2022-09-29, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ökar ”värdet” för SEK ju fler tjänster liknande Klarna och Swish som dyker upp?

Nej, användningen av SEK är i stort sett begränsad till inom Sverige och påverkas av centralbankens penningpolitik med mera men det vet du.
2022-09-29, 11:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ökar ”värdet” för SEK ju fler tjänster liknande Klarna och Swish som dyker upp?
Värdet på SEK ökar ju fler som använder SEK, om det var det du menade?

Likadant med Bitcoin, så klart.
2022-09-29, 11:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Värdet på SEK ökar ju fler som använder SEK, om det var det du menade?

Likadant med Bitcoin, så klart.
Så värdet på SEK har mångdubblats sedan 2010 efter att dessa tjänster lanserades.
2022-09-29, 11:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så värdet på SEK har mångdubblats sedan 2010 efter att dessa tjänster lanserades.
Hur fasiken kom du till den slutsatsen?

Efterfrågan och tillgång styr värdet, oavsett om vi pratar SEK, Bitcoin, Guld eller Hummer. Det är ekonomi på högstadienivå.

Ju fler tjänster som utvecklas kring Bitoin, som ökar användandet och efterfrågan kommer självklart också bidra till högre värdering av Bitcoin, då tillgången är högst begränsad. Det ska inte vara några konstigheter.
Senast redigerad av Leaston 2022-09-29 kl. 11:40.
2022-09-29, 11:42
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Har Staterna tagit folks pengar!? Hur har det med guldstandarden att göra?

Bitcoin kommer inte att fixa någonting tyvärr.
Har du helt missat att stater trycker pengar och delar ut efter eget tycke och dötmed urholkar folks valutor?
2022-09-29, 14:06
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Nej. Ni har missförstått att se värdet av bitcoin ökar ju fler tjänster och möjligheter som skapas.
Ni verkar rent ut sagt livrädda av bitcoins potential.

Jag tycker att det vore extremt spännande med en global parallellt fungerande valuta/betalsystem.

Tyvärr verkar ju inte Bitcoin kunna leva upp till de förhoppningarna utan istället har det blivit rena pajaserier om ”lager” och ”backad av bitcoin”.

Ingen i branschen bryr sig om varken Bitcoin eller blockkedjor längre. Jag har inte hört om ett enda framgångsrikt projekt som bygger på det.

Ingen är rädd, folk försöker hjälpa till och förhindra att folk blir lurade.

Men det är ju som att gå till Livets ord och försöka övertyga folk om evolution …
2022-09-29, 14:08
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag tycker att det vore extremt spännande med en global parallellt fungerande valuta/betalsystem.

Tyvärr verkar ju inte Bitcoin kunna leva upp till de förhoppningarna utan istället har det blivit rena pajaserier om ”lager” och ”backad av bitcoin”.

Ingen i branschen bryr sig om varken Bitcoin eller blockkedjor längre. Jag har inte hört om ett enda framgångsrikt projekt som bygger på det.

Ingen är rädd, folk försöker hjälpa till och förhindra att folk blir lurade.

Men det är ju som att gå till Livets ord och försöka övertyga folk om evolution …
Har du missat lightning network?

Har du helt missat att stater trycker pengar och delar ut efter eget tycke och därmed urholkar folks valutor?
2022-09-29, 14:10
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Har du helt missat att stater trycker pengar och delar ut efter eget tycke och dötmed urholkar folks valutor?

Vad har du för kvalifikationer att dra den slutsatsen?

Folk som på riktigt har jobbat med det här frågorna i hela sitt liv kan inte komma överens. Men du vet? Hur? Har du 250 i IQ? Har du doktorerat i nationalekonomi?

Antagligen ingen av ovanstående för då hade du förstått att du inte någonsin kan överblicka en sån sak.
2022-09-29, 14:19
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Vad har du för kvalifikationer att dra den slutsatsen?

Folk som på riktigt har jobbat med det här frågorna i hela sitt liv kan inte komma överens. Men du vet? Hur? Har du 250 i IQ? Har du doktorerat i nationalekonomi?

Antagligen ingen av ovanstående för då hade du förstått att du inte någonsin kan överblicka en sån sak.
Auktoritetsargument. Men den logiken ska även du vara tyst.

Fakta är att penningmängden ökar och den ges ut dels genom fractional reserve banking men den är begränsad så även staten får en stor del av kakan. Detta är inte ens omdiskuterat, bortsett från dina argument. Alla Som bemödad sig läsa på vet detta.

Tro inte mig. Lyssna på J-Pow. https://youtu.be/lK_rYS8L3kI
2022-09-29, 16:47
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:

Fakta är att penningmängden ökar och den ges ut dels genom fractional reserve banking men den är begränsad så även staten får en stor del av kakan. Detta är inte ens omdiskuterat, bortsett från dina argument. Alla Som bemödad sig läsa på vet detta.

Jag säger ju exakt det. Det är en komplex fråga. Ingen har några säkra svar.

Tror man att det finns säkra svar så beror det nog sannolikt på att man inte förstår hur komplex hela soppan är.
2022-09-29, 16:51
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:

Att penningmängden har ökat är ju ett faktum. Det jag säger är att det är svårt att veta hur det hade gått annars. Vi har ingen alternativ verklighet att jämföra med och även om vi hade haft det så hade nog folk varit oense.
2022-09-29, 16:54
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Har du missat lightning network?

Nej men jag har försökt sätta mig in i hur det fungerar och det verkar ha helt grundläggande funktionella och tekniska brister som gör att jag känner mig helt trygg med slutsatsen att at aldrig kommer att fungera på någon meningsfull nivå.

Lightning verkar vara ihopkopplat av ett gäng glada amatörer som tror att betalningar i allmänhet går fram och tillbaka mellan två parter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in