2022-09-30, 08:44
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
[quote=plastdunkk|81833182]
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski

ingen aning om Gjörwällsgatan låter inte roligt.

är det inte intressant hur alla helt plötsligt står på MSM och journalisternas sida här? och i alla andra frågor så är det tvärt om?

men jag är en helsvensk iaf enligt kyrkoböckerna ..till 1850.. alla var bönder eller värre ..så ja... forna träl skulle jag tro.. i mellansverige. Däremot en en rysk ex-fru. och lite andra källor.

vi får väl se var detta slutar helt enkelt?

Skit i MSM och journalisterna, jag håller med dig om att dom för ofta är ute och cyklar.

Om du har den inställningen så vågar jag gissa att du har synpunkter på massinvandringen till Sverige, woke galenskapen och en del annat? Men därifrån till att ohejdat stödja Putin och Ryssland är det ju ett enormt gap som jag inte förstår.

Ukraina är ett rike som från början grundades av dina förfäder vikingarna med byar där man fortfarande pratar svenska med ättlingar till karolinerna i. Ryssland är våran eviga fiende sedan föralltid. Ett träsk av ondska och förtryck som styrts av det ena monstret efter det andra.

Du kommer från fria svenska bönder hur kan du då sympatisera med Putin jag får inte ihop det helt enkelt? Vill du på allvar se ett nytt ryskt imperium med Tsar Putin som ledare.

Eller är det detta med historiska gränser som lockar? Du vet att det skulle vara lika rimligt att Danmark invaderade skåne för att befria etniska danskar som det Ryssland gör i östra Ukraina…
Citera
2022-09-30, 09:25
Medlem
[quote=plastdunkk|81831503]
Citat:
Ursprungligen postat av HRT

nope, han säger det för att det skett misstag, och de skall rättas till, det är därför den ansvarige omplacerades redan första dagen.
att 200 000 ryssar flytt landet av 150 miljoner, är nog inte så farlig om man ser till helheten, sedan är det nog många som kommer från andra regioner som lämnar för att fara hem, ryssland har itne stängt sina gränser.
det sista du skriver är din egen uppfattning, vad du tror. Vilket är OK sååklart.

tyckte du skrev i går att att du inte skulle lägga mer tid på mig.. .men ok, jag är glad att diskutera och se om det är något jag missat ( vem vet, jag kanske hittar nått

Om de 200 000 faktiskt är män som är del av Rysslands reserv på 2 miljoner så är det en stor andel (-10%). De är oavsett unga personer, mestadels män och säkerligen produktiva. I dina 150 miljoner ingår ju barn, sjuka, pensionärer, kvinnor (få kvinnor i stridande förband) och dessutom saknar många militär utbildning. Sedan är mobilisering definitionsmässigt ofrivilligt. Dvs Ryssland har slut på frivilliga soldater och måste nu tvinga sina medborgare att attackera ett grannland.
Citera
2022-09-30, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
lyman har varit "inringat på tre håll sedan några dagar, ryssarnas artilleri tar hand om ukr soldater som rusar fram utan vidare skydd eller träning för sådana här strider. Ryssland för fram förstärkningar, kan ju vara så att de håller uikraina på plats

Detta är ett litet område som de fortfarande håller viss press på ryssarna, offensiven lyckas först då de återtagit alla förlorade områden sa väll ukrainahitler? ukr har faktiskt lyckats skrapa ihop lite arty-understöd där som verkar ha givit viss effekt. Frågan är hur mycket som finns kvar och om de kommer att lyckas retirera med dessa snart.

offensiven i söder, kan mycket väl vara som du säger, men den kostade dem mycket i liv och utrustning. den kan lika gärna vara tvärt om, som det varit i över 6 månader att det är ryssarna som fortsätter fixera ukr trupper där än.

clownshowen ligger på andra sidan enligt mig, vansinniga frontalanfall, utan tunga vapen eller tillräckligt artilleri, försöker anfalla, men når inte ens fram eller kan hålla det de tar. Förutom då i öst, där kan nog ryssarna förluster finnas.
i övrigt så arbetar ryskt arty och flyg på avstånd... det drabbar inte infanteriet så mycket.

ulrainas bästa är såklart att söka fred nu, ge upp luhansk och donetsk, som har gjort tydligt att de inte vill vara med på denna resa och har betalat priset för detta under 8 år, och fortsätter än idag, typ ukr HIMARS och franska Ceasar beskjuter staden donetsk dagligen, i bostadsoimråden där det itne finns militär eller militära mål - klart östra ukraina inte vill ha med kiev att göra efter detta.

OM nu, ponera OM, ryssarna skulle lyckas förlora detta och retirera - vad skulle hända med de boende i dessa oblast?
ukraina har vair utsatt för detta tidigare, Stephan banderas härjade vilt under andra världskriget mot civilbefolkningen, vi alla vet vilekn ideiologi han anammat. Ryssland kommer ihåg, troligen alla som bor i ukraina oxå, de vet vad som väntar dem.

slutar ukraina slåss så blir det oxå fred, de kan ge upp det de förlorat och områden som inte vill vara med, samt att de kanske får behålla odessa. och givetvis ha en befolkning i landet kvar som skall återuppbygga och betala tillbax lend lease...
Morgonuppdateringen 30.09.2022 och nu kan vi sätta rubriken "För sent för ryssarna att retirera Från Lyman". Som jag tidigare berättat använder vi scout grupper som rör sig snabbt och smidigt. Man har god lätt beväpning som är effektiv mot de ryska styrkor som inte är i en huvudförsvarslinje. När dessutom kommunikationen mellan dessa grupper fungerar bra och planeringen har utförts av kompetenta officerare kan man ju bara inte misslyckas. Vissa byar kör man bara rakt igenom och den grupp som kommer efter tar sig an de ryska styrkorna i den byn. Detta gör uppdateringarna på kartan svår att bedömma var vi egentligen är och vilka samhällen vi egentligen kontrollerar. Det som egentligen sker just nu, och som jag kan berätta är följande. Efter att Katerynivka och Zelena Dolyna bekräftats blåa, dvs helt under vår kontroll, har vi gått in i Koldiazi och avanserar just nu mot Stavky. Det betyder att vi har två samhällen kvar innan Lyman nås från detta håll, Drobyshere och Stavky. Enligt senaste rapporter pågår det nu strider i dessa två samhällen.
Vi attackerar just nu också norra delen av Yampil och södra delen av Zarichne detta betyder att den sista reträttvägen ryssarna hade är lätt att beskjuta med lätta granatkastare. Timme för timme minskar deras chans att överleva, inget underhåll och ingen flyktväg. Det att ryssarna har haft så lite trupper i förhållande till arealen de måste försvara har gjort att området har bara haft små oaser av ryska posteringar som vår spaningsenhet haft ögonen på och kartlagt deras positioner. Därefter har vi i princip kört slalom mellan dessa för att komma åt knutpunkterna och ta de större koncentrationerna av turisterna. Man kan faktiskt säga att vi har många ryska grupper som vimsar omkring och vet inte vad de skall ta sig till. De är avskurna från sina enheter och många av dem har helt enkelt bara satt sig ned och inväntar de våra för att gå i krigsfångenskap. Det bästa nu vore om ryssarna i Lyman gav sig och vi kunde vända nosen mot Svatova, Starobilsk och Lysychansk. Det skulle spara tid och resurser för oss.
Övriga frontlinjer står som förut.

Källa: https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Edit: Det låter inte som din beskrivning men kanske du anser att den gode Kenneth beskriver aktiviteten av de sista rester av de mobila enheter som Ukraina har? De kanske har lurat in dessa att omringa Lyman och snart kommer de att utplåna allt och alla?
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2022-09-30 kl. 10:55.
Citera
2022-09-30, 11:37
Medlem
[quote=plastdunkk|81833182]
Citat:

ingen aning om Gjörwällsgatan låter inte roligt.

är det inte intressant hur alla helt plötsligt står på MSM och journalisternas sida här? och i alla andra frågor så är det tvärt om?

men jag är en helsvensk iaf enligt kyrkoböckerna ..till 1850.. alla var bönder eller värre ..så ja... forna träl skulle jag tro.. i mellansverige. Däremot en en rysk ex-fru. och lite andra källor.

vi får väl se var detta slutar helt enkelt?

"lite andra källor" som vadå? Rysk propaganda, kan inte ni ryss runkare bara inse att Rysslands arme är en flopp med uråldrig utrustning? Dom kunde inte ens inta Kiev och tar nu in 300k människor där många är äldre och fullgubbar. Ser ljust ut för tattar Ryssland
Citera
2022-09-30, 11:49
Medlem
Q6s avatar
Då har UA tagit Yampil, finns bara en smal remsa för ryssarna att lämna Lyman.
Börjar mer och mer att likna en skjutbana där ryssarna får springa som satan mellan kulorna som viner.
Citera
2022-09-30, 11:54
Medlem
Tintinikongos avatar
Ryssland har gjort bort sig totalt. Världens näst starkaste militärmakt får storstryk av Ukraina. Det kan inte ens rysstrollen neka till. Tyvärr ökar nog risken för att dåren Putin använder kärnvapen. Hans soldater är usla / vill inte slåss.
Citera
2022-09-30, 12:18
Medlem
Citat:
Var inte egentligen Kina världens näst största militärmakt redan innan invasionen?
oavsett så finns det ingen tvivel om andra platsen längre. Sen är frågan hur bra Kina skulle göra ifrån sig i en stor operation mot till exempel Taiwan.....

För Kinas del skulle de behöva köra ett "testkrig" innan där de kan få lite erfarenhet i trupperna.

Det kanske finns några områden de kan tänka sig ta över från Ryssland?
Citera
2022-09-30, 15:09
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Lyssnat på Putins tal vid ”anslutningen” av regionerna. Det är nog det galnaste någonsin. Han har totalt tappat det. Vet att det är en del av syftet med hans tal men jag blir fan orolig på riktigt. Vad som helst kan hända närmaste veckorna
Citera
2022-09-30, 16:07
Medlem
Så, då har Putin tvingat in de ockuperade delarna i Ryssland genom sina rättsvidriga ”folkomröstningar”. De är nu , enligt Putin, att anse som Ryssland.

På ett sätt har det öppnat upp för Ukraina att angripa HELA Ryssland. Tidigare har kanske Ukraina undvikit att angripa Ryskt territorium för att undvika en onödig eskalering. Men då ”allt” numera är att anse som Ryssland så kan Ukraina angripa varsomhelst, allt är ju att anse som Ryskt…

Så det är bara att bomba Militära mål i Moskva. Bomba bort Kerch bron direkt. Spränga i Vladivostok. Allt är ju legala mål nu. Handskarna av helt. Hotet om kärnvapen är ju om man angriper Ryssland och då är det ju lika bra att angripa allt direkt eftersom responsen kan vara densamma oavsett om Ukraina angriper Cherson eller Kremlin. Båda är ju ”Ryskt territorium”…
Citera
2022-09-30, 16:39
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Då har UA tagit Yampil, finns bara en smal remsa för ryssarna att lämna Lyman.
Börjar mer och mer att likna en skjutbana där ryssarna får springa som satan mellan kulorna som viner.
Senaste på telegram är att Ryssarna håller på att packa ihop Lyman och förbereder sig för att fly. Mycket spännande att se hur de klarar den manövern.

"The invaders in the village of Zarechnoye lined up in a column of military vehicles and civilian vehicles and are preparing to break into Torskoye in order to get out of the encirclement near Liman,"
https://t.me/voynareal/36712
Citera
2022-09-30, 17:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Nu har Zelensky fått för sig att Ukraina ska gå med i Nato
Lycka till.
Riktig statsvetare den där killen
Låter som en väldigt bra ide på sikt. Men det får antagligen vänta tills efter att Ryssland kapitulerat.
Citera
2022-09-30, 17:10
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Låter som en väldigt bra ide på sikt. Men det får antagligen vänta tills efter att Ryssland kapitulerat.
Putin ger inte upp. Kommer aldrig hända, Ryssland kan inte förlora en konflikt. Putin drar med sig hela världen ner med han om det kommer till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in