2022-10-01, 18:16
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men för att skicka Bitcoin via Lightning, så måste mottagaren ställa ut en invoice som kan användas bara en gång.

Är det alltid så..?
Citera
2022-10-01, 22:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Men först måste jag väl finansiera någon kanal? eller?
Nej
Citat:
Är det alltid så..?
Ja, med Lightning jo.
Citera
2022-10-02, 23:21
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Tyvärr händer inget om jag trycker ”buy bitcoin”.
Citera
2022-10-03, 08:23
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Nej

Så det räcker att ena parten finansierar kanalen? Men hur kan i så fall mina bitcoin vara kryptografiskt ”låsta”?
Citera
2022-10-03, 08:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så det räcker att ena parten finansierar kanalen? Men hur kan i så fall mina bitcoin vara kryptografiskt ”låsta”?
Ja, det räcker att ena parten finansierar.

När du startar kanalen så låses Bitcoin i en multi-sig lösning (läs: kryptografiskt låsta). För att komma åt dessa, så behöver kanalen stängas och då fördelas era Bitcoin utifrån hur ni skickat dessa över Lightning.

Om du vill dyka ner i detaljerna finns det betydligt mer pedagogiska videos på Youtube som förklarar detta snabbt. Men jag lovar, det funkar.
Citera
2022-10-03, 16:14
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ja, det räcker att ena parten finansierar.

När du startar kanalen så låses Bitcoin i en multi-sig lösning (läs: kryptografiskt låsta). För att komma åt dessa, så behöver kanalen stängas och då fördelas era Bitcoin utifrån hur ni skickat dessa över Lightning.

Om du vill dyka ner i detaljerna finns det betydligt mer pedagogiska videos på Youtube som förklarar detta snabbt. Men jag lovar, det funkar.

Jo men måste det inte vara den som ska skicka pengar som finansierar?
Senast redigerad av fffffuuuuuu 2022-10-03 kl. 16:19.
Citera
2022-10-03, 16:16
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Det här är vad som händer om jag försöker ”refill with card” i BlueWallet:

{"status":400,"message":"Invalid app id or app secret","code":"INVALID_APP_ID","data":null}
Citera
2022-10-03, 16:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jo men måste det inte den som ska skicka pengar som finansierar?
Den som skall skicka bör ju ha pengar på sin lightning wallet, jo.

Du kanske tänker på de som sätter upp Lightning noder för att routa betalningar åt andra? Då måste man finansiera sin nod tillräckligt.

Hur gick det med att skicka pengar till Ukraina?
Citera
2022-10-03, 20:26
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Den som skall skicka bör ju ha pengar på sin lightning wallet, jo.

Du kanske tänker på de som sätter upp Lightning noder för att routa betalningar åt andra? Då måste man finansiera sin nod tillräckligt.

Hur gick det med att skicka pengar till Ukraina?

Det går dåligt först och främst för att någon bugg gör att det inte går att köpa Bitcoin i BlueWallet.

Sen har jag också insett att en ytterligare invändning mot Bitcoin är att det knappast är ”trustless” så länge som man måste lita på någon random apputvecklare för att förstå om man har ”Bitcoin” eller ”ett konto med Bitcoin”. Det känns helt otydligt för mig i BlueWallet och jag gissar att det är likadant med andra appar.
Citera
2022-10-03, 20:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det går dåligt först och främst för att någon bugg gör att det inte går att köpa Bitcoin i BlueWallet.

Har också någon bugg nu. Det funkade för mig häromdagen.

Prova att köpa här och skicka till Blue wallet (eller eller skicka till Ukraina direkt om det var målet).
https://app.safello.com/trade/buy

Eller så testar du muun wallet, som är den andra stora appen. Gissar att man kan göra köp där också.

Citat:
Sen har jag också insett att en ytterligare invändning mot Bitcoin är att det knappast är ”trustless” så länge som man måste lita på någon random apputvecklare för att förstå om man har ”Bitcoin” eller ”ett konto med Bitcoin”. Det känns helt otydligt för mig i BlueWallet och jag gissar att det är likadant med andra appar.

Fast det gäller väl alla appar och hemsidor som hanterar värden?

Nu är Blue Wallet open source, så du kan nog vara tryggare med den. Eventuell backdoor borde ha hittats vid det här laget.
https://github.com/BlueWallet/BlueWallet
Citera
2022-10-03, 20:59
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Har också någon bugg nu. Det funkade för mig häromdagen.

Prova att köpa här och skicka till Blue wallet (eller eller skicka till Ukraina direkt om det var målet).
https://app.safello.com/trade/buy

Eller så testar du muun wallet, som är den andra stora appen. Gissar att man kan göra köp där också.

Nu är Blue Wallet open source, så du kan nog vara tryggare med den. Eventuell backdoor borde ha hittats vid det här laget.
https://github.com/BlueWallet/BlueWallet

Så du har ingen aning om hur mjukvara som hanterar t ex kortnummer eller andra känsliga uppgifter fungerar och hävdar dessutom att något som är open source är automatiskt säkrare?
Citera
2022-10-03, 21:05
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:

Ja så är det ju!

Men argument om hur säker och skyddad man är när man har Bitcoin till skillnad från ett bankkonto känns lite svagare om det är svårt att reda ut om man faktiskt har Bitcoin eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in