2022-06-15, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Vet faktiskt inte, hittar inte hans tjej på Mrkoll. Han har bytt namn. Tjejens Facebook finns dock.

Om du menar bellvis93 så är det inte hon, eller har du hittat en annan?
Citera
2022-06-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopesdopes
Om du menar bellvis93 så är det inte hon, eller har du hittat en annan?

Jag syftade på Johanna T, tjejen han nu är ihop med.

Men ja. bellvis93 är inte tjejen i detta fallet.
Citera
2022-06-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag syftade på Johanna T, tjejen han nu är ihop med.

Men ja. bellvis93 är inte tjejen i detta fallet.

aha förlåt då förstår jag
Citera
2022-07-21, 21:49
Medlem
cosmic_dancers avatar
Lyssnar återigen på dokumentären

Hemskt fall och fruktansvärt att två så unga kan bli så besatta av nånting att ett mord är lösningen. Nog för att man inte förstår vare sig kärlek eller konsekvenser i den åldern men iaf, vad är det som driver
Senast redigerad av cosmic_dancer 2022-07-21 kl. 21:57.
Citera
2022-07-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Lyssnar återigen på dokumentären

Hemskt fall och fruktansvärt att två så unga kan bli så besatta av nånting att ett mord är lösningen. Nog för att man inte förstår vare sig kärlek eller konsekvenser i den åldern men iaf, vad är det som driver

Tja, så kan man ju se på saken om man väljer att bortse ifrån det faktum att Tove enligt SMS:en i förundersökningen ensidigt måndagen den 1 juni 2009 bröt den första tidsfristen för mordet (som skedde kring midnatt 6/7 juni 2009) varefter Tim tjatade sig till en ny tidsfrist som det knappast framstår som glasklart att Tove beviljade. I domarna väljer man otroligt nog att inte diskutera det faktum att Tove bröt den första tidsfristen den 1 juni och huruvida Tove skall anses ha beviljat en ny tidsfrist eller inte. Man undviker den frågeställningen. Det är väldigt talande. Man undviker också att diskutera betydelsen av att Tove i SMS:en den 30-31 maj verkar gyckla med Tims mordplaner med orden "Hah, tror jag det" och, 1 tim och 50 min efter ett SMS från Tim där han verkar ha gett upp tanken på att mörda Therese, skriver "Har du gjort det än", som om Tim under den tidsrymden skulle ha satt på sig kepsen och cyklat iväg från Gamla Enskede till Trångsund (där Therese bodde), tagit sig in i hennes familjs hus och där mördat henne och sedan hunnit sätta sig i säkerhet. Man har också i 13 år undvikit den här typen av diskussionerna i medierna. Och jag förstår varför: du får en sämre story då. Det blir ingen "Unge Werther"-figur i kombination med en manipulerande Tove med en mental profil i klass med Mary Bell i så fall. Det blir en mer diffus, "tråkigare" och mer svårförklarlig historia på så vis.

Frågan är också på hur stort allvar Tim tog mordplanerna och Toves ilska över att han pussat andra flickor. Tänker här bl a på när Tim via SMS inför Tove låtsas återge otrohetssnack med en annan yngling - ”Haha okej. Har hon grekland i 3an frisyren?" (2009-05-19) och frågar efter den oskuldsfulla "jättebäbisen" Inas telefonnummer, som om han planerade att stöta på Ina (som var Therese kompis).

Tilläggas kan ju också att vittnet Ola via Tims mobil svarade Tove den 1 juni 2009 i ett SMS och upplyste om att Tim glömt sin mobil hos honom. Därmed bör Tove ha insett att sannolikheten var rätt hög att Ola sett de mordrelaterade SMS:en. Framstår det i ljuset av detta som rimligt att hon velat att Tim skulle mörda Therese och att hon tog morddiskussionerna på allvar? Svar: Nej. Och det är därför man inte heller diskuterar denna aspekt i media. Man väljer i stället sådant som passar det egna narrativet.

En intressant fråga är om Toves advokat hänvisade till de SMS jag nämnt ovan under huvudförhandlingen, och med min infallsvinkel på det hela. Om advokaten inte gjorde detta är visst domstolen enligt svensk processrätt inte skyldig att beakta de här SMS:en. Det här är en intressant fråga. Frågan är dock om något hade kunnat hjälpa Tove med tanke på vad som skrevs och sades i Aftonbladet och Expressen och övrig media. Jag tvivlar på detta. Så det var väl som upplagt för en av de större, men dolda, rättsskandalerna i svensk rättshistoria. Möjligen kan man tänka sig att hovrätten hade tänkt sig att Tove skulle överklaga så att man skulle få fram ett till prejudikat på det här med likgiltighetsuppsåt. Den tanken slog mig faktiskt när jag i hovrättsdomen läste att man höll öppet för att det kunde röra sig om ett mer direkt uppsåt. Det var som om man ville provocera Tove att överklaga, vilket hon dock inte gjorde. Vill också minnas att Toves advokat gav intryck av att vara mot ett överklagande. I alla fick jag det intrycket när han talade om något typ att Tove skulle fokusera på att leva ett "normalt liv". Men jag har kanske missuppfattat den biten. Har också för mig att advokater i alla fall förr inte fick betalt för överklaganden till HD om inte prövningstillstånd beviljades.

Vill också tillägga att jag under åren mer och mer stärkts i min åsikt att domen mot Tove är felaktig. Argumenten jag hittills hört i tråden och i media har väl i och för sig i regel hamnat ovanför nivån "Britney Spears har sagt att Justin Timberlake har liten snopp, alltså är Tove skyldig" (det kan man väl koka ner synpunkterna från en tyckare till), men inte mycket mer än så. Och ibland har man väl hållit sig ungefär på den nivån, typ.
Senast redigerad av PCuri 2022-07-24 kl. 18:34.
Citera
2022-08-05, 16:15
Medlem
QueenJzs avatar
Vet att någon redan skrivit lite om detta men tror jag hittade Tim, hans tjej samt hans mamma på Facebook. Men har inte heller lyckats hitta "Isabel"
Citera
2022-08-09, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Tja, så kan man ju se på saken om man väljer att bortse ifrån det faktum att Tove enligt SMS:en i förundersökningen ensidigt måndagen den 1 juni 2009 bröt den första tidsfristen för mordet (som skedde kring midnatt 6/7 juni 2009) varefter Tim tjatade sig till en ny tidsfrist som det knappast framstår som glasklart att Tove beviljade. I domarna väljer man otroligt nog att inte diskutera det faktum att Tove bröt den första tidsfristen den 1 juni och huruvida Tove skall anses ha beviljat en ny tidsfrist eller inte. Man undviker den frågeställningen. Det är väldigt talande. Man undviker också att diskutera betydelsen av att Tove i SMS:en den 30-31 maj verkar gyckla med Tims mordplaner med orden "Hah, tror jag det" och, 1 tim och 50 min efter ett SMS från Tim där han verkar ha gett upp tanken på att mörda Therese, skriver "Har du gjort det än", som om Tim under den tidsrymden skulle ha satt på sig kepsen och cyklat iväg från Gamla Enskede till Trångsund (där Therese bodde), tagit sig in i hennes familjs hus och där mördat henne och sedan hunnit sätta sig i säkerhet. Man har också i 13 år undvikit den här typen av diskussionerna i medierna. Och jag förstår varför: du får en sämre story då. Det blir ingen "Unge Werther"-figur i kombination med en manipulerande Tove med en mental profil i klass med Mary Bell i så fall. Det blir en mer diffus, "tråkigare" och mer svårförklarlig historia på så vis.

Frågan är också på hur stort allvar Tim tog mordplanerna och Toves ilska över att han pussat andra flickor. Tänker här bl a på när Tim via SMS inför Tove låtsas återge otrohetssnack med en annan yngling - ”Haha okej. Har hon grekland i 3an frisyren?" (2009-05-19) och frågar efter den oskuldsfulla "jättebäbisen" Inas telefonnummer, som om han planerade att stöta på Ina (som var Therese kompis).

Tilläggas kan ju också att vittnet Ola via Tims mobil svarade Tove den 1 juni 2009 i ett SMS och upplyste om att Tim glömt sin mobil hos honom. Därmed bör Tove ha insett att sannolikheten var rätt hög att Ola sett de mordrelaterade SMS:en. Framstår det i ljuset av detta som rimligt att hon velat att Tim skulle mörda Therese och att hon tog morddiskussionerna på allvar? Svar: Nej. Och det är därför man inte heller diskuterar denna aspekt i media. Man väljer i stället sådant som passar det egna narrativet.

En intressant fråga är om Toves advokat hänvisade till de SMS jag nämnt ovan under huvudförhandlingen, och med min infallsvinkel på det hela. Om advokaten inte gjorde detta är visst domstolen enligt svensk processrätt inte skyldig att beakta de här SMS:en. Det här är en intressant fråga. Frågan är dock om något hade kunnat hjälpa Tove med tanke på vad som skrevs och sades i Aftonbladet och Expressen och övrig media. Jag tvivlar på detta. Så det var väl som upplagt för en av de större, men dolda, rättsskandalerna i svensk rättshistoria. Möjligen kan man tänka sig att hovrätten hade tänkt sig att Tove skulle överklaga så att man skulle få fram ett till prejudikat på det här med likgiltighetsuppsåt. Den tanken slog mig faktiskt när jag i hovrättsdomen läste att man höll öppet för att det kunde röra sig om ett mer direkt uppsåt. Det var som om man ville provocera Tove att överklaga, vilket hon dock inte gjorde. Vill också minnas att Toves advokat gav intryck av att vara mot ett överklagande. I alla fick jag det intrycket när han talade om något typ att Tove skulle fokusera på att leva ett "normalt liv". Men jag har kanske missuppfattat den biten. Har också för mig att advokater i alla fall förr inte fick betalt för överklaganden till HD om inte prövningstillstånd beviljades.

Vill också tillägga att jag under åren mer och mer stärkts i min åsikt att domen mot Tove är felaktig. Argumenten jag hittills hört i tråden och i media har väl i och för sig i regel hamnat ovanför nivån "Britney Spears har sagt att Justin Timberlake har liten snopp, alltså är Tove skyldig" (det kan man väl koka ner synpunkterna från en tyckare till), men inte mycket mer än så. Och ibland har man väl hållit sig ungefär på den nivån, typ.

Du verkar ha kört fast helt och hållet i din tankeställning som ingen annan riktigt kan hålla med om. Hur kommer detta sig?
Citera
2022-08-27, 04:48
Avslutad
Även om killen utförde själva handlingen är det uppenbart att tjejen är störd på en nivå som killen inte är.

Lite som när unga tjejer ljuger ihop historier om att föräldrarna antastar dem eller utnyttjar dem sexuellt. I syfte att framkalla en reaktion från killen och manipulera honom att döda fadern, modern eller bägge.

Tjejen är otäck. Mörk och störd, och växlande. En sådan personlighet är ofta svårt att värja sig mot för en tonårskille under stor press.

Men det är klart att döda henne var väldigt fel och helt överstyr.

Mycket förgiftad psykologi som ingen vuxen hann få inblick i innan det var för sent. De har levt i ett drama de inte alls var mogna för.

Annars är det så töntigt när tonåringar förlovar sig. Flera på min skola gjorde också det. Vulgärt.
Citera
2022-08-27, 11:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Även om killen utförde själva handlingen är det uppenbart att tjejen är störd på en nivå som killen inte är.

Lite som när unga tjejer ljuger ihop historier om att föräldrarna antastar dem eller utnyttjar dem sexuellt. I syfte att framkalla en reaktion från killen och manipulera honom att döda fadern, modern eller bägge.

Tjejen är otäck. Mörk och störd, och växlande. En sådan personlighet är ofta svårt att värja sig mot för en tonårskille under stor press.

Men det är klart att döda henne var väldigt fel och helt överstyr.

Mycket förgiftad psykologi som ingen vuxen hann få inblick i innan det var för sent. De har levt i ett drama de inte alls var mogna för.

Annars är det så töntigt när tonåringar förlovar sig. Flera på min skola gjorde också det. Vulgärt.

Så det är mer stört att önska livet ur någon än att faktiskt utföra gärningen och som i det här fallet locka med sig någon ut i skogen och med berått mod långsamt strypa en svagare och försvarslös person till döds under lång tid därför att han är förbannad för att hon förstört hans förhållande genom att skvallra om deras kyss för andra?
Citera
2022-08-27, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Så det är mer stört att önska livet ur någon än att faktiskt utföra gärningen och som i det här fallet locka med sig någon ut i skogen och med berått mod långsamt strypa en svagare och försvarslös person till döds under lång tid därför att han är förbannad för att hon förstört hans förhållande genom att skvallra om deras kyss för andra?

Inget mord hade skett utan hennes sjuka påtryckningar och psykologiska spel.

Jag skulle ärligt talat bli förvånad om den nu vuxne mannen begår ett brott igen.

Det var en extremt märklig omständighet som detta rörde sig inom.

Sedan ska man givetvis bli upprörd av själva mordet. Men även du klarar av att analysera det omkringliggande som gjorde detta brott unikt. Det känns som att du blir indignerad bara för att bli det, trots att du är kapabel att förstå min mening med inlägget.
Citera
2022-08-30, 19:18
Medlem
Citat:

Jag skulle ärligt talat bli förvånad om den nu vuxne mannen begår ett brott igen.

Sedan ska man givetvis bli upprörd av själva mordet. Men även du klarar av att analysera det omkringliggande som gjorde detta brott unikt. Det känns som att du blir indignerad bara för att bli det, trots att du är kapabel att förstå min mening med inlägget.

Jag hade samma åsikt som dig före jag hade läst hela förundersökningen och andra dokument om utredningen, nu är jag väldigt kluven kring allt. Genom deras sms-konversationer är det ingen tvekan att flickan var väldigt manipulativ och lekte med killens känslor. Men jag kan faktiskt inte med 100% säkerhet utifrån sms:en jag läst vara övertygad att hon faktiskt ville att Therese skulle dö. Hon skrev det till honom och det är så klart ingen tvekan om när hon skriver "har du gjort det än" att hon menar Therese (det är klart hon gör). Men även om hon upprepar att hon vill att han ska ta livet av Therese tror jag hon snarare använder det som ett sätt att ge ett omöjligt ultimatum till honom som hon vet att han inte kommer att kunna genomföra eftersom hon vill att förhållandet ska ta slut (jag är inte helt säker på att hon bokstavligen menar det hon skriver). Dock håller jag med dig om att mordet aldrig hade skett om hon inte hade skickat de sms:en till honom (han såg det som det enda sättet att få sin flickvän tillbaka och han var förblindad av det).
Senast redigerad av dopesdopes 2022-08-30 kl. 19:25.
Citera
2022-08-30, 20:31
Medlem
Citat:

Jag har ljudupptagningar från rätten där killen själv berättar om hur han ville prata med Therese (mordoffret) och konfrontera henne med varför hon skvallrat för folk om att han kysst henne på en fest. Hon reagerade då på ett för honom irriterande sätt, som fick det att "svartna för ögonen", varpå han länge (under flera minuter?) ströp henne. Enligt mördaren hade Therese (mordoffret) sabbat för honom, på ett sätt som gjort hans flickvän sur på honom, och han ville konfrontera henne. När han sedan åkte fast för mordet så skyllde han på flickvännen bett honom göra det.

Det är länge sedan så jag kan minnas någon detalj fel. På ljudupptagningarna från rätten får man höra de inblandade och vittnen prata. Ganska många timmar. En enda person säger något negativt om den dömda tjejen, och det är annan tjej som mördaren var otrogen med, och hennes vittnesmål ströks tydligen då det var så uppenbart färgat av att hon ville sätta dit tjejen.
Vad gäller förhöret med mördaren så var han mycket fåordig. Han fick ständigt ledande frågor, typ "Var det X som bad dig göra det?", "Var det X som kom med idén?" osv. Att han mördat rådde det inget tvivel om, så rättegången gick i stort sett ut på att försöka få även flickvännen dömd, för anstiftan.
Jag kommer inte dela med mig av ljudupptagningarna, av hänsyn till de inblandades unga ålder.

Killen (mördaren) visade redan innan mordet våldstendenser. Han hade innan flera gånger råkat i slagsmål på exempelvis fotbollsmatcher, och han har haft kopplingar till fotbollsfirmor. Helt solklart var killen farlig. Han föreföll även besatt av hon som dömdes för anstiftan; bl a fanns bevis på att han vid ett tillfälle hade skickat henne typ 60 (obesvarade) sms under loppet av typ en timme. Vittnen berättade vid rättegången att tjejen ibland bara ville att han skulle sluta ligga på henne som en igel. (Sen var det inte svartvitt, för hon hade haft djupa känslor för honom och kunde svänga lite hit och dit mellan att försöka bli av med honom och falla för hans påtryckningar.)
Han har efter mordet fortsatt leva tämligen opåverkad.

Tjejen däremot verkar förpassats till ett liv i anonymitet. Inget alls har framkommit om att hon skulle gjort sig skyldig till något brottsligt varken före eller efter mordet. Hon säger att det inte var själva kyssen som var det jobbiga, utan att han ljugit för henne om det. Hon hade fått reda på kysshändelsen (som han tog initiativ till) bakvägen via rykten. När hon frågat honom om det var sant så hade han gång på gång ljugit för henne.
Sedan eskalerade saker och ting under mindre än ett par veckor. Det var dumt gjort av henne att sms:a på det sätt hon gjorde, men hon gick i nionde klass. Det var inte direkt vanligt att niondeklassare mördar, det är enormt osannolikt. Men den här killen gjorde det, och eftersom hon varit dum och - vare sig hon verkligen önskat det eller ej - sms:at som hon gjorde så fick hon ta sitt straff. Nu har det gått drygt 13 år efter att mordet skedde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in