Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-27, 21:51
  #2089
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast polisens dykare kommer väl inte ner till 60 meter? Polisen kommer ändå att bli tvungen att samarbeta med marinens dykare. Eller kanske något privat dykföretag.
Givetvis är det så, polisens organisation har alltid många kontaktytor med andra myndigheter och experter. Läkare, rättsmedicin osv. I det här fallet skulle jag absolut gissa att de tar hjälp av mer eller mindre militär expertis.
Citera
2022-09-27, 21:51
  #2090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Tycker det lutar åt att Ryssland är ansvarigt. Gasen är redan avstängd så man gör ingen ekonomisk förlust på att spränga ledningen. Man utför handlingen medvetet på internationellt vatten men innanför dansk och svensk ekonomisk zon. Typiskt ryskt provokativt beteende avsett att skapa oro och en varning till hela Europa om att andra gasledningar i andra vatten kan komma att saboteras.

Idén att det skulle vara USA tror jag inte alls på. Hotet USA varnat för var ju att Europa skulle bli beroende av Nordstream. Men den tillförseln är ju redan stängd. Hade ledningen sprängts i början av kriget, innan gasen stängts av, så kunde man förstått logiken i att misstänka USA möjligen.

Nja både Ungern och Italien är ju Ryssland vänliga. Även en del i SD är ryssvänliga. Så nog har Ryssland tänkt att de kan handla med vissa EU-länder i den inre splittring som är nu. Det är något lurt med det här och det kommer väll fram denna vecka vem det är och det kommer väll komma svar på detta med mer sabotage osv.
Citera
2022-09-27, 21:51
  #2091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Varför? För att CIA har varnat Tyskland?

Ja, därför blir det bra om USA spränger NS2, de tjänar på att sälja till EU och de får rätt.
Citera
2022-09-27, 21:51
  #2092
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybrmind
För att USA har INGET att vinna på detta.

Tvärtom. Hur kom du fram till din slutsats?
Citera
2022-09-27, 21:51
  #2093
Medlem
Halte Haralds avatar
Kan någon kunnig förklara för mig eller om någon är bra på att kill-gissa vad som händer om man spränger en gasledning? Jag fattar att det blir ett avbrott, ett stort hål på ledningen och även om "kranen" är avstängd så finns väll en massa brandfarlig gas där i? Explosionen måste ju bli mycket mer omfattande när all gas i ledningen tänds på? Är det för lite syre där och för högt tryck för att hela jävla ledningen ska börja "brinna"?

Hur omfattande kan skadorna vara?
Citera
2022-09-27, 21:52
  #2094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Står det Sverige och Danmark juridiskt fritt att dyka ner och undersöka ledningarna vid läckorna?

Krävs en utbåt för dyka ner så kanske HMS Halland
Citera
2022-09-27, 21:52
  #2095
Medlem
PK-befriads avatar
Om det visar sig att det är Biden och hans skräck-kabinett av agendanäsor som ligger bakom denna attack på europeisk infrastruktur så vill jag höra avståndstaganden från europeiska politiker. Det bör bli kalla handen för USA från Europa.
Citera
2022-09-27, 21:52
  #2096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
En dykoperation på detta djup syns. Fartygen syns. Ryska fartyg i Östersjön har väldigt många ögon på sig.

Sprängladdningarna kanske aldrig placerades ut av attackdykare, utan tillfördes inifrån rörledningarna?
I så fall är det tyska nazister eller ryska smersh som ligger bakom. I en Bond-film användes liknade ledningar som rörpost, t o m för resande agenter.
Citera
2022-09-27, 21:52
  #2097
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men varken NS1 eller NS2 var påskruvade och planerades inte heller att öppna den här vintern eller någon gång i framtiden. Gissningsvis går de att laga långt innan några stora kontrakt hinner skrivas. Jag köper ingenting av det här.
Leveranser genom NS1 har varit igång hela tiden, men Putin har i det senaste dragit ned kraftigt på leveranserna.
Citera
2022-09-27, 21:52
  #2098
Avstängd
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Inte kröker vi rygg inför USA,varför skulle vi göra det. Vi står däremot rakryggade i vänskapliga allianser och handelavtals med bl.a USA, något som binder oss samman och gynnar alla parter. Att det sedan ger styrka och motar ryssen i grind är bara en bonus. Vi är ju väst och har så alltid varit och därför alltid spelat i en högre division är ryssen med sin nu patetiske svage och svavelosande president.
Och är det ryssen som orsakat explosionerna som allt fler nu tror så har ju Ryssland nu blivit en fullvärdig medlem i IS-gänget.
Skönt att slippa Rysslands utpressningsregim vilket som. Dom får väl istället sälja sin gas till gulingarna , det tycker jag vi bjuder fattiga Ryssland på.

Vi är utpressade av USA vare sig du gillar att höra det eller ej. Hur mycket du än förskönar. Det är inte av välvilja. Det är för att hålla oss beroende. Att Ryssland är extremt korrupt och kör med sina egna fulknep och gangsterfasoner förnekar jag dock inte själv. Jag försvarar inte Putins agerande. Tvärtom. Jag är mer än tydlig med att han är ett monster av rang. Men det är det som är poängen. Han är ett monster USA själva behöver och enbart USA drar nytta utav.
Citera
2022-09-27, 21:53
  #2099
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
folk är så jävla korkade att de inte kan se det uppenbara om man ställer det framför dem..

Det var ett jävla tjat om vad Biden sade om Nordstream 2. Det som hände senare var att Tyskland självmant drog sig ur just Nordstream 2 i samband med att sanktionerna mot Ryssland började. End of story. Nordstream 2 har aldrig varit aktuell sen dess.

Angående att inte se det uppenbara - gaspriset? Konspirationsteorier på nätet?
Citera
2022-09-27, 21:53
  #2100
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Kriget är inte dyrt för USA i första hand.
Så du menar att det inte kostar något att skicka tex HIMARS till Ukraina? Om det finns någonting som kostar riktigt fläskigt med pengar och tar tid att utveckla så är det militära vapen- och ledningssystem…tro mig 🤓
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback