ske innan ett visst datum. [- - -]

Och ändå bryter hon den första tidsfristen själv ensidigt i förväg den 1 juni 2009 varefter Tim tjatar sig till en ny tidsfrist som Tove inte ger ett klart ja till utan snarare tvärtom. Din logik ät på nivån "Britney Spears har sagt att Justin Timberlake har liten snopp... [bla bla bla bla bla] ...alltså är Tove skyldig".

Citat:

Dock verkade han ha tröttnat på flickvännen långt innan mordet, så varför han inte bara struntade i henne blir konstigt. Han kunde lätt fått en annan tjej och behövde inte alls hänga upp sig på henne.

Det blir också konstigt att han skulle vara beredd att mörda Therese för Toves skull samtidigt som han pussar andra flickor och - enligt dig - verkar ha tröttnat på Tove. Tycker också som sagt att det skulle ha varit en mindre uppoffring att låna ut moppen litet längre i stället för att mörda Therese.

Citat:

Tänk Johanna Möller-vibbar. Hon lyfte aldrig en kniv eller pistol men i det fallet är det helt klart hon som är mest skyldig. Utan henne inget mord på ex-make eller föräldrar.

Och jag får "Britney Spears har sagt att Justin Timberlake har liten snopp [- - -] alltså är Tove skyldig"-vibbar av dig. Eller vibbar något typ de jag fick av signaturen MeMajk som ansåg att Tove var skyldig eftersom hans sambo en gång i tiden lurat honom på en lägenhet som skulle omvandlas till bostadsrätt.

------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky

Av förundersökningen framgår glasklart att vittnet Ola tog del av en massa SMS i Tims mobil när han hade glömt denna hos Ola. Han skrev t o m av en del av dem. Av förundersökningen framgår också att Ola svarar Tove via Tims mobil den 1 juni 2009 när Tove skickar SMS och att Ola i sitt svar upplyser om att Tim glömt sin mobil hos honom. "Se till att han hämtar den då", svarar Tove. Då finns någon veckas mordrelaterade SMS-konversationer i Tims mobil. Om Tove insett att Ola bör ha kunnat se dem borde hon antingen inte ta mordplanspratet på allvar eller så slutat babbla på om mordet, vilket hon inte gjorde. Hon fortsatte fram till midnatt den 1/2 juni 2009. Sedan ignorerade hon i princip Tims babbel fram tills mordet skedde kring midnatt 6/7 juni 2009. Toves kompis Olivia fick mordkvällen säga åt Tim att han fick lov att sluta ringa Tove på mobilen.

------------------------

Svarar mig själv också.

Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
[- - -]

Man har också i 13 år undvikit den här typen av diskussionerna i medierna. Och jag förstår varför: du får en sämre story då. Det blir ingen "Unge Werther"-figur i kombination med en manipulerande Tove med en mental profil i klass med Mary Bell i så fall. Det blir en mer diffus, "tråkigare" och mer svårförklarlig historia på så vis.

[- - -]

Några ytterligare ord om Mary Bell också. Hon var 10-11 år gammal när hon ströp två småpojkar år 1968. Med sig under båda morden hade hon sin kompis Norma Bell som var 13 år gammal. De hade tidigare diskuterat ämnet att mörda småbarn och att göra "farliga saker". Norma Bell åtalades tillsammans med Mary Bell men friades. Att hon hade varit närvarande vid båda morden och tidigare diskuterat idén att döda små barn med Mary Bell räckte inte för att fälla henne.

Ur ett rättsfilosofiskt perspektiv blir Mary Bells kompis Norma Bell intressant i fallet Tove. Tove var inte närvarande vid morden till skillnad från Norma Bell. Det här borde rimligen innebära att Tove borde ha varit tämligen drivande för att bli fälld om man tänker sig att rättssystemet i västerländska länder skall fungera ungefär likadant. I och för sig gör de inte detta eftersom både Mary Bell och de pojkar i 10-årsåldern som mördade 2-årige James Bulger fick långvariga fängelsestraff. Men vi kan ju ändå tänka oss vad som skulle bli fallet om man resonerat på likartat vis när det gäller Tove resp Mary Bells kompis Norma Bell.

Med en bild ute i medierna om att Tove var något typ Mary Bell eller Johanna Möller och åtföljande "folkstorm" väntandes i kulisserna om Tove inte blev fälld så blev det "nödvändigt" att skapa en väldigt skruvad bild av Toves delaktighet jämfört med vad förundersökningen och SMS:en faktiskt ger för handen. Det är därför en person utan skygglappar och färgade linser troligen ser en rätt frapperande skillnad mellan Aftonbladets och Expressens bild av verkligheten och den man ser i SMS:en efter att ha läst min analys av dessa.
Senast redigerad av PCuri 2022-09-11 kl. 21:28.
Citera
2022-10-04, 09:21
Medlem
Isabel/Tove finns på Facebook men under ett annat namn och är med i ett band. Har pojkvän sen x antal år tillbaka och är med i ett band där hon sjunger.

Mer än så ser man inte på hennes Facebook.
Senast redigerad av Pancakegirl95 2022-10-04 kl. 09:23.
Citera
2022-10-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancakegirl95
Isabel/Tove finns på Facebook men under ett annat namn och är med i ett band. Har pojkvän sen x antal år tillbaka och är med i ett band där hon sjunger.

Mer än så ser man inte på hennes Facebook.

Vilket namn?
Citera
2022-10-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feconicu
Vilket namn?

Jag vill också veta, vilket namn (du kan skriva ut med * symboler också om du vill).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in