Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
Inget mord hade skett utan hennes sjuka påtryckningar och psykologiska spel.
Jag skulle ärligt talat bli förvånad om den nu vuxne mannen begår ett brott igen.
Det var en extremt märklig omständighet som detta rörde sig inom.
Sedan ska man givetvis bli upprörd av själva mordet. Men även du klarar av att analysera det omkringliggande som gjorde detta brott unikt. Det känns som att du blir indignerad bara för att bli det, trots att du är kapabel att förstå min mening med inlägget.
Jag har ljudupptagningar från rätten där killen själv berättar om hur han ville prata med Therese (mordoffret) och konfrontera henne med varför hon skvallrat för folk om att han kysst henne på en fest. Hon reagerade då på ett för honom irriterande sätt, som fick det att "svartna för ögonen", varpå han länge (under flera minuter?) ströp henne. Enligt mördaren hade Therese (mordoffret) sabbat för honom, på ett sätt som gjort hans flickvän sur på honom, och han ville konfrontera henne. När han sedan åkte fast för mordet så skyllde han på flickvännen bett honom göra det.
Det är länge sedan så jag kan minnas någon detalj fel. På ljudupptagningarna från rätten får man höra de inblandade och vittnen prata. Ganska många timmar. En enda person säger något negativt om den dömda tjejen, och det är annan tjej som mördaren var otrogen med, och hennes vittnesmål ströks tydligen då det var så uppenbart färgat av att hon ville sätta dit tjejen.
Vad gäller förhöret med mördaren så var han mycket fåordig. Han fick ständigt ledande frågor, typ "Var det X som bad dig göra det?", "Var det X som kom med idén?" osv. Att han mördat rådde det inget tvivel om, så rättegången gick i stort sett ut på att försöka få även flickvännen dömd, för anstiftan.
Jag kommer inte dela med mig av ljudupptagningarna, av hänsyn till de inblandades unga ålder.
Killen (mördaren) visade redan innan mordet våldstendenser. Han hade innan flera gånger råkat i slagsmål på exempelvis fotbollsmatcher, och han har haft kopplingar till fotbollsfirmor. Helt solklart var killen farlig. Han föreföll även besatt av hon som dömdes för anstiftan; bl a fanns bevis på att han vid ett tillfälle hade skickat henne typ 60 (obesvarade) sms under loppet av typ en timme. Vittnen berättade vid rättegången att tjejen ibland bara ville att han skulle sluta ligga på henne som en igel. (Sen var det inte svartvitt, för hon hade haft djupa känslor för honom och kunde svänga lite hit och dit mellan att försöka bli av med honom och falla för hans påtryckningar.)
Han har efter mordet fortsatt leva tämligen opåverkad.
Tjejen däremot verkar förpassats till ett liv i anonymitet. Inget alls har framkommit om att hon skulle gjort sig skyldig till något brottsligt varken före eller efter mordet. Hon säger att det inte var själva kyssen som var det jobbiga, utan att han ljugit för henne om det. Hon hade fått reda på kysshändelsen (som han tog initiativ till) bakvägen via rykten. När hon frågat honom om det var sant så hade han gång på gång ljugit för henne.
Sedan eskalerade saker och ting under mindre än ett par veckor. Det var dumt gjort av henne att sms:a på det sätt hon gjorde, men hon gick i nionde klass. Det var inte direkt vanligt att niondeklassare mördar, det är enormt osannolikt. Men den här killen gjorde det, och eftersom hon varit dum och - vare sig hon verkligen önskat det eller ej - sms:at som hon gjorde så fick hon ta sitt straff. Nu har det gått drygt 13 år efter att mordet skedde.