Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-27, 22:24
  #2185
Medlem
laserhajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindfield
Många snillen som spekulerar här. Finns många stater och aktörer som kan ha intresse av att spränga NS1 och NS2. Vi vet inte vilka som ligger bakom. Det är vad som händer härnäst som kommer att ge oss ledtrådar om vad det hela handlar om. Detta är med största sannolikhet bara början på ett större skeende.

I vilket fall som helst, om vi återgår till fakta:

1. Sprängladdningarna kan ha varit utplacerade långt i förväg och utlösts med fjärrutlösare. Vem eller vad som rört sig i området behöver inte betyda någonting.
2. Sprängningen behöver inte nödvändigtvis ha med utrikespolitik att göra utan kan lika gärna handla om inrikespolitiska skeenden.
3. Det finns fler pipelines mellan Ryssland och EU. Dessa går via Belarus, Ukraina och Turkiet. Att spränga just NS1 och NS2 har därmed ett visst signalvärde.

Helt rätt tänkt - att det även skulle krävas en ubåt (dvs att USA inte skulle kunna gjort det) är konstigt argument. Så svårt ska det inte vara att radiostyra något till botten av havet.

Som jag ser det finns det två argument mot Europa:

* Gasen från Ryssland finns inte tillgänglig längre även om man skulle vilja, dvs gnäll inte även fast ni fryser.
* Pipelines kan förstöras och det finns gott om fallhöjd i nuvarande usla situation, dvs elda på priserna ännu mer.

Tycker det är intressant då jag inte kan placera vem och varför någon gjort detta. Om man kör argumentet "follow the money" så skulle jag nog luta åt USA eller någon annan energiproducent (vattenfall? ), men det går tiden förtälja.
Citera
2022-09-27, 22:24
  #2186
Medlem
rovmuns avatar
Borde de inte stänga av gasen om de vet att det läcker? Eller någon som system som gör det av sig själv?
Citera
2022-09-27, 22:25
  #2187
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Är det en tillfälighet eller sabotage ?

Det är självklart Ryssland själva som saboterat ledningen. Givetvis skyller de på någon okänd terrororganisation för att få legitim anledning att lägga kärnvapenbestyckade krigsfartyg som skydd åt sin ledning. Alla som försöker hindra detta kommer att beskyllas stå på sabotörernas sida.
Citera
2022-09-27, 22:25
  #2188
Medlem
Det är ju helt uppenbart att det är USA/UK som ligger bakom sprängningen. Det är bara ett par månader kvar till vintern och en potentiellt katastrofal energibrist i EU. I detta läge med människor som ruineras, fabriker stänger ner, arbetslöshet, massprotester som hotar regeringarna i EU m.m, så skulle tre st fungerande gasledningar som kan börja leverera gas omgående ge Ryssland ett triumfkort med vars hjälp de skulle kunna ställa långtgående krav på de europeiska länderna att minska sitt stöd till Ukraina.

Det är ju egentligen ganska självklart med tanke på hur USA hela tiden klagat just på att det beroendet ger Ryssland en maktposition. Så genom att spränga ledningarna så berövar man Ryssland den positionen.

Det är givetvis en krigshandling och det skall bli kul och se Ryssland bomba oljeledningen genom Alaska som hämd.
Citera
2022-09-27, 22:25
  #2189
Medlem
wizzmans avatar
Långsökt kanske men det kan vara gamla riggade laddningar som satts dit av något land i förebyggande syfte om det hettar till. Kanske som briserat av misstag nu?
Citera
2022-09-27, 22:26
  #2190
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Borde de inte stänga av gasen om de vet att det läcker? Eller någon som system som gör det av sig själv?

Det borde vara den normala reaktionen kan man tycka.
Citera
2022-09-27, 22:26
  #2191
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
De som tror att Ryssarna skulle ha gjort detta behöver en personlig ledasagre.
De har ingen anledning att göra en idiotisk sak som att som att förstöra sina egna ledningar.
Om de vill styra tillförseln av gas till northsteam 1 och 2 har den kranar som det kan använda.
Nu ska jag bjuda pöbeln på flashback på enintressant sak.
Min hyresvärd har sina rötter i Tyskland. I somras träffade jag min hyresvärds åldrade far, som bor i Tyskland.
Jag frågade honom hur stängningen av northsteam 1 och 2 påverkar Tyskland .
Han tittade på mig konstig blick. Såg ut som han ville säga dummkopf till mig. Han hade överseende och sa.
- Northsteam är bara politik. Vi har ju Yamal.
Jag blev förvirrad och frågade vem Yamal är. Tyakgubben var nära att ge mig en örfil, men han avstod och förrklarde att Yamal inte var någon person utan en gasledning.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yama...urope_pipeline

Varför tror ni INGEN pratar om Yamal?

Helt ärligt så är jag otroligt oinsatt.
Det verkar många vara i tråden.

Varför snackar man inte om Yamal?
Citera
2022-09-27, 22:27
  #2192
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungensilviaochjag
"Alla överens" - NATO kohol.

Det är återigen bara i ditt huvud. För hur mycket du än fantiserar, och hur mycket än putin bad, trump bad och biden good, så är Europa fortfarande beroende av den ryska gasen.

Du kan skrika tänd eld på gasen mycket du vill, men det kommer inte förändra faktum att Europa behöver gas av Ryssland.

Och nu kommer det ta ännu längre tid att få igång gasflödet igen. Ju mer din sida väljer att dra ut på konflikten.


Men putin bad och biden good, ja clay, ja...vi fattar nu. Vi har fattat det. Putin bad, biden good. I ditt huvud.

Trump? Är du inte riktigt med? Varför är det så viktigt för dig att Tyskland får rysk gas?
Citera
2022-09-27, 22:27
  #2193
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fontyl
Men driver du? Läs på om Lend-Lease och vad detta innebär. Läs även på om hur USSR drog nytta av detta när de slogs emot Nazityskland. Ryssarna hade inte klarat sig utan USAs militära stöd. Inte en bråkdel av det som användes betalades tillbaka. Det är en mycket kostsam historia för USA att stå upp för andra länder. Dessutom så kommer det ta en oerhörd lång tid för Ukraina att komma upp på fötterna igen och därefter bygga upp alla sina städer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease



Källa: https://history.state.gov/milestones...945/lend-lease

Frankrike och Storbritannien fick mer stöd från USA än vad ryssarna fick under andra världskriget. Men det är ju precis på samma sätt som Sverige lägger enorma summor på Ukraina just nu.
Citera
2022-09-27, 22:27
  #2194
Medlem
antoneriks avatar
Enligt experten från Försvaret som intervjuades i Aktuellt finns det många företag som har kapacitet att genomföra det här. Den enda nackdelen är att det kräver ett fartyg på ytan. Antalet aktörer kan alltså vara ganska många och det kräver inte alls att en stat har genomfört sabotaget som Carl Bildt tror.

Det är ett område som jag föreställer mig har varit obevakat, särskilt nattetid. Med släckta strålkastare och GPS-navigering och ideologisk övertygelse och rätt finansiär så borde det vara en smal sak.
Citera
2022-09-27, 22:29
  #2195
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Trump? Är du inte riktigt med? Varför är det så viktigt för dig att Tyskland får rysk gas?
För jag vill inte att tyskarna eller européerna ska lida clay. Jag vill inte att dom ska lida, som du vill. Jag vill få ett slut på allt det här och ha fred, som du inte vill.
Citera
2022-09-27, 22:29
  #2196
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Marinen har dykare och miniubåtar. Vad skulle polisen göra? Dela ut pizzaslices? Knacka dörr?

Skriva en rapport förstås, och mata in den i sitt datasystem. Nästa vecka kan de börja ringa runt till lite folk och fråga om de vet något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback