Citat:
Ursprungligen postat av
foxxi
Det enda som behövs är något av följande
1. Inflationen krymper
2. Räntan sänks
3. Kriget är över
Putin verkar vara en envis jävel så kriget ser ut att fortsätta en bit in i 2023 iaf. Ryssarna lär dock frysa ihjäl under vintern eller dö av hunger. Ryssarna har sjuka logistikproblem.
Möts något av ovan kommer folk få förtroende på nytt att våga investera och börja köpa och vi får en uppåtgående priskurva igen. Men tills dess så tuggar vi på i en nedåtgående takt. Som med börsen..
Punkt två följer punkt ett. Kriget är inte orsaken till inflationen vi ser. Självklart påverkar den, framförallt Europa, men inte i närheten 50%. USA har i princip inget med Ryssland att göra, har de ingen inflation?
Det är sällan marknaden har fel, men den hade fel i tron att centralbankerna skulle agera som de nu gjort. Jag, och många med mig, hade även fel här. Jag trodde inte, framförallt FED, göra vad som krävs för att tämja den. Jag tror dock något kommer spricka inom snar framtid och då börjar räntorna sjunka igen. Däremot ligger Europa riktigt illa till. Energikrisen kommer inte sluta om/när kriget är över. Det är först när det finns tillgänglig stabil energiförsörjning. Det finns risk för stor arbetslöshet över Europa. Sveriges nedlagda reaktorer hade verkligen behövts och sett till att jobben kom till oss istället någon annan kontinent. Tyskland, som är Europas ekonomiska motor, är fullständigt under isen.
Jag får nog därför sålla mig till de som tror på fortsatt sjunkande bostadspriser. Det finns inte många ljuspunkter att hålla fast vid för tillfället. Och det kommer garanterat bli ännu sämre innan det blir bättre. Det är bara en tidsfråga innan arbetslösheten ökar och då kommer uppvaknandet. Skulle däremot arbetslösheten inte öka så finns det goda chanser att undvika ett större boprisfall. Men fortsatt ned kommer det gå tyvärr.