2022-10-01, 13:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag har för avsikt att gå igenom denna betydligt fräshare (från 2021) genomgången av Lightning och routing.
https://www.youtube.com/watch?v=iPiIdiHsZ5s
Återkommer om det sägs något matnyttigt i den.

Det diskuterades överhuvudtaget inte hur routing ska lösas mer än att de i princip sa att det ännu idag är avsändaren som ska göra beräkningen av hela rutten.

Om det inte finns med i protokollet innebär det alltså att det även i framtiden är upp till varje avsändare att lösa problemet och det är ju inte hållbart nånstans.
Citera
2022-10-01, 13:15
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Otroligt märkligt att "protokollet" inte ens tar upp det kanske mest kritiska problemet som måste lösas för att det överhuvudtaget ska fungera.
En otrolig styrka att protokollet inte är beroende av en routing lösning, utan helt flexibel på denna front, skulle jag säga.

Citat:
Det är fortfarande source routing som gäller idag, vilket egentligen inte är routing.
Potejto, potato men jag tror de flesta sorterar in routing tabeller under "routing"...

Citat:
Jämförelsen med internet är helt felaktig pga att internet är en trusted environment (mellan parter i BGP).
Jämförelsen med internet är korrekt för det är också ett nätverk av nätverk, som har flera typer av routing lager oavsett om vi pratar om host filer lokalt på datorn, hubbar, dns:er, swishar, routrar, ISP:er eller domänstrukturer och massa annat.

Citat:
Du får gärna sluta länka till videos utan att kunna göra en egen sammanfattning i ett inlägg.
Citera
2022-10-01, 13:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
En otrolig styrka att protokollet inte är beroende av en routing lösning, utan helt flexibel på denna front, skulle jag säga.
Ett ännu bättre protokoll vore väl en helt tom white paper, då får alla bestämma allt om vad de vill göra! Inga begränsningar, fullt flexibelt!

Citat:
Potejto, potato men jag tror de flesta sorterar in routing tabeller under "routing"...

Jämförelsen med internet är korrekt för det är också ett nätverk av nätverk, som har flera typer av routing lager oavsett om vi pratar om host filer lokalt på datorn, hubbar, dns:er, swishar, routrar, ISP:er eller domänstrukturer och massa annat.
Nej. Internet och "routing tabeller" har överhuvudtaget ingenting med saken att göra förutom att man även där använder ordet routing. Det bygger på trust.
Citera
2022-10-01, 13:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Här är Andreas Antonopoulos, författare och en av de mest kunniga och välrespekterade inom kryptovärlden,
take på problemet:
https://youtu.be/4KiWkwo48k0?t=363
Han säger rakt ut: routing är inte löst och att source routing kommer inte fungera i större skala. Han säger sedan att "jo men det finns nog nya algoritmer på väg". Inga lösningar, bara förhoppningar.

Nu fyra år senare är vi fortfarande på source routing. Inga nya lösningar. Det beror på att problemet inte går att lösa enligt matematikens lagar (om du inte antingen a) centraliserar nätverket, eller b) implementerar trust).

Det här är katastrofalt dåligt och ingen tar sådana här människor seriöst. De är grifters hela bunten.
Citera
2022-10-01, 13:28
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Du tänker på att "iom att dom öppnade kanalen, så kan dom stänga kanalen och vad händer då med dina Lightning Bitcoin"?

Ja, det är en bra fråga. Killgissar att dom öppnar och stänger kanaler genom smarta kontrakt som ingen har kontroll över, eller något liknande. Jag är tämligen säker på att ingen på Blue Wallet kan ta kontroll över folks Lightning Bitcoin, men är man orolig för det så får man väl googla till sig mer information i den frågan.

ok men då får vi kanske återkomma till kriterierna för min POC!

Hur gör jag för att med fullkomlig säkerhet skicka pengar från min egen BTC wallet, via lightning, till en mottagare (jag donerar till någon i Ukraina)?

Behöver jag ladda ner något annat eller kan jag fortsätta med blue wallet?
Citera
2022-10-01, 14:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ett ännu bättre protokoll vore väl en helt tom white paper, då får alla bestämma allt om vad de vill göra! Inga begränsningar, fullt flexibelt!
Intressant. Du får återkomma när du slagit igenom med denna idé.

Citat:
Nej. Internet och "routing tabeller" har överhuvudtaget ingenting med saken att göra förutom att man även där använder ordet routing. Det bygger på trust.
Ok...
Citera
2022-10-01, 14:34
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Han säger rakt ut: routing är inte löst och att source routing kommer inte fungera i större skala. Han säger sedan att "jo men det finns nog nya algoritmer på väg". Inga lösningar, bara förhoppningar.
Han säger att det är naivt att påstå att något är olösbart, bara för att det ännu inte är löst.

Citat:
Nu fyra år senare är vi fortfarande på source routing. Inga nya lösningar. Det beror på att problemet inte går att lösa enligt matematikens lagar (om du inte antingen a) centraliserar nätverket, eller b) implementerar trust).
Precis, vi har ju bara 16000 noder eller vad vi sade, och vi är eniga om att dagens routing duger för 100k-1M noder.
Han säger också att man skall fokusera på nuvarande problem först, och OM det blir problem när vi når 100k eller 1M noder, titta på problemet och jobba på lösningar utifrån det och behovet som finns.

Citat:
Det här är katastrofalt dåligt och ingen tar sådana här människor seriöst. De är grifters hela bunten.
Ingen tar Andreas Antonopoulos seriöst?
Ok, mr "det är bara göra debit i ena kontot och kredit i andra"...
Citera
2022-10-01, 14:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ok...
Du kanske ska läsa på lite om nätverksprotokoll, samt även grafteori och algoritmer innan du skriver mer strunt inom ämnet. Det här är lika pinsamt som när du ska läxa upp experter inom betalningssystem (ffffuuuuu, m fl) i andra trådar.
Citera
2022-10-01, 14:37
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Han säger att det är naivt att påstå att något är olösbart, bara för att det ännu inte är löst.
Tvärtom är det extremt naivt att tro motsatsen.

Citat:
Precis, vi har ju bara 16000 noder eller vad vi sade, och vi är eniga om att dagens routing duger för 100k-1M noder.
Han säger också att man skall fokusera på nuvarande problem först, och OM det blir problem när vi når 100k eller 1M noder, titta på problemet och jobba på lösningar utifrån det och behovet som finns.
Så man föreslår ett protokoll för ett globalt betalningsnätverk, men på frågan om hur man skalar upp från 100 tusen användare och uppåt så är svaret "det löser någon annan sen"? Är du seriös?

Citat:
Ingen tar Andreas Antonopoulos seriöst?
Ok, mr "det är bara göra debit i ena kontot och kredit i andra"...
Jag kan bara kommentera det som du postade, jag vet ingenting om honom som person.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-10-01 kl. 14:40.
Citera
2022-10-01, 14:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
ok men då får vi kanske återkomma till kriterierna för min POC!

Hur gör jag för att med fullkomlig säkerhet skicka pengar från min egen BTC wallet, via lightning, till en mottagare (jag donerar till någon i Ukraina)?

Behöver jag ladda ner något annat eller kan jag fortsätta med blue wallet?

Här är Ukrainas bitcoin wallet:
https://twitter.com/Ukraine/status/1497594592438497282?s=20&t=jZ_pIwIUeyD7Bi0Y24piqA

Givet att du har Bitcoin i Blue Wallet tryck på "Send" och mata in den address du vill skicka till (tex 357a3So9CbsNfBBgFYACGvxxS6tMaDoa1P från länken ovan) och hur mycket du vill skicka. Tyck sedan "Send" och voilà, du har stöttat Ukraina i kriget mot mörka makter.

Du kommer få ett transaktions id du kan följa. Dom flesta klienter kräver 3st konfirmationer för att transaktionen skall anses vara säker nog för att anses vara utförd med final settlement. Det kan ta 10-20 minuter som kön ser ut idag.

Här är en blockchain explorer som visar addressen ovan.
https://www.blockchain.com/btc/address/357a3So9CbsNfBBgFYACGvxxS6tMaDoa1P
...och man kan utläsa att 607 Bitcoin har skickats dit genom 19,137 olika transaktioner.

- - -

Vill du skicka via Lightning, så går du in på din Lightning Wallet och trycker "Manage Funds" och antingen "Refill with bank card" om du vill köpa nya Bitcoins till din Lightning wallet eller så trycker du "Refill om du vill fylla på från din egna Bitcoin wallet.
Men för att skicka Bitcoin via Lightning, så måste mottagaren ställa ut en invoice som kan användas bara en gång. Jag vet inte om det finns sådan tjänst för att stötta Ukraina, men det kanske det gör. Du får googla själv.
Senast redigerad av Leaston 2022-10-01 kl. 14:53.
Citera
2022-10-01, 14:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du kanske ska läsa på lite om nätverksprotokoll, samt även grafteori och algoritmer innan du skriver mer strunt inom ämnet. Det här är lika pinsamt som när du ska läxa upp experter inom betalningssystem (ffffuuuuu, m fl) i andra trådar.
Jag föreslår att du inte svarar mig varenda gång jag gör ett inlägg om något, om du inte tycker att det är värt att argumentera med mig...
Citera
2022-10-01, 18:13
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Här är Ukrainas bitcoin wallet:
https://twitter.com/Ukraine/status/1497594592438497282?s=20&t=jZ_pIwIUeyD7Bi0Y24piqA

Givet att du har Bitcoin i Blue Wallet tryck på "Send" och mata in den address du vill skicka till (tex 357a3So9CbsNfBBgFYACGvxxS6tMaDoa1P från länken ovan) och hur mycket du vill skicka. Tyck sedan "Send" och voilà, du har stöttat Ukraina i kriget mot mörka makter.

Du kommer få ett transaktions id du kan följa. Dom flesta klienter kräver 3st konfirmationer för att transaktionen skall anses vara säker nog för att anses vara utförd med final settlement. Det kan ta 10-20 minuter som kön ser ut idag.

Här är en blockchain explorer som visar addressen ovan.
https://www.blockchain.com/btc/address/357a3So9CbsNfBBgFYACGvxxS6tMaDoa1P
...och man kan utläsa att 607 Bitcoin har skickats dit genom 19,137 olika transaktioner.

- - -

Vill du skicka via Lightning, så går du in på din Lightning Wallet och trycker "Manage Funds" och antingen "Refill with bank card" om du vill köpa nya Bitcoins till din Lightning wallet eller så trycker du "Refill om du vill fylla på från din egna Bitcoin wallet.
Men för att skicka Bitcoin via Lightning, så måste mottagaren ställa ut en invoice som kan användas bara en gång. Jag vet inte om det finns sådan tjänst för att stötta Ukraina, men det kanske det gör. Du får googla själv.

Men först måste jag väl finansiera någon kanal? eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in