2022-09-26, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Min källa för dessa utsagor är fastighetsmagnaten Erik Selin. https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/selin-da-ar-priset-per-kvadratmeter-1-miljon/ Jag har även privata mäklarkällor. Ber om ursäkt om jag varit otydlig i tidigare inlägg.

och det går ju jättebra för hans fastighetsbolag, ner 57% i år

jävla klappmongo, hur kan man vara så jävla dum

ska du näst citera någon som är bankrutt och sitter på gatan och tigger
Senast redigerad av hk8skska 2022-09-26 kl. 21:23.
Citera
2022-09-26, 21:22
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Ämen sluta. Kista Silicon Valley? Varför ska Sverige amerikaniseras? Kista är känt för IBM, ett företag, ett enda. Vad har det dykt upp i Kista efter IBM? En massa food courts typ. Stockholm är fint, men det är för att vi har den nostalgiska känslan om hur Stockholm har varit en gång i tiden. Det Stockholm vi tycker är fint existerar inte längre, än mer i våra minnen. Priserna kommer gå ner avsevärt i Stockholm, det kommer bli mindre attraktivt att bo allteftersom nysvenskarna tar plats och kriminaliteten exploderar. Jag förstår inte riktigt vad det är som folk söker efter i Stockholm? Eftersom att det Stockholm dom söker inte finns längre. Ni diskuterar i tråden om 20% fall i bopriserna. Jag tror mer att det kommer bli 50-60%. Varför då? För det blir mindre attraktivt. Gated communities kommer bli svindyrt däremot. Dels för inflationen men också för läget.

Jag delar inte alls samma bild av läget som dom flesta här inne gör. Jag tror att vi kommer få se en förintelse av bostadsmarknaden i Stockholm. Det kommer att finnas billiga hus överallt, hus som antingen nysvenskarna köper upp, eller som ingen vill ha.

Nog för att Kista idag är ett ghetto, men för 10-15 år sen var det nog sant då det fanns flera stora än IBM. I början av 2010 talet jobbade det bara på Ericsson över 10 000 pers i Kista samt att Microsoft fram till för något år sen hade sitt kontor med 600+ anställda där.
Men det har minskat rejält som "IT mecka" nu när alla vill ligga centralt istället.

Vi som fortfarande jobbar i branschen vill oftast sitta på vårt hemmakontor istället
Citera
2022-09-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallens-utgifter/hushallens-boendeutgifter/

https://hurvibor.se/boendekostnader/jamfor-boendeformer/
Detta var juni 2021. En hel del som hänt sedan dess.
Citera
2022-09-26, 21:23
Medlem
Teus avatar
Citat:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallens-utgifter/hushallens-boendeutgifter/

https://hurvibor.se/boendekostnader/jamfor-boendeformer/
Siffrorna där räknar inte bara förstahandskontrakt.
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Ämen sluta. Kista Silicon Valley? Varför ska Sverige amerikaniseras? Kista är känt för IBM, ett företag, ett enda. Vad har det dykt upp i Kista efter IBM? En massa food courts typ.

Lägg inte skulden på mig, det var inte jag som kom upp med begreppet. Vad Kista är känt för utifrån ditt perspektiv är mindre intressant. Ericsson har också sitt huvudkontor i Kista om jag inte missminner mig och det finns eller iaf. fanns väldigt många startups också.

Citat:
Stockholm är fint, men det är för att vi har den nostalgiska känslan om hur Stockholm har varit en gång i tiden. Det Stockholm vi tycker är fint existerar inte längre, än mer i våra minnen. Priserna kommer gå ner avsevärt i Stockholm, det kommer bli mindre attraktivt att bo allteftersom nysvenskarna tar plats och kriminaliteten exploderar. Jag förstår inte riktigt vad det är som folk söker efter i Stockholm? Eftersom att det Stockholm dom söker inte finns längre. Ni diskuterar i tråden om 20% fall i bopriserna. Jag tror mer att det kommer bli 50-60%. Varför då? För det blir mindre attraktivt. Gated communities kommer bli svindyrt däremot. Dels för inflationen men också för läget.

Jag delar inte alls samma bild av läget som dom flesta här inne gör. Jag tror att vi kommer få se en förintelse av bostadsmarknaden i Stockholm. Det kommer att finnas billiga hus överallt, hus som antingen nysvenskarna köper upp, eller som ingen vill ha.
Nu tror jag du överdriver. Jag tycker absolut att bostäderna i Stockholm är kraftigt övervärderade men jag tror inte det blir något 50-60% fall och jag tycker inte heller vi ska kasta allt för mycket skit på staden. Du har 8% högre lön i Stockholm i genomsnitt och de flesta myndigheter och företag har fortfarande sina huvudkontor i Stockholm vilket påverkar din möjlighet till karriärsutveckling. Gated communities tror jag inte på, folk kommer tröttna på att subsidera Muhammeds flerbarnstillägg, tolk och fängelse visit vilket kommer leda till sänkta, villkorade eller indragna bidrag och då kommer migrationen byta riktning jävligt fort för det är knappast det svenska klimatet som fått MENAiter att flytta till Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Hur mycket kluster det än är så tar det inte bort faktumet att det är Ullaredsåkande, kebabpizzaätande, thailandssemestrande småfeta svennar med Doobidoo och padel som största intressen som jobbar där. Inte direkt hjärnkirurger.

Sen är det ju subjektivt med Stockholm. Gamla stan är ju objektivt vackert men typ Huddinge C är ju ett ögonsår.
Fair enough men saken är den att jag tycker hela Göteborg ser ut som Huddinge C eller värre. Allting är relativt. Sen håller jag kanske inte med dig om din karaktärisering av dom som jobbar i Kista. Finns en hel del duktiga anställda där ute.
Senast redigerad av Teu 2022-09-26 kl. 21:28.
Citera
2022-09-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hk8skska
och det går ju jättebra för hans fastighetsbolag, ner 57% i år

jävla klappmongo, hur kan man vara så jävla dum

ska du näst citera någon som är bankrutt och sitter på gatan och tigger

Nej istället ska jag förstås lyssna på hk8skska med "livets hårda skola" som tyngsta merit. Såhär är det: riksbanken kommer aldrig att kunna höja räntan till den nivån som skulle krävas för att få bukt med inflationen. Det som istället kommer hända är att Svenska kronan tappar värde, och att fastigheter blir ännu mer hårdvaluta än vad det redan är. Folk blir upprörda och skriker "troll" när jag nämner priser på 300k/m^2, men det kommer komma snarare än ni anar.
Citera
2022-09-26, 21:29
Medlem
Citat:
Nej istället ska jag förstås lyssna på hk8skska med "livets hårda skola" som tyngsta merit. Såhär är det: riksbanken kommer aldrig att kunna höja räntan till den nivån som skulle krävas för att få bukt med inflationen. Det som istället kommer hända är att Svenska kronan tappar värde, och att fastigheter blir ännu mer hårdvaluta än vad det redan är. Folk blir upprörda och skriker "troll" när jag nämner priser på 300k/m^2, men det kommer komma snarare än ni anar.

jävla klappmongo, jag är väl inte ner 57% i år

jävla stolpskott
Citera
2022-09-26, 21:31
Medlem
Citat:
jävla klappmongo, jag är väl inte ner 57% i år

jävla stolpskott

Förstår att det är smärtsamt för dig att ha stått utanför bostadsmarknaden, och de fantastiska vinster vi som äger vårt boende har gjort. Men den ansvariga för det hittar du i spegeln, tycker du ska ta ut din frustration på den personen istället.

300k/m^2 kommer tidigare än ni anar.
Citera
2022-09-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Siffrorna där räknar inte bara förstahandskontrakt.

Lägg inte skulden på mig, det var inte jag som kom upp med begreppet. Vad Kista är känt för utifrån ditt perspektiv är mindre intressant. Ericsson har också sitt huvudkontor i Kista om jag inte missminner mig och det finns eller iaf. fanns väldigt många startups också.

Nu tror jag du överdriver. Jag tycker absolut att bostäderna i Stockholm är kraftigt övervärderade men jag tror inte det blir något 50-60% fall och jag tycker inte heller vi ska kasta allt för mycket skit på staden. Du har 8% högre lön i Stockholm i genomsnitt och de flesta myndigheter och företag har fortfarande sina huvudkontor i Stockholm vilket påverkar din möjlighet till karriärsutveckling. Gated communities tror jag inte på, folk kommer tröttna på att subsidera Muhammeds flerbarnstillägg, tolk och fängelse visit vilket kommer leda till sänkta, villkorade eller indragna bidrag och då kommer migrationen byta riktning jävligt fort för det är knappast det svenska klimatet som fått MENAiter att flytta till Sverige.

Fair enough men saken är den att jag tycker hela Göteborg ser ut som Huddinge C eller värre. Allting är relativt. Sen håller jag kanske inte med dig om din karaktärisering av dom som jobbar i Kista. Finns en hel del duktiga anställda där ute.

självfallet kollapsar fastighetspriserna i sthlm ifall det blir en återvandring
Citera
2022-09-26, 21:32
Medlem
Citat:
Förstår att det är smärtsamt för dig att ha stått utanför bostadsmarknaden, och de fantastiska vinster vi som äger vårt boende har gjort. Men den ansvariga för det hittar du i spegeln, tycker du ska ta ut din frustration på den personen istället.

300k/m^2 kommer tidigare än ni anar.

som sagt, dröm på du
Citera
2022-09-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Återigen, subjektivt men jag delar din uppfattning om att Stockholm är vackrare än GBG. Sen så är jag född och uppväxt i Sthlm och skiter helt ärligt fullständigt i om stan ser ut som Krakow eller Marzahn. Spelar verkligen ingen roll. Givetvis överdriver jag kring min generalisering av svennen men poängen kvarstår. Vi är liksom inte något superfolk med massa genier som springer runt överallt utan en vanlig svensk man är en lönnfet golfspelare som "slutade träna när barnen kom" och som är rätt nöjd med tillvaron så länge man får köra Volvo och sätta på frugan 1x/v. Det är inget fel med det men Stockholm kommer aldrig vara en stad som mäter sig med NY, SF, Tokyo eller liknande. Det är bara att acceptera. Därför är det skevt att vår bostadsmarknad i många fall är dyrare än dessa platser där jag har mycket större förståelse för att det finns pengar. För Svensson är verkligen inte rik, oavsett vad Hemnets kalkylator säger om radhuset.
Citera
2022-09-26, 21:41
Medlem
Citat:
självfallet kollapsar fastighetspriserna i sthlm ifall det blir en återvandring

De kollapsar oavsett.

Återvandring = hundratusentals bostäder lediga över en natt.

Ingen återvandring = Sverige är ett muslimskt land inom 30 år och då spelar det ingen roll vad bostäder är värda.
Citera
2022-09-26, 21:49
Medlem
Citat:

Värdelös redan när den publicerades eftersom de inte tar hänsyn till alternativkostnader. Totalt värdelös idag eftersom både räntor och elpris skjutit i höjden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in