2022-09-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur tänkte du att det skulle gå till?

Om tant Olga från Ukraina och hennes kompisar ökar på efterfrågan, så att priset rör sig upp lite, så ökar producenterna genast produktionen och därmed utbudet så att priset faller tillbaka.

Det ganska grundläggande marknadsekonomi.

Antalet bilar har ökat klart mer än folkmängden i Sverige men bilar av likartad standard och funktionshöjd har snarare blivit billigare än dyrare realt.
Och det är precis vad marknaden ordnar fram.

Förstår inte hur folk lyckas undvika att förstå detta.

haha du är en sådan psykopat
Citera
2022-09-26, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nja inte alls säkert. Lägenhetsutbudet är inte givet eller konstant. Du tänker planekonomiskt precis som idioterna som förespråkar hyresregleringen

Under 90-talet revs en massa lägenheter trots att det var ”bostadsbrist”. Att järvaområdenas ghetton tex inte rivits och ersatts av betydligt glesare boenden kan vi tacka invandringen för. Vanliga svenskar hade inte accepterat ett sådant ruttet boende utan det hade sannolikt rivits och som sagt byggs glesare och trycket på de mer populära områdena hållits konstant.

sådana här förvirrade inlägg är just problemet med sverige, ni fattar aldrig
Citera
2022-09-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Finns ingen seriös källa som hävdar att räntan kommer gå upp i 5%, men skulle den göra det så är det ändå bra mycket lägre än räntan som används i kvar-att-leva-på kalkyler. Ledsen hyresrättstorskar, men det blir ingen rea för er.

klart det inte finns någon källa på det, varför skulle det göra det???

kan du inte tänka själv??
Citera
2022-09-26, 17:52
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hk8skska

Långräntorna har inte pekat mot det... Förrän typ de absolut senaste dagarna. Nu händer grejer
Citera
2022-09-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hk8skska

Blir så lätt att det uppstår diverse forumsanningar. Föreslår att vi håller debatten på en saklig nivå med trovärdiga källor som grund.
Citera
2022-09-26, 18:21
Medlem
Citat:
Blir så lätt att det uppstår diverse forumsanningar. Föreslår att vi håller debatten på en saklig nivå med trovärdiga källor som grund.

Du menar inlägg som dessa?

Citat:
Ser inte att marknaden för objekt 200k+ / kvm har försämrats alls. Som vanligt lönar det sig att satsa på kvalitet.

Citat:
Jag tror vi snart kommer se priser per kvadratmeter uppemot 300k i mer attraktiva lägen. Rekylen blir kraftig, alla som satt och hoppades på en nedgång kan känna sig blåsta.

Citat:
Frågan är egentligen: hur länge vågar den som ska in på marknaden vänta på att köpa? Risken är väldigt stor att det här är sista chansen innan bostadspriserna återigen drar iväg. Vi kommer att se 300k/kvm på de bättre lägena inom en inte allt för avlägsen framtid.
Citera
2022-09-26, 18:23
Medlem
Citat:

källor är ingen nödvändighet alltid

tänka själv duger väl
Citera
2022-09-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Du menar inlägg som dessa?
Min källa för dessa utsagor är fastighetsmagnaten Erik Selin. https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/selin-da-ar-priset-per-kvadratmeter-1-miljon/ Jag har även privata mäklarkällor. Ber om ursäkt om jag varit otydlig i tidigare inlägg.
Citera
2022-09-26, 18:33
Medlem
Citat:
Min källa för dessa utsagor är fastighetsmagnaten Erik Selin. https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/selin-da-ar-priset-per-kvadratmeter-1-miljon/ Jag har även privata mäklarkällor. Ber om ursäkt om jag varit otydlig i tidigare inlägg.

Detta är ju en uppenbar lögn och efterkonstruktion. Artikeln är från 2021 och du skriver om bostadsmarknaden 2022 i jag form.

Men du kanske påstår att du är Erik Selin?
Citera
2022-09-26, 18:36
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:

Famous last words från herr Selin. Nu är uttalandet över ett år gammalt och tiden går fort. Inte säker på att han skriver under på detta idag.
Citera
2022-09-26, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När jag läser vad flanders skrev var det "få på plats".
Och det ser helt korrekt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu är vi verkligen inne på väsentliga detaljer att diskutera här.

För att återknyta till det väsentliga.
Har någon av er uppgifter som motsäger det jag påstod? Att det är mkt svårt att få tag i utrustning för energibesparing genom kompressorteknik, rent av omöjligt när det gäller modeller för DINS som lufvattenVP?
Citera
2022-09-26, 19:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Samma sak är det med idioter. De ser ytterligare en utgift, vid sidan om sprit, cigaretter och räntor, varje månad som hindrar dem från att köpa spa bad eller en Thailandsresa. Klart att man ogillar det.
Det är ju sant. Finns tom en del som menar att amortering är en kostnad och inte ett sparande.
Klart att dom ser på amorteringskravet med stora aversioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in