Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-27, 21:58
  #2125
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Och om det visar sig vara Ryssland själva som ligger bakom, vilket gensvar vill du se då?
Polsk ex minister tackar USA.

"Putin bakom" - Duvlort
Citera
2022-09-27, 21:58
  #2126
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Kan någon kunnig förklara för mig eller om någon är bra på att kill-gissa vad som händer om man spränger en gasledning? Jag fattar att det blir ett avbrott, ett stort hål på ledningen och även om "kranen" är avstängd så finns väll en massa brandfarlig gas där i? Explosionen måste ju bli mycket mer omfattande när all gas i ledningen tänds på? Är det för lite syre där och för högt tryck för att hela jävla ledningen ska börja "brinna"?

Hur omfattande kan skadorna vara?
För lite syre. Ovanför vattenytan borde det kunna brinna dock.

Jag vill också veta hur stora skadorna är. Jag hoppas Sverige och Danmark snart dyker ner och ser efter.
Citera
2022-09-27, 21:58
  #2127
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Tweeten: https://twitter.com/radeksikorski/st...00653724966915

Ganska uppseendeväckande. Det är för övrigt Anne Applebaums man.

ja, ganska talande. honom får dom täppa till truten på.
Citera
2022-09-27, 21:58
  #2128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Att Danmark gör som USA vill det har vi märkt, avlyssning av svensk internettrafik etc. Men vad menar du att Danmark har gjort specifikt nu?

Saboterat Nord Stream på direkt amerikansk order. Även Sverige gör som USA vill.
Citera
2022-09-27, 21:59
  #2129
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Det är ju ytterst troligt att det finns militära motiv bakom, men att i det här läget ta det för givet vore en eskalering som inte bör eller behöver göras i det här läget. Ledningen är privatägd och inte i drift. Att utredningen blir civil betyder dock knappast att militären inte är inblandad på något hörn, iaf inte om jag får gissa, ffa vore det rimligt att anta att experter inom sprängmedel anlitas i utredningen.
300 miljoner kubikmeter gas till ett värde av 2o miljarder kommer läcka ut, med reseveration av mängd och värden. Det är en ganska stor operation att på 75 meters djup genomföra två sabotage av den här digniteten. Jag ser inte hur polisen skulle kunna tillföra något i utredningen när man saknar kompetens inom det specifika området. Även om det är en civil verksamhet som utsatts så är det klart en militär operation och där finns expertisen. Att sen den sinnesslöa försarsministern hanka sig fram på pressträffen bådar inte gott, han var nog insatt i vad som komma skall. En eskalering lär komma inom kort och det vet nog de inblandade som breifats, mao Nato-aspiranten Sverige.
Citera
2022-09-27, 21:59
  #2130
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Putin har politiska motiv att göra det svårt för FSB att göra sig av med Putin genom att förhandla fram en snabb fred med väst efter att de gjort sig av med Putin. Jag tror det är hyfsat lätt att reparera de här ledningarna men Putin vet att han inte kommer vinna något på att ha dem den kommande perioden så då kan han lika gärna spränga dem för att öka sina egna överlevnadschanser en aning.
Du ligger nära sanningen för det pyr lite här och där runt Putin iom mobiliseringen han satte i gång av reserverna till att få folk i fronten, Så mycket troligt detta kan vara en del i att förlänga sitt egna mandat dock lär det inte hålla i längden!
Citera
2022-09-27, 21:59
  #2131
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Tyskland hade bett Putin på sina bara knäi vinter att öppna kranen.

Nej deras LNG-förråd är nära max. De behöver inte längre rysk gas.
Citera
2022-09-27, 21:59
  #2132
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Ryssland stängde av NS1 i början av september. All gas är stillastående gas som varit där för att tryckhålla rören så de inte pajar av trycket.
Jaha, ja jag har inte hängt med i det sista men hörde av Putin att han nu öppet sagt att han stryper tillförseln av gas pga sanktionerna och hjälpen till Ukraina. Är den helt avstängd understryker det ju bara min poäng, som var att Ryssland kan använda tillgången (eller bristen där av) som utpressning. Eller: kunde, så länge Nordstrream fungerade.
Citera
2022-09-27, 22:00
  #2133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
T.ex. Greenpeace har avsevärda resurser. Men i detta fall kan det handla om en liten hemlig grupp. Vill bara krydda kompotten av spekulationer med lite lite komponenter
.

Ja nog får de in mycket pengar från bla korkade svenskar som klagar på dessa miljömuppar och sen köper de lotter i Postkodmiljonären.

Nu tvivlar jag att de är inblandade men absolut ska man inte förringa tanken.
Citera
2022-09-27, 22:01
  #2134
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsamaja
Saboterat Nord Stream på direkt amerikansk order. Även Sverige gör som USA vill.
Troligtvis och med sveriges kännedom och tysta medgivande.
Citera
2022-09-27, 22:01
  #2135
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Min killgissning:

Inom ett par dygn kommer Lavrov kalla till presskonferens, och förklara att Ryssland tyvärr kommer behöva fylla östersjön med fartyg och flygplan, eftersom väst envisas med att spränga deras gasledningar.

Om de hade haft en massa stridsplan och örlogsfartyg att avvara så hade de säkert kunnat tänkas göra det, men de har inte mycket av den varan. Den ryska östersjöflottan är inte mycket att hänga i granen och tom Sverige skulle kunna slå ut den på en eftermiddag.
Citera
2022-09-27, 22:01
  #2136
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Du ligger nära sanningen för det pyr lite här och där runt Putin iom mobiliseringen han satte i gång av reserverna till att få folk i fronten, Så mycket troligt detta kan vara en del i att förlänga sitt egna mandat dock lär det inte hålla i längden!

Konceptet "brända jordens taktik" är inte en långsiktig strategi utan en kortsiktig strategi. Alltid när det används handlar det om att få kortsiktiga fördelar för att ex. utmanövrera eller övervinna en motståndare när man befinner sig i underläge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback