2022-09-30, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja "går med i" var lite slarvigt uttryckt.

Helt rätt Rusta och matcha är ett program som AF erbjuder arbetslösa att deltaga i (man kan också ansöka om man vill det) Urvalet av deltagare görs med hjälp av ett statistiskt bedömningsstöd (helt datormässigt beroende på din profil på AF) man blir sedan placerad i en av 5 kategorier, där kategori 2 till 4 innebär att man erbjuds att delta i KRoM och 1 och 5 inte. Givetvis kan det datorbaserade bedömningsstödet ha gjort en felbedömning och man kan då själv argumentera att man bör hamna i kategori 1 eller 5 (eller också 2,3,4 om man vill det)

Om AF anser att man ändå är lämpad att delta i KRoM medan man själv inte anser det får man själv besluta om man skall medverka eller inte och ta ev konsekvenserna. Eftersom leverantören av KRoM går back på ointresserade medverkande så är dom inte heller så intresserade av sådana deltagare så dom hamnar i ingenmansland så småningom och "glöms" bort av AF och blir en siffra i statistiken. Detta kan dock ändras med regeringsskiftet och nya beslut och riktlinjer för AF och satsning på nya program...

Jag ringde upp dom och sa att jag inte ville delta i rusta och matcha och fick bara till svar att jag skulle vara medveten om att det kan påverka min ersättning men att det inte är dom som avgör. Får se hur det går…
Citera
2022-09-30, 09:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjockis31
Jag ringde upp dom och sa att jag inte ville delta i rusta och matcha och fick bara till svar att jag skulle vara medveten om att det kan påverka min ersättning men att det inte är dom som avgör. Får se hur det går…
Hur motiverade du att du inte ville delta i rusta och matcha? Att bara säga nej jag vill inte lär inte fungera, att ifrågasätta hur dom kategoriserat dig och få dom att ompröva det kanske...
Citera
2022-09-30, 09:21
Medlem
Jag var beredd för att motivera varför jag inte ville delta men fick bara okej som svar så fanns inte mycket utrymme för diskussion. Kan detta resultera i att jag inte får mina resterande a kasse dagar?
Citera
2022-09-30, 09:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag var beredd för att motivera varför jag inte ville delta men fick bara okej som svar så fanns inte mycket utrymme för diskussion. Kan detta resultera i att jag inte får mina resterande a kasse dagar?
En förutsättning för att du skall få a-kassa är ju att du söker jobb aktivt, fyller i och lämnar in din aktivitetsrapport, medverkar i fysiska/telefonmöten och deltar i de program AF hänvisar dig till. Att bara säga "nej jag vill inte" renderar säkert i en varning och så småningom avdrag på din a-kassa ett antal dagar.

Nu vet jag ju inte dina argument till att tacka nej till rusta och matcha... Du kanske skall börja studera i höst eller redan har ett arbete på gång inom någon månad som gör att du tycker du har läget under kontroll ändå...
Senast redigerad av kimdah2002 2022-09-30 kl. 09:32.
Citera
2022-09-30, 09:30
Medlem
Citat:
Jag menar det är frivilligt. Du skall ha satt upp en "planering" med din arbetsförmedling. Tycker du inte Rusta och matcha passar dig får du väl prova något annat. se bara till att du håller dina överenskommesler med AF. Skcikar de, till exempel, ut dig på praktik får du försöka hålla dig på praktiken, studier, eller annat du kommit överens med AF om. Annars är det risk du missar a-kassa.
Citera
2022-10-01, 15:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Läs på om avstängning från rätt till ersättning respektive frånkännande av ersättning, och lär dig vad skillnaden består i.
Citera
2022-10-03, 16:31
Medlem
Citat:
Du skriver in dig på AF och din hos din A-kassa och söker jobb och aktivitets rapporterar som alla andra. Får du ett 1-2 månaders vikariat innan ditt jobb börjar så tar du det annars är väl chansen liten att någon anställer dig som är medveten om att du kommer att säga upp dig omgående.
Kapar tråden du verkar kunnig jag vart Arbetslös stämplade i 3 månader fick 300 dagar. Men jag fick ett vikariat i ett år Då kommer jag alltså få 300 nya dagar om jag förstår detta rätt? Dom Stämplingsdagar jag hade kvar dom "brinner väl inne?" antar jag jag får väl inte 300+ dom ca 200 jag hade kvar??
Citera
2022-10-04, 10:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Kapar tråden du verkar kunnig jag vart Arbetslös stämplade i 3 månader fick 300 dagar. Men jag fick ett vikariat i ett år Då kommer jag alltså få 300 nya dagar om jag förstår detta rätt? Dom Stämplingsdagar jag hade kvar dom "brinner väl inne?" antar jag jag får väl inte 300+ dom ca 200 jag hade kvar??
Maximalt antal dagar du kan få när du uppfyllt ett arbetsvillkor är 300 (med undantag om du har hemmavarande barn under 18år då får du max 450)

I praktiken finns det dock ingen gräns uppåt, när du förbrukat dina 300 a-kassedagar och du fortfarande är arbetslös flyttas du över till Jobb- och utvecklingsgarantin och får exakt samma ersättning fast från Försäkringskassan, där finns ingen övre gräns på antal dagar...
Senast redigerad av kimdah2002 2022-10-04 kl. 10:58.
Citera
2022-10-04, 12:32
Medlem
Citat:
Maximalt antal dagar du kan få när du uppfyllt ett arbetsvillkor är 300 (med undantag om du har hemmavarande barn under 18år då får du max 450)

I praktiken finns det dock ingen gräns uppåt, när du förbrukat dina 300 a-kassedagar och du fortfarande är arbetslös flyttas du över till Jobb- och utvecklingsgarantin och får exakt samma ersättning fast från Försäkringskassan, där finns ingen övre gräns på antal dagar...
Ok tack för svaret är ju 60 år inte så lätt få jobb då
Citera
2022-10-04, 13:12
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Ok tack för svaret är ju 60 år inte så lätt få jobb då
Då kör du först på A-kassan i 300 dagar och sedan på Jobb- och utvecklingsgarantin från F-kassan tills du går i pension vid 65 och börjar ta ut din pension o tjänstepension. Reglerna kan dock ändras med den nya regeringen så se till att ha en buffert ifall ersättningen sänks. Idag är det max 1000kr/dag = ~22.000/mån = ~15.000/mån efter skatt. Samma från F- som A-kassan...
Citera
2022-10-08, 17:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebraTigerZebra
Hur fan funkar det här nu? Jag har 89 dagar kvar av min akassa men har ändå blivit hänvisad till Rusta och matcha som börjar 17:e oktober. Den 17:e kommer jag ha 78 dagar kvar på akassan. Hur fan blir det med a-kassan då? Kan jag rapportera den som vanligt hos min akassa? eller måste jag börja rapportera via försäkringskassan? Men då blir det ju knas...?

Rapporterar jag till min akassa som vanligt fram till den 17:e, och sen börja rapportera till försäkringskassan efter den 17:e istället? Men jag har ju fortfarande a-kassa dagar kvar. Hur fan har dom tänkt här egentligen?
Du får aktivitetsstöd istället för arbetslöshetsersättning från a-kassan. Ersättningarna är samordnade, om du får aktivitetsstöd för en dag, försvinner en av dina kvarvarande ersättningsdagar hos a-kassan.
Citera
2022-10-08, 20:15
Medlem
Jag har för första gången någonsin lyckats uppfylla kravet för att få a-kassa, d.v.s. jag har jobbat ihop ett arbetsvillkor. När jag nu då sökte om ersättning från Försäkringskassan som man uppbars göra så kommer de med beslutet att jag inte har rätt till någon A-kassa förrän jag uppfyller YTTERLIGARE ett nytt arbetsvillkor då jag 2019 (!) glömde att lämna in en aktivitetsrapport i tid, vilket ledde till att jag fick 45 dagars avstängning från aktivitetsstöd under 2020 när jag då fick grundbeloppet på ca 200 kr per vardag i jobb och utvecklingsgarantin. Jag fick alltså 45 dagars indragen ersättning då, då det var 5 gången i mitt liv jag hade missat att skicka in den där jävla aktivitetsrapporten i tid. Efter detta har jag givetvis aldrig någonsin missat att skicka in den eller missat något möte med AF eller Rusta och matcha, nog lärde man sig en läxa.

Nu som sagt 3 år senare när jag kämpat mig ihop ett arbetsvillkor, och blev beviljad 300 ersättningsdagar från min A-kassa, så säger de alltså på Försäkringskassan att jag har bara rätt till grundbeloppet i jobb och utvecklingsgarantin på drygt 200 kr per dag som sagt, för att jag fått den här avstängningen tidigare ifrån Arbetsförmedlingen. Så de menar alltså att jag ovanpå mina 45 dagars avstängning 2019/2020 även ska få en avstängning ifrån A-kassan tills jag uppfyllt ett arbetsvillkor inte bara 1 utan fucking 2 gånger innan jag kan få någon ersättning från dem. Jag har googlat som tusan, och ingenstans hittar jag att de har rätt att göra på det här viset, och i beslutet jag fick för 3 år sen stod det enbart att jag skulle bli avstängd i 45 dagar med aktivitetsstöd, ingenstans stod det i det beslutet att jag även skulle bli av med eventuell framtida a-kassa.

Har mejlat både min A-kassa och Arbetsförmedlingen angående det här, och väntar på svar från dem. Men seriöst, är det någon härinne som kan säga mig om det här ens är regelrätt handlat från dem? Jag är riktigt ledsen över det här. Ska man behöva dras än i dag med en tabbe man gjorde för 3 jävla år sen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in