Citat:
Jag tycker att det vore extremt spännande med en global parallellt fungerande valuta/betalsystem.
Tyvärr verkar ju inte Bitcoin kunna leva upp till de förhoppningarna utan istället har det blivit rena pajaserier om ”lager” och ”backad av bitcoin”.
Ingen i branschen bryr sig om varken Bitcoin eller blockkedjor längre. Jag har inte hört om ett enda framgångsrikt projekt som bygger på det.
Ingen är rädd, folk försöker hjälpa till och förhindra att folk blir lurade.
Men det är ju som att gå till Livets ord och försöka övertyga folk om evolution …
Tyvärr verkar ju inte Bitcoin kunna leva upp till de förhoppningarna utan istället har det blivit rena pajaserier om ”lager” och ”backad av bitcoin”.
Ingen i branschen bryr sig om varken Bitcoin eller blockkedjor längre. Jag har inte hört om ett enda framgångsrikt projekt som bygger på det.
Ingen är rädd, folk försöker hjälpa till och förhindra att folk blir lurade.
Men det är ju som att gå till Livets ord och försöka övertyga folk om evolution …
Bitcoin är redan ett globalt parallellt fungerande valutasystem. Det man kan tvista om är huruvida bitcoin i förlängningen kommer att bli den helt dominerande formen av pengar eller om det kan komma att finnas andra viktigare former av pengar. I nuläget är väl snart sagt alla fiatvalutor utom möjligen dollarn och rubeln (som halvt om halvt kopplats till guld) på fallrepet och vi kommer säkert att få se flera av dem kollapsa helt och hållet i närtid.
Rent empiriskt går alltid fiatvalutor under inom några decennier eller ännu snabbare, och det finns även aprioriska förklaringar till varför det blir så.
Det är nästan säkert att bitcoin kommer att överleva alla nu existerande fiatvalutor. Men det kan inte helt uteslutas att någon annan lösning, till exempel en återgång till en guldstandard eller något liknande, vinner bredare acceptans än bitcoin och når den dominerande ställningen.