2022-09-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pseudonymiserad
Läser att inflationen är bra för starka hushåll med miljoner i lån. Hur går det ihop?

Det går inte ihop. Höga löneökningar är bra för hushåll med stora lån. Det är löneökningar som gör lånen lättare att betala tillbaka.

De som tror att inflationen är bra för starka hushåll som med lån tänker sig att det är bättre med en situation där vi har 10% inflation och 10% löneökningar än en situation med 2% inflation och 2% löneökning. Ingen tänker sig den situation vi verkligen har med 10% inflation och kanske som högst 3% löneökning....
Citera
2022-09-21, 22:34
Medlem
45:- för en limpa polarbröd
Citera
2022-09-22, 00:54
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Det jag retar mig på är att folk börjar med inflationen i resonemanget. Varför säger de inte vad som är orsaken till inflationen? Är det tex klimatförändringarna som lett till minskade skördar? Är det kriget som fått energipriserna att gå upp? Det är väl det som är det intressanta?

Själv märkte jag av inflationen nyss när jag var på MQ och köpte en top, den kostade 1300 SEK. Ojdå, tänkte jag, men jag betalade. Sedan skulle jag köpa Orrefors cocktailglas och de kostade över 600 styck. Hoppsan.

https://www.theguardian.com/environment/2013/sep/03/brazil-food-crops-climate-change

Är du tjej?
Citera
2022-09-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Är du tjej?

Ja, jovisst. :-)
Citera
2022-10-01, 08:31
Medlem
Klemos avatar
Santa Maria/coop höjde just priset på Mini Taco tubs med 45% 183kr/kg till 266kr/kg
Förpackning gick från 14st till 10st och priset från 21,95 till 22,95/frp.
Citera
2022-10-01, 08:43
Medlem
Hazizas avatar
Många som passar på att ful höja priserna nu eller minskar innehållet!

Varje matkasse man handlar är nu mera är minst 100kr dyrare minst.
Burkar köpa ett finskt rågbröd kosta 36kr för 300g tidigare, nu ligger priset på hela 49 kr. Galet för en påse bröd!
Citera
2022-10-01, 13:51
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
200 pixlar för 2 stora stark hur gick det till och när hände det?

Jag och sambon har varit nere på stan nu i förmiddags och fixat lite grejer. På vägen. Hem stannade vi för att mellanslag (ta en öl halvvägs hem) på vårt stammis hak. Vi brukar drika på nota där och jag brukar mest bara dra kortet utan att tänka på vad vi druckit och ätit. (Ja jag erkänner jag har inte en susning om vad en l mjölk eller ett paket Lurpack kostar)

Idag har vi dock planer och jag betalade på en gång och 2 öl kostade 200 sek!!! Öl brukade väll kosta typ 50-60kr eller? Vad har hänt och när skedde det?
Citera
2022-10-01, 13:55
Medlem
SilentVictorys avatar
Begriper inte hur man kan missa en sådan sak som vad priset på en öl är.
Tittar du ner i backen när du går någonstans? Det står ju för tusan överallt, oavsett om du bara drar kortet eller ej.

Samma sak med mjölk i affären, hur missar man att se priset när du plockar en mjöl från kylen?
Antingen har du ett väldigt tunnelseende eller så handlar någon annan åt dig.

Priset har stadigt gått upp senaste åren, framförallt i takt med att allt annat ökar i pris i hela världen också.
Citera
2022-10-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Jag och sambon har varit nere på stan nu i förmiddags och fixat lite grejer. På vägen. Hem stannade vi för att mellanslag (ta en öl halvvägs hem) på vårt stammis hak. Vi brukar drika på nota där och jag brukar mest bara dra kortet utan att tänka på vad vi druckit och ätit. (Ja jag erkänner jag har inte en susning om vad en l mjölk eller ett paket Lurpack kostar)

Idag har vi dock planer och jag betalade på en gång och 2 öl kostade 200 sek!!! Öl brukade väll kosta typ 50-60kr eller? Vad har hänt och när skedde det?

126 gav jag senast för 2 öl på krogen.
Citera
2022-10-01, 13:59
Medlem
Conams avatar
Citat:

Troligen är du en sån som är så rik att du gör vad som faller dig in! Missförstå mig inte nu..
Du har vant dig vid din ekonomiska situation och lever därefter!
Utan att hetsa upp dig nämnvärt om tex en kexchoklad har stigit med 40 öre
Eller en black&white med bearnaise har plussats på med en tjuga.
Citera
2022-10-01, 14:17
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Inflation kallas det, och det har pågått det senaste halvåret medan du sovit gott.
Citera
2022-10-01, 14:17
Medlem
svampdamps avatar
100kr för en stor stark och du har blivit lurad. Du är en idiot med andra ord. Inte nog med det framstår du som en cuck som accepterade det priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in