Citat:
Ursprungligen postat av
bortmedfifittor
En desto mer intressant fråga är varför alla svenskar som aldrig någonsin brytt sig pm ukrainare plötsligt anser dessa vara "brödarfolk" "våra egna", "dem goda". Visste ni ens något om Ukraina, dess folk och historia innan media matade er med att det är ert folk att ta emot?
Det är rätt bisarrt, ja. Men förklaringen är enkel:
Ukraina är vårt nya erzats-Finland.
Våra nordiska grannar (inklusive Finland) betraktar oss numera med en blandning av skadeglädje och medlidande. Så när Zelensky tittar på Maggan med tacksamma hundögon i nån gudsförgäten tele-konferens så lindrar det tillfälligt våra fantomsmärtor över att ha förlorat statusen som Nordens storebror och ledstjärna.
"Ukrainas sak är Sveriges sak."
Där har ni er slogan, NATO-torskar.
Citat:
Ursprungligen postat av
bortmedfifittor
Men, för mig som är ryss/armenier/ukrainare, uppvuxen i Lviv/Lwow, Sovjet/Ukraina, det är långifrån lika svartvitt som för gemene svensk. Lika lite inblick som jag har i dynamiken mellan dansk och svensk kultur och historia, har ni i vår.
OT, men måste bara säga att Armeniens gamla Sovjet-nationalsång är den överlägset bästa i sin genre:
https://www.youtube.com/watch?v=m0XLKnH1qUQ
Gåshud!
Sen när man pratar med folk IRL om Ukraina så upplever jag att många är vettiga och inser att bilden inte alls är svartvit. Medans enkelspåriga människor attraheras av enkelspåriga narrativ, vilket i sin tur leder till starkt engagemang. De som råkar ha en lite mer balanserad verklighetsuppfattning inser snabbt att det är fruktlöst att tjafsa med dårarna, så istället tystnar de och sköter sitt.