Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-28, 00:05
  #2329
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Riktigt dåligt försök att lägga skulden på Ryssland. Vem tror på sånt???
Hah. Det är alldeles uppenbart att det är Ryssland som sprängt gasledningarna. Frågan är varför just nu?
Citera
2022-09-28, 00:08
  #2330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan man spåra sjötrafiken över området? (I efterhand).
Typ Flightradar. Vet att jag kollat på sånt förr, men minns inte länken.
Finns många sajter som visar fartyg; t.ex marinetraffic.com.

De som har förmågan att göra det du frågade efter är ryssland, Sverige och (kanske) Nato.
Citera
2022-09-28, 00:09
  #2331
Avstängd
Flera länder eller grupper kan vilja genomföra sabotage mot gasledningarna Nord Stream 1 och 2. Det säger Arnold Dupuy, chef för en forskningsgrupp inom Nato som övade hybridhot i Sverige förra veckan.
– Det kan det vara grupper som är emot Kreml, kanske från Ukraina eller någon annanstans

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...tankt-sabotage
Citera
2022-09-28, 00:09
  #2332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddstrumpa1337
Ok men typ försurning, kommer det att bli ett problem eller
Nej, på sikt är detta ett intet naturmässigt. Jag tror att reparationsarbetet med alla fartyg och maskiner inblandade där kommer att skita ner mer, tbh.

Lekmannaåsikt, detta är ingen slags "sanning".
Citera
2022-09-28, 00:10
  #2333
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
“Det är bara att“ det är nog den värsta formuleringen jag vet när den kommer från en keyboard fighter. Ett beslut skall tas på högsta ort vilket kan slunga Europa närmare ett stor krig. När vi väl förstår vilka det är måste ett ”varför” besvaras.risken att misslyckas är också stor om man inte har en ubåt.
Keyboard fighter 😁 -är inte vi alla på Flashback det?

Jag nämnde vad som behövs för denna sortens uppdrag och där kan man börja fundera på vilka länder som kan vara inblandade.

Du överreagerar...
Citera
2022-09-28, 00:10
  #2334
Medlem
Något jag tycker är lite konstigt att det inte diskuteras mer är om det är Tyskland som kan ha sprängt gasledningarna själva. Anledningen skulle då vara av inrikespolitiska skäl. Mer precist så är man är orolig att under vintern när gasbristen blir mer och mer kännbar så kommer det byggas upp ett stort tryck från befolkningen för att öppna Nordstream och lätta på sanktionerna. Genom att helt enkelt spränga ledningarna så är detta inte längre ett alternativ. Frågan är dock om denna typ av scenario är förenligt med den tyska regeringen och deras prioriteringar, hittils har man väl varit försiktig med sitt stöd till Ukraina så är detta scenario mindre troligt?
Citera
2022-09-28, 00:10
  #2335
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Finns många sajter som visar fartyg; t.ex marinetraffic.com.

De som har förmågan att göra det du frågade efter är ryssland, Sverige och (kanske) Nato.

Tack, så hette det ja!
Kräver väl antagligen att skeppet haft spårsändaren på, vilket knappast varit fallet. Kan också skett via ubåt. Ja, självfallet en "marin makt" i närområdet torde vara mest sannolik gärningsman.
Citera
2022-09-28, 00:12
  #2336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vem vinner på det? Ryssen borde ju rimligen inte behöva spränga ledningarna, de kan ju vara dra av kranen väl? Och den som nu köper gasen har väl heller inget att vinna på det, de kan ju bars sluta köpa. Så känns mer som någon fristående aktör/organisation i så fall med sin egen agenda.

Och varför skulle det leda till WW3?

Och en annan fråga, varför är det gas i ledningarna? Var inte 2ans igångsättande stoppad och vem köper gasen ur 1an?

Dom säger det är Ryssland som kan gjort det för att skapa obalans och skylla på annan. Men jag tycker det är långsökt. Jag gissar på nån som är emot Ryssland. Typ Ukraina. Ukraina kanske är arga på väst också för dom inte får mer vapen?😅
Citera
2022-09-28, 00:12
  #2337
Medlem
skogshuggar3ns avatar
"Tack, USA", twittrar den tidigare polska utrikesministern Radek Sikorski och postar en bild på gasläckorna i Östersjön.
Citera
2022-09-28, 00:12
  #2338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quokka
Flera länder eller grupper kan vilja genomföra sabotage mot gasledningarna Nord Stream 1 och 2. Det säger Arnold Dupuy, chef för en forskningsgrupp inom Nato som övade hybridhot i Sverige förra veckan.
– Det kan det vara grupper som är emot Kreml, kanske från Ukraina eller någon annanstans

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...tankt-sabotage

Känns inte relevant. OM attacken kan tolkas som emot EU, Sverige, Tyskland - så har Ukraina mer att förlora än att tjäna.

Dessutom vilka undervattenskrafter har Ukraina i dessa vatten?

Nej, sverige gjorde det. Självklara anledningar, och att politikerna *inte* har en susning stärker bara det.
Citera
2022-09-28, 00:13
  #2339
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laddstrumpa1337
Borde det inte dö mycket fiskar och koraller av all gas som läcker?

Jag skulle inte tända en cigg där i alla fall….


För övrigt så låter det från ryZZkt håll att det var Greta Thunbergs ”Friday for Future” som smugglat in en arg bajskorv i ledningen.
Citera
2022-09-28, 00:13
  #2340
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Mycket marginellt. Gasen strömmar uppåt som bubblor där dom inte reagerar med nåt, sedan just vid havsytan kan dom vara en brandfara - inte explosiv eftersom enbart en bit i taget ändå når ytan. Den kunde brinna om nån satte eld på det, men givet utbredningen av bubbelområdet och frekvensen - så troligen inte.

Dessutom är ju gasen inte satt under tryck, så det man ser är rest-gas i rörsen. De filmer som danska militären filmat är rätt kortlivade. Ok röret e långt men trycket är inte oändligt ändå =

Det påminner, skulle jag tro, när man byter vattenkran hemma. Även om vattnet är avstängt, rinner det alltid ut en viss mängd "på golvet"/i skjortärmen etc.

Förstår inte varför ingen slängde i ett nödbloss i bubblorna? -Skulle jag gjort, "bara på kul"!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback