Citat:
Ursprungligen postat av
aadde81
Siffrorna där räknar inte bara förstahandskontrakt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mass.hysteria
Ämen sluta. Kista Silicon Valley? Varför ska Sverige amerikaniseras? Kista är känt för IBM, ett företag, ett enda. Vad har det dykt upp i Kista efter IBM? En massa food courts typ.
Lägg inte skulden på mig, det var inte jag som kom upp med begreppet. Vad Kista är känt för utifrån ditt perspektiv är mindre intressant. Ericsson har också sitt huvudkontor i Kista om jag inte missminner mig och det finns eller iaf. fanns väldigt många startups också.
Citat:
Stockholm är fint, men det är för att vi har den nostalgiska känslan om hur Stockholm har varit en gång i tiden. Det Stockholm vi tycker är fint existerar inte längre, än mer i våra minnen. Priserna kommer gå ner avsevärt i Stockholm, det kommer bli mindre attraktivt att bo allteftersom nysvenskarna tar plats och kriminaliteten exploderar. Jag förstår inte riktigt vad det är som folk söker efter i Stockholm? Eftersom att det Stockholm dom söker inte finns längre. Ni diskuterar i tråden om 20% fall i bopriserna. Jag tror mer att det kommer bli 50-60%. Varför då? För det blir mindre attraktivt. Gated communities kommer bli svindyrt däremot. Dels för inflationen men också för läget.
Jag delar inte alls samma bild av läget som dom flesta här inne gör. Jag tror att vi kommer få se en förintelse av bostadsmarknaden i Stockholm. Det kommer att finnas billiga hus överallt, hus som antingen nysvenskarna köper upp, eller som ingen vill ha.
Nu tror jag du överdriver. Jag tycker absolut att bostäderna i Stockholm är kraftigt övervärderade men jag tror inte det blir något 50-60% fall och jag tycker inte heller vi ska kasta allt för mycket skit på staden. Du har 8% högre lön i Stockholm i genomsnitt och de flesta myndigheter och företag har fortfarande sina huvudkontor i Stockholm vilket påverkar din möjlighet till karriärsutveckling. Gated communities tror jag inte på, folk kommer tröttna på att subsidera Muhammeds flerbarnstillägg, tolk och fängelse visit vilket kommer leda till sänkta, villkorade eller indragna bidrag och då kommer migrationen byta riktning jävligt fort för det är knappast det svenska klimatet som fått MENAiter att flytta till Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
Hur mycket kluster det än är så tar det inte bort faktumet att det är Ullaredsåkande, kebabpizzaätande, thailandssemestrande småfeta svennar med Doobidoo och padel som största intressen som jobbar där. Inte direkt hjärnkirurger.
Sen är det ju subjektivt med Stockholm. Gamla stan är ju objektivt vackert men typ Huddinge C är ju ett ögonsår.
Fair enough men saken är den att jag tycker hela Göteborg ser ut som Huddinge C eller värre. Allting är relativt. Sen håller jag kanske inte med dig om din karaktärisering av dom som jobbar i Kista. Finns en hel del duktiga anställda där ute.