Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-27, 22:35
  #2209
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Enligt experten från Försvaret som intervjuades i Aktuellt finns det många företag som har kapacitet att genomföra det här. Den enda nackdelen är att det kräver ett fartyg på ytan. Antalet aktörer kan alltså vara ganska många och det kräver inte alls att en stat har genomfört sabotaget som Carl Bildt tror.

Det är ett område som jag föreställer mig har varit obevakat, särskilt nattetid. Med släckta strålkastare och GPS-navigering och ideologisk övertygelse och rätt finansiär så borde det vara en smal sak.
Finns det ingen övervakning av detta östersjövatten? Jag är helt okunnig i sak men jag tänker något i stil med ”flightradar24”, radar, satellitbilder… vad som helst!
Citera
2022-09-27, 22:36
  #2210
Avstängd
Mary99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Helt ärligt så är jag otroligt oinsatt.
Det verkar många vara i tråden.

Varför snackar man inte om Yamal?
Jo Yamal pipen går via Belarus till Polen och sedan finns det en koppling mellan Polen och Tyskland.
Problemet är bara att trafiken går från Tyskland till Polen och dessutom har Polen valt att inte betala i rubel i våras så det levereras ingen gas den vägen.
Yamal har även en gren som går via Ukraina till Slovakien/Tjeckien och Ungern och den fungerar ännu. Sedan finns det en pipe som går via Turkiet till Grekland, Serbien mm.
Syftet med NS var att slippa omvägen via tex Ukraina som vill ha betalt för transition och istället få gas direkt från Ryssland. Nu finns det ingen chans för Tyskland att få gas via pipes.
Citera
2022-09-27, 22:36
  #2211
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
300 miljoner kubikmeter gas till ett värde av 2o miljarder kommer läcka ut, med reseveration av mängd och värden. Det är en ganska stor operation att på 75 meters djup genomföra två sabotage av den här digniteten. Jag ser inte hur polisen skulle kunna tillföra något i utredningen när man saknar kompetens inom det specifika området. Även om det är en civil verksamhet som utsatts så är det klart en militär operation och där finns expertisen. Att sen den sinnesslöa försarsministern hanka sig fram på pressträffen bådar inte gott, han var nog insatt i vad som komma skall. En eskalering lär komma inom kort och det vet nog de inblandade som breifats, mao Nato-aspiranten Sverige.

Ja givetvis tar ju polisen hjälp av tillgänglig expertis även om dessa befinner sig på andra myndigheter, precis som brukligt. Att utredningen drivs av polisen betyder ju inte att alla som arbetar med den jobbar hos polisen.
Citera
2022-09-27, 22:37
  #2212
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Gasen är redan avstängd. I nord stream 2 sen i februari och i nord stream 1 sen i början av september. Det som läcker är altså bara gas som legat kvar i ledningen.
Kan gasen göra skada på djur och natur?
Citera
2022-09-27, 22:37
  #2213
Medlem
https://vm.tiktok.com/ZMF8x77Yf/

Lämnar det här här…
Citera
2022-09-27, 22:37
  #2214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jo tjená. Jag bara väntade på att Ryssen skulle få bära hundhuvet för detta också. Enligt Carl Bildt på svt:s Aktuellt i dag så har Ryssen investerat c:a 40 miljarder i dessa pipelines. Tror du dom gjort den investeringen bara för att få nöjet att spränga skiten.

Nej du. Detta har snarare gjorts av Ryssens fiender i syfte att skada dennas mångmiljardinvestering helt enkelt för att skada Ryssen ekonomiskt. Det är Ryssen som äger huvuddelen av dessa rör genom sitt bolag Gazprom. Inte Sverige, Tyskland eller Danmark.

Får jag tillägga? Ryssarna gjorde en rekordvinst på ett halvt år och genomförde en förskottsutbetalning i år augusti på 40 miljarder dollar. Dessa pengar kommer nu delas ut den 30e september om 3 dagar. Jag tror att det här är ett politiskt baserat beslut inom den ryska regeringen eftersom dom förmodligen räknar med att bolaget Gazprom kommer att gå ner i värde i framtiden med tanke på omständigheterna. Därför ser jag ingen koppling i att USA t.ex. skulle ligga bakom det här. För NS1 och NS2 är ändå avstängt från början och ingen tjänar någonting på dessa pipor.
Citera
2022-09-27, 22:38
  #2215
Medlem
WhoreOfBabylons avatar
Ukraina & USA bakom detta. 110%
Citera
2022-09-27, 22:38
  #2216
Medlem
Hur påverkar detta miljön och det marina livet i Östersjön? Går det att sätta eld på gasen för att minska riskerna med miljöpåverkan? Får för mig att sånt här kan skada ozonlagret men kanske är ute och cyklar
Citera
2022-09-27, 22:39
  #2217
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har förresten mycket svårt att tänka mig någon organisation eller privatpersoner skulle ha möjlighet utföra detta sabotage.

Det är inga som helst problem att dyka till 80 meter. Teknisk dykning. Går att gå mycket djupare än så. Problemet blir logistiken i att spränga på tre ställen långt från varandra, samt att ha tre dykplatser, som inte får synas på AIS men ändå inte får köras över av någon passerande skuta.

Privata initiativ hade enbart angripit det hela på en plats där ledningarna går mycket nära varandra.
Citera
2022-09-27, 22:40
  #2218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fontyl
Jag är väl medveten om hur ekonomiskt gynnsamma dessa affärer har varit för Tyskland och hela Europa. Det förändrar inte det faktum att Tyskland tog detta beslutet och valde att bygga sin roll som "Europas Drivhjul", med blodspengar. Detta skäms den Tyska befolkningen för idag. Att dessa tyskar sedan valde att stänga ner alla sina kärnkraftverk och göra hela Europas energisystem oerhört beroende av den ryska naturgasen, är en annan femma. Vi behöver förlåta Tyskarna för detta, deras naïvitet med deras så kallade "Neue Ostpolitik", visade sig inte fungera. Det USA tjatade om under alla dessa år, har nu besannats. Dessa ledningar var till för att försätta Europa i en ekonomisk- och energipolitiskt gisslansituation. Vi skulle ha funnit en alternativ lösning gällande Europas energiförsörjning. Tyskarna ledda oss in på fel väg.

"Ett land har alltid en armé. Sin egen eller någon annans."
Ett land har alltid en säkerhetspolitik. Sin egen eller någon annans.

Har kriget mellan Ryssland och Ukraina varit bra för Europa och EU? En enastående framgång? På något enda sätt? Om så inte är fallet, varför har EU fört en säkerhetspolitik vilken i slutändan resulterat i sagda krig?

Är problemet möjligen att EU överlåtit till Nato och i förlängningen USA att diktera den europeiska säkerhetspolitiken?

Det skulle onekligen förklara hur den säkerhetspolitiska utvecklingen kunnat dra in EU och Tyskland i en konflikt vilken saboterat kontinentens energiförsörjning och punkterat den ekonomiska utvecklingen i Europa samtidigt som USA och Nato är starkare här än på väldigt länge.

Den tyska gasimporten fungerade alldeles utmärkt tills det säkerhetspolitiska läget gjorde den ohållbar. Rimligtvis hade den fortsatt att fungera väl om Tyskland och EU säkerställt en mer gynnsam säkerhetspolitisk utveckling.
Citera
2022-09-27, 22:40
  #2219
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Polsk MEP som på twitter tackar USA för läckan.

Det är oklart vilket politiskt parti han företräder, men han är USA-vän och var utrikesminister i Tusk:s regering.

Han är Bilderberghöjdare och rysshatande hök. Precis som hans fru.
Citera
2022-09-27, 22:40
  #2220
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det ryska sjömätningsfartyget Professor Logachev (som bär på flertalet undervattensplattformar) ska spenderat några dagar i området i början av September med sin transponder avslagen.
Skulle kunna vara en misstänkt..
Det låter misstänkt det gör det...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback