2022-09-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Som jag fattar det jobbar vanja heltid med detta. Hon skrev t ex I ett inlägg
https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/nar-allt-bara-faller-pa-plats/
Det jag menade är att output är som för ett extrajobb vid sidan av, även om hon skriver att det är heltid. Heltidslön tar de nog båda två.
Citera
2022-09-28, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag förstår inte. Vad består projektet av? Hur ser roadmapen ut? Vad är slutmålet? Hur ska det generera intäkter (förutom att folk skickar pengar till Vanja och Niklas i utbyte mot jpegs)?
Det bestod av ett coworkingspace i Stockholm. Nu är det mera oklart, en medlemsklubb typ.
Citera
2022-09-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanoj
Jag är ingen woa-holder men är involverad i flera andra, internationella, projekt. Där är metaversum ganska vanligt och det verkar inte som att någon av er här inne har varit inne i ett? För det ni spekulerar kring stämmer inte alls med verkligheten. Besök till exempel Decentraland för att förstå vad det handlar om. World of Alidia ska inte bygga ett eget metaversum utan skaffa land/bygga hus i ett befintligt. Det de gamla spelet The Sims kan tas som ett bra exempel på detta faktiskt. Likna det vid att de bygger ett speciellt klubbhus inne i The Sims (med lås på dörren för holders, där det pågår konserter och liknande) inte att de ska göra ett eget The Sims spel. med andra ord behöver de inte uppfinna egna ”gubbar” heller.

Det är absolut inte en så stor satsning som ni får det att låta som. Ett par hundra tusen absolut, beroende på hur avancerat det ska vara, men inte flera miljoner. Men som sagt, slå upp datorn och hoppa in i ett så får ni se.

Jag är nog då tyvärr inte målgruppen för detta. Tyckte Sims var fult redan när det begav sig och det är lite som att leka dockskåp online. Decentraland (bilderna jag lyckades googla fram) var otroligt fult och känns som mina barns roblox-världar. Förstår inte riktigt vad man ska göra och när ska man hinna, är det meningen att tiden i detta sk metaverse ska ersätta tiden man scrollar på instagram? Det lär ju inte hända eftersom man vill se riktiga bilder, filmer, kändisar, osv.
Citera
2022-09-28, 10:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodemius
Det bestod av ett coworkingspace i Stockholm. Nu är det mera oklart, en medlemsklubb typ.
Jo, jag vet. Men det blev inte av.

Men om målet är att t ex driva ett co-working space (och kanske dra in hyra från de som nyttjar lokalen) varför inte bara starta ett sådant utan att blanda in bilder på sjöjungfrutanter?

Fattar bara inte.
Citera
2022-09-28, 10:27
Medlem
Citat:
Jo, jag vet. Men det blev inte av.

Men om målet är att t ex driva ett co-working space (och kanske dra in hyra från de som nyttjar lokalen) varför inte bara starta ett sådant utan att blanda in bilder på sjöjungfrutanter?

Fattar bara inte.

Det är nog bara att Niklas såg chansen att dra in jättemycket pengar på crypto/nfter.
Citera
2022-09-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Förstår inte riktigt vad man ska göra och när ska man hinna, är det meningen att tiden i detta sk metaverse ska ersätta tiden man scrollar på instagram? Det lär ju inte hända eftersom man vill se riktiga bilder, filmer, kändisar, osv.

Det kanske ersätter tiden som läggs i olika grupper på Facebook eller slösurfande när man är bunden hemma.
Citera
2022-09-28, 10:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är nog bara att Niklas såg chansen att dra in jättemycket pengar på crypto/nfter.
Ja, det förstår jag också såklart. Det var retoriska frågor.

Han och frugan är uppenbarligen riktigt vidriga människor som mycket väl vet om vad de sysslar med (alternativt att Niklas är psykopat och lurar även sin fru). Ingen tvekan om saken. Det har blivit 100% tydligt i och med genomlysningen av deras verksamhet här i tråden.
Citera
2022-09-28, 10:31
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanoj
World of Alidia ska inte bygga ett eget metaversum utan skaffa land/bygga hus i ett befintligt.

Stämmer detta verkligen? De uttalanden jag sett från vanja kring woa-metaverset är rätt grumliga och hon uttrycker det ofta som att de ska "bygga" och woa världen ska kunna upplevas i metaverset. Hon har väldigt "egna" visioner om woa-metaverset som inte går ihop med det som finns idag. Men jag håller med dig om att köpa in sig i en befintlig metaverse är det mest rimliga alternativet. Men då har vanja utlovat massa som inte kommer införlivas.

Jag har själv inte varit inne i något metaverse, men kollat lite Youtube videos på diverse. När jag var ett barn spelade jag mycket datorspel b la wow, och var en nörd. Så jag har rätt bra grundläggande koll ändå på datorer, spelmekanik, spelutveckling etc.

Anledningen till att befintliga metaverse är så fula är väl att de inte ska vara så tunga grafikmässigt. Sen är ju huvudsyftet typ chattandet, så då finns inte riktigt behovet av att det ska vara snyggt. Sen är väl många av dessa "spel" gratis och rätt kommersiella. Det fångar inte upp de riktiga genierna i branschen.
Citera
2022-09-28, 10:49
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Det jag menade är att output är som för ett extrajobb vid sidan av, även om hon skriver att det är heltid. Heltidslön tar de nog båda två.

Hehe ja då är jag med dig helt och håller med vanja är ju ute och dräller på hotell-lyxfrukostar, spännande möten och filar på sitt föredrag då hon ska få glänsa som den techpionjärdrottning hon är.

Men jag misstänker också att det är för många bollar att springa på under för kort tid, så det blir ingenting av nånting:
-"bygga" metaverse
-skapa en woafilm
-planera fysiska eventet
-diverse; give aways, marknadsföring, chatta i discorden

Väldigt mycket som ska bli gjort innan årets slut.
Citera
2022-09-28, 11:03
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Jag förstår inte. Vad består projektet av? Hur ser roadmapen ut? Vad är slutmålet? Hur ska det generera intäkter (förutom att folk skickar pengar till Vanja och Niklas i utbyte mot jpegs)?

Roadmapen som presenterats sträcker sig till Q1 2023, den finns att se i discorden. Det står inte så mycket intressant där, de ska köpa land i metaverse och börja med manus till en animerad film.

I övrigt har jag svårt att svara på dina frågor eftersom jag ser detta som en bubbla/en variant på ett pyramidspel. Det finns inget värde, det finns ingen efterfrågan, det finns ingen affärsplan som skulle få någon investerare att bry sig.

Men ska jag svara utifrån vad Niklas och Vanja sagt, då ska de skapa en klubb med massa events och det kommer bli så eftertraktat att vara medlem att NFT:erna (medlemskortet) bara ökar och ökar i värde. Och då tjänar de pengar på andrahandsförsäljningarna.

När folk inte kan sammanfatta sin affärsidé i en mening är det ofta en röd flagg.
Citera
2022-09-28, 11:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Roadmapen som presenterats sträcker sig till Q1 2023, den finns att se i discorden. Det står inte så mycket intressant där, de ska köpa land i metaverse och börja med manus till en animerad film.

I övrigt har jag svårt att svara på dina frågor eftersom jag ser detta som en bubbla/en variant på ett pyramidspel. Det finns inget värde, det finns ingen efterfrågan, det finns ingen affärsplan som skulle få någon investerare att bry sig.

Men ska jag svara utifrån vad Niklas och Vanja sagt, då ska de skapa en klubb med massa events och det kommer bli så eftertraktat att vara medlem att NFT:erna (medlemskortet) bara ökar och ökar i värde. Och då tjänar de pengar på andrahandsförsäljningarna.

När folk inte kan sammanfatta sin affärsidé i en mening är det ofta en röd flagg.
Men ingenting av detta skapar ju något kassaflöde eller intäkter för "ägarna".

Om målet är att ha en medlemsklubb, varför NFT:er?

Jag skriver alltså främst för att jag hoppas att någon av medlemmarna från discorden hittar hit och får sig en funderare.
Citera
2022-09-28, 11:11
Medlem
Citat:
Men ingenting av detta skapar ju något kassaflöde eller intäkter för "ägarna".

Om målet är att ha en medlemsklubb, varför NFT:er?

Jag skriver alltså främst för att jag hoppas att någon av medlemmarna från discorden hittar hit och får sig en funderare.

Vad tänker du att medlemmarna ska börja fundera på? Tror du inte att de är rätt medvetna om läget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in