Citat:
Ursprungligen postat av
Draken55
Det blir meningslöst att försöka debattera med dig om du inte ens kan läsa vad jag skriver, jag påstår inte att du är rysk agent, det skulle innebära att du får betalt, jag tror du är så förvirrad att du utgjuter dina dumheter helt pro bono.
Har du försökt debattera med mig? Du får ursäkta men det märktes liksom inte. Det enda du har gjort är att flera gånger upprepa ditt påstående om att jag inte skulle vara svensk. Är det det du kallar för debatt eller?
"Argument - Monty Python"
https://youtu.be/ohDB5gbtaEQ?t=81
Citat:
Ursprungligen postat av
Draken55
Rysslands uppträde har blivit vårt och alla andras problem när de godtyckligt invaderar grannländer, du måste vara konstig, eller " icke-agent" om du inte inser faran.
Okej, här är ditt första försök till debatt kan vi säga. Du argumenterar för att det är rationellt att vara anti-Ryssland eftersom de utgör ett påtagligt militärt hot mot oss. Tycker man annorlunda så är man "konstig", eller så är man helt enkelt inte svensk.
Min syn är att Europa och Ryssland sedan murens fall har haft alla förutsättningar att på riktigt bli vänner och allierade och lägga gamla månghundraåriga groll åt sidan. För vi har i mångt och mycket ett gemensamt kulturarv. Och i fråga om handel har vi det som motparten saknar. Dom har energi och vi har tillverkningsindustri. Som hand i handsken. Tyvärr fanns det mäktiga intressen på andra sidan Atlanten som avskydde den tanken. Och de har verkligen lyckats få full jackpot nu.
Vad ryssar och pseudo-ryssar ägnar sig åt i Ukraina borde inte vara vår sak. En fredlig lösning hade varit möjlig om diverse intrigerande västmakter bara haft vett att hålla sina klibbiga tassar borta. Zelensky & Co hade visserligen fått göra avkall på sin våta dröm om NATO-medlemskap. Hemskt tragiskt och tråkigt för dom, buhu. Men man kan inte få allt. Särskilt så om man är ett litet jordbruksland som bor granne med Ryssland. Skulle vara samma sak om man bor granne med tex USA eller Kina. Det är bara så verkligheten ser ut.
Krig med Ryssland blir det inte om vi inte själva provocerar fram det. Nu vet jag ju inte vad du tror om saken, men NATO-kramare brukar ju allmänt anse att Ryssland är erbarmligt svagt militärt och dessutom att 99% av deras kärnvapenmissiler är sönderrostade. Så vad har vi då egentligen att frukta från Ryssland?
Jag tycker mer det verkar som att det är våra egna makthavare och bankkartell som störtar oss i fördärvet. De gör redan ett bra jobb på den punkten och behöver ingen draghjälp österifrån.