2022-09-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
31 som nyutbildad och 36 efter två år, om jag minns rätt. +OB såklart. Snittet i branschen ligger väl en bit över 40, men dålig lön kan jag kanske inte riktigt kalla det med tanke på hur kort utbildningen är.

Problemen med schemana är väl som jag förstått det framför allt bristen på framförhållning så att det blir svårt att planera sin fritid. Förstår att det är kasst för dem med familj, för mig som är relativt ung och ensamstående spelar det ingen roll alls. Bara en fördel mot en seg nio till fem-rutin.

Men även som ung och ensamstående så vill man väl kunna boka in en semesterresa då och då. Märkligt att de kunde driftsätta schemat förra hösten utan gedigna tester innan.
Citera
2022-09-29, 15:54
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Funderar på denna utbildning. 44 veckor betalt utbildning är ju inte helt illa. Hur ser möjligheterna till jobb ut? Vart får man jobba? Skulle ju gärna jobba kring där jag bor. Då slipper jag flytta.

Hur är schemat? Klara ju av att köra natt och sånt då jag inte har någon familj att ta hänsyn till utan är en ungtupp i sina bästa dar. 31 lax som startlön för att sedan klättra upp till 36 efter 2 år lät ju inte så pjåkigt.
Citera
2022-09-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Funderar på denna utbildning. 44 veckor betalt utbildning är ju inte helt illa. Hur ser möjligheterna till jobb ut? Vart får man jobba? Skulle ju gärna jobba kring där jag bor. Då slipper jag flytta.

Hur är schemat? Klara ju av att köra natt och sånt då jag inte har någon familj att ta hänsyn till utan är en ungtupp i sina bästa dar. 31 lax som startlön för att sedan klättra upp till 36 efter 2 år lät ju inte så pjåkigt.

Kommer du in på SJ ABs betalda utbildning och klarar den är du ju garanterad jobb där sedan. Beror ju på var du bor, står på SJ ABs annonser vilka orter det gäller, men utbildningen är väl i Hagalund tror jag.
Citera
2022-09-29, 19:35
Medlem
Citat:
31 som nyutbildad och 36 efter två år, om jag minns rätt. +OB såklart. Snittet i branschen ligger väl en bit över 40, men dålig lön kan jag kanske inte riktigt kalla det med tanke på hur kort utbildningen är.

Problemen med schemana är väl som jag förstått det framför allt bristen på framförhållning så att det blir svårt att planera sin fritid. Förstår att det är kasst för dem med familj, för mig som är relativt ung och ensamstående spelar det ingen roll alls. Bara en fördel mot en seg nio till fem-rutin.

Den lönen, som är nästan 10.000 mer än den jag har nu, i hemtjänsten, hade jag inte klagat på.

Man har alltså inte ett fast rullande schema? Och blandat dagar och nätter?
Citera
2022-09-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Den lönen, som är nästan 10.000 mer än den jag har nu, i hemtjänsten, hade jag inte klagat på.

Man har alltså inte ett fast rullande schema? Och blandat dagar och nätter?
Förut fanns det fasta grupper där man rullade på ett 6-veckors schema med fasta turer 1 år framåt. Det är dock ett minne blott just nu. Nu är det mest fasta man kan få ett schema för nästkommande månad. Men det brukar vara en del blanka dagar som kommer senare och en hel del ändringar.
Citera
2022-09-30, 11:50
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Kommer du in på SJ ABs betalda utbildning och klarar den är du ju garanterad jobb där sedan. Beror ju på var du bor, står på SJ ABs annonser vilka orter det gäller, men utbildningen är väl i Hagalund tror jag.
Tänker typ Göteborg-valfri ort tex. Eller något i den stilen. Inte tåg från Umeå till Sundsvall. Men kanske att de kan garantera en jobb nära till hands så man slipper flytta.
Citera
2022-09-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Förut fanns det fasta grupper där man rullade på ett 6-veckors schema med fasta turer 1 år framåt. Det är dock ett minne blott just nu. Nu är det mest fasta man kan få ett schema för nästkommande månad. Men det brukar vara en del blanka dagar som kommer senare och en hel del ändringar.

Låter inte som någon höjdare. Kan man jobba enbart dagtid?
Citera
2022-09-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453

Jag var på intervju här om dagen. Nu bor jag inte nära någon av orterna men att komma in på yrket och dessutom slippa ta studielån är värt så pass mycket för min del att det får gå an i en period. Jag förhörde mig med gruppchefen som intervjuade om huruvida det var möjligt att få förflyttning till annan stationeringsort längre fram och på honom lät det som att det absolut inte var någon omöjlighet även under de första 2 åren då man "binder sig" till SJ, så länge personalläget på båda orterna medger det såklart.
Citera
2022-09-30, 14:41
Medlem
Citat:
Håller med dig om det mesta. Tror att alla olika delarna av första testet var lika viktiga. Jag släppte figurerna direkt jag fick en fråga, löste uppgiften och återgick till figurerna. Det jag hade svårt med där var matteuppgifterna, jag är inte fantastiskt bra på huvudräkning ens i lugna situationer. Men uppenbarligen gick det bra ändå.

Fick du veta något om hur du låg till efter testerna? Han sa samma till mig, men fick inte veta något mer än att jag "garanterat kommer få gå på intervju" samt "du verkar vara en stereotypisk lokförare".

Hörde på intervju med SJs VD i Sveriges Radio att de skulle utbilda 70 st nu och 70 till under våren.
Så du fick inte göra något med att en pil ändrar riktning? enbart det du skrev ovanför och sedan en intervju?
Citera
2022-09-30, 14:50
Medlem
Gick vidare till intervju i Nässjö någon som vet hur många som gått vidare till intervju? Hur stor chans att komma in?
Citera
2022-09-30, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitronKakan2000
Gick vidare till intervju i Nässjö någon som vet hur många som gått vidare till intervju? Hur stor chans att komma in?
Ingen aning men brukar väll vara runt 60-90 pers som ska intervjuas och testas för 30 platser.
ska dit imorgon och göra min sedan 4 oktober TCC göteborg
Citera
2022-09-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zackow
Så du fick inte göra något med att en pil ändrar riktning? enbart det du skrev ovanför och sedan en intervju?

Inga pilar, bara det jag skrev. Nässjö är väl inte TCC? Vet att de andra har egna test.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in