2022-07-14, 21:10
  #517
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse
Sverige har väl alltid varit ganska dyrt när det gäller mat och att käka på restaurang. I många länder får man ändå betala skatt eller en avgift för bordet/tilltugg när man käkar ute.

Det som gör Sverige dyrt för besökare fr utlandet är de svenska skatterna. Vvärldens i princip högsta skatter på arbetskraft/löner (samt energi) slår igenom på allt från vad personalen på restaurangen kostar för denna till att biffen och potatisen på tallriken är dyrare att producera än i andra länder (samt att ugnen är dyrare att värma upp). Lägg de högsta alkoholskatterna på det och sedan i jämförelse även högsta momsen på det mesta så blir restaursngbesöket, boendet och shoppingen överraskande dyr… den svaga kronan till trots.
Citera
2022-07-14, 22:02
  #518
Avslutad
Det är rätt så, hantverkare är ett annat fenomen som är mycket billigare utomlands. En snart pensionerad hantverkare sa att det blir synd om de yngre i hantverkssvängen. För det kommer snart inte att finnas några svenska hantverkare. De blir utkonkurrerade.
Citera
2022-07-14, 23:56
  #519
Medlem
Bregott kostade 60 kr för 500 gram? Brukade annars kosta 38:90 eller så
Citera
2022-07-14, 23:59
  #520
Medlem
Enklaste lösningen (lättsrr sagt än gjort) är att dra ner på andra inköp som spel , kläder, hygienartiklar (inge parfym för 600 kr), samt säga upp vissa abonnemanger man inte använder men som drar pengar.
Citera
2022-07-15, 08:03
  #521
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Det är rätt så, hantverkare är ett annat fenomen som är mycket billigare utomlands. En snart pensionerad hantverkare sa att det blir synd om de yngre i hantverkssvängen. För det kommer snart inte att finnas några svenska hantverkare. De blir utkonkurrerade.

En polsk firma hade gjort elinstallationen i en nybyggd villa.
Det kunde slutat mycket illa.
En svensk firma fick göra om allt.
Citera
2022-07-15, 11:37
  #522
Medlem
heriks avatar
Köpte Harebo 2.8 % öl idag ! Har kostat 19.90 i minst 10 år men i veckan höjdes priset till 24.90 ! 25 % upp !
Citera
2022-07-15, 11:56
  #523
Medlem
Tips är att följa skörderapporter beroende på produkter man konsumerar.
Att odla eget i liten skala hjälper enormt. Speciellt med ett växthus.

Skapa kontakter och köp i bulk gällande grönsaker. Finns många bönder som inte säljer så mycket i Stockholm. Åk ut till gården och köp direkt.
Ett enkelt sätt att kapa kostnader gällande kött är att skapa en kontakt med jägare och köpa hela eller delar av jagade djur från jägaren/jägarna. Hjort, ren, älg, vildsvin ger lätt 50-200 kg beroende på djur. Och då behövs det bara en frys som kan hålla allt kött. Är mycket billigt i jämförelse med dagligvaruhandeln, som ofta trissar upp priserna enormt, och otroligt mycket godare än skiten de säljer.

Dagligvaruhandeln har profiterat enormt på inflationen. Helt obefogat.
Politikerna kommer heller inte reglera detta.

För egen del är består ökningen till 90% av energikostnader och 10% matkostnader.
__________________
Senast redigerad av Mazzaz87 2022-07-15 kl. 12:02.
Citera
2022-07-16, 04:36
  #524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Enklaste lösningen (lättsrr sagt än gjort) är att dra ner på andra inköp som spel , kläder, hygienartiklar (inge parfym för 600 kr), samt säga upp vissa abonnemanger man inte använder men som drar pengar.

Skapar inte detta arbetslöshet om alla gör som vi tänker.. (Inge illa menat bara en tanke)

Jag skippar klippa mig ute
Kör mindre bil
Äter ute mer sällan
Stängt av bubbelpool
Stängt av extra kylen
Konsumerar mindre blandade saker som onödiga impulsköp som spel, kläder, byggmaterial osv

Så jo jag märker främst av den nästan dubblerade dieselkostnaden på ett år från 16,50 till 26 kr.. blir en hel del när räkningarna kommer.
Sen än värre är elen som redan nu mitt i ljusa sommaren är skyhög… (undra hur den kommer vara till vintern 😭 vill inte ens tänka på det)

Gemensamma nämnaren för merparten av befolkningen är = gäller att spara pengarna nu!
Citera
2022-07-16, 07:20
  #525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Skapar inte detta arbetslöshet om alla gör som vi tänker.. (Inge illa menat bara en tanke)

Jag skippar klippa mig ute
Kör mindre bil
Äter ute mer sällan
Stängt av bubbelpool
Stängt av extra kylen
Konsumerar mindre blandade saker som onödiga impulsköp som spel, kläder, byggmaterial osv

Så jo jag märker främst av den nästan dubblerade dieselkostnaden på ett år från 16,50 till 26 kr.. blir en hel del när räkningarna kommer.
Sen än värre är elen som redan nu mitt i ljusa sommaren är skyhög… (undra hur den kommer vara till vintern 😭 vill inte ens tänka på det)

Gemensamma nämnaren för merparten av befolkningen är = gäller att spara pengarna nu!

Nej det skapar snarare effektiviseringar och omfördelning av resurser, går folk inte och klipper sig måste frisören effektivisera verksamheten för att få ned priset
Citera
2022-07-16, 07:39
  #526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
I bästa fall menar du väl snarare? Efter politikernas pengaregn under covid och över ett decennium av nollräntor är det tamejfan dags för ett stålbad. Det är ju vad som krävs för att bryta inflationsspiralen.

Och som grädde på moset kommer vi då få se massuppsägningar av hittepåjobb som värdegrundskonsulter, HR, diversity officers, ESG cuckar osv. Enbart de som drar in pengar och skapar nytta kommer sitta säkert. Kan inte heller vänta tills de inflyttade bondeakademikerna i Vasastan får sig en rejäl släng av sleven när bostadsbankomaten halveras i värde!

Jo du har rätt. Vägen ut ur denna konstiga ekonomi är smärtsam. Saneringen blir inte rolig.

Jag är inte särskilt ekonomiskt intresserad men tom jag har sett lamporna blinka rött i åratal.

Att lånefesten skulle sluta med inflationsschock, var väl väntat.....

KPI-tramset kan vi glömma.

Jag tror att vi lurat oss själva. Jag tror att vi gömt inflationen på bla bostadsmarknaden och den kommer att sjunka ihop som en jävla sufflé.

Att köpa 23 kvm för 3 miljoner är lyxkonsumtion och spekulation. Det är inte substans och ekonomisk utveckling.
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-07-16 kl. 07:54.
Citera
2022-07-16, 13:49
  #527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Nej det skapar snarare effektiviseringar och omfördelning av resurser, går folk inte och klipper sig måste frisören effektivisera verksamheten för att få ned priset

Du menar ställa om till annan verksamhet eller öka priserna för färre kunder kommer?
Sen ökar ju även deras utgifter.. lokalhyran, förbrukningsmaterial och allt ökar.

Nae vi går mot rejält sämre tider så gäller att hålla i slantarna nu på riktigt!
Stora breda massan av befolkningen kommer ändra sig till hösten nu när deras efterlängtade semester är slut och nya krediter skall betalas av och samtligt få mindre pengar över.. sept börjar nog priser stiga rejält, folk går in i depression över världsläget och ryssen kapar oljan i mitten/slutet av augusti när Europa börjar få kallare väder generellt.

Fy fasen till vintern säger jag bara
Citera
2022-07-16, 23:58
  #528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Skapar inte detta arbetslöshet om alla gör som vi tänker.. (Inge illa menat bara en tanke)

Jag skippar klippa mig ute
Kör mindre bil
Äter ute mer sällan
Stängt av bubbelpool
Stängt av extra kylen
Konsumerar mindre blandade saker som onödiga impulsköp som spel, kläder, byggmaterial osv

Så jo jag märker främst av den nästan dubblerade dieselkostnaden på ett år från 16,50 till 26 kr.. blir en hel del när räkningarna kommer.
Sen än värre är elen som redan nu mitt i ljusa sommaren är skyhög… (undra hur den kommer vara till vintern 😭 vill inte ens tänka på det)

Gemensamma nämnaren för merparten av befolkningen är = gäller att spara pengarna nu!


Ja det är klart att om tusentals svenskar slutar köra bil oftare eller slutar fika kommer det att kännas.

Under pandemin var det ju ingen fråga alls om ekonomin. Exakt denna tid för två år sedan låg väl bensinen på 14 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in