2022-09-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Kreti och pleti blev, åtminstone i sitt eget huvud, "investerarare". Vi ser det ödesdigra resultatet i realtid.

Sen är det klart att det skulle påverka bostadspriser om Putin och CO började skjuta mot Sverige/Gotland.

Nej, det är nog mest i ditt huvud dom är ”investerare”. Sen att bostadsköp oftast är den största investeringen folk i gemen gör är en annan femma.

Känns som att de flesta kollaps-pratade driver sin agenda utifrån att dom nångång hört en kollega säga att man ”tjänar på att köpa”, varvid Aspergers har kickat in och sen försöker man leta efter minsta halmstrå för att leta bubblor.

Sen att det är svårt att ”tjäna” något på sitt boende eller att ”man bor gratis” kan trigga nåt även hos mig, är även det en annan femma. Dock har det år ut och år in visat sig att man bor billigare i köpt.
Citera
2022-09-26, 20:45
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Dock har det år ut och år in visat sig att man bor billigare i köpt.
Mig veterligen har detta endast stämt in för dom som inte hyr i förstahand men om du sitter på siffror får du gärna dela med dig.
Citera
2022-09-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Nej, det är nog mest i ditt huvud dom är ”investerare”. Sen att bostadsköp oftast är den största investeringen folk i gemen gör är en annan femma.

...

Och i ditt huvud uppenbarligen.

Investering enligt wikipedia
Citat:
En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning.
Senast redigerad av trickget 2022-09-26 kl. 20:54.
Citera
2022-09-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Och i ditt uppenbarligen.

Investering enligt wikipedia

Stod iofs inte monetär avkastning.
Citera
2022-09-26, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Det enda som behövs är något av följande
1. Inflationen krymper
2. Räntan sänks
3. Kriget är över

Putin verkar vara en envis jävel så kriget ser ut att fortsätta en bit in i 2023 iaf. Ryssarna lär dock frysa ihjäl under vintern eller dö av hunger. Ryssarna har sjuka logistikproblem.

Möts något av ovan kommer folk få förtroende på nytt att våga investera och börja köpa och vi får en uppåtgående priskurva igen. Men tills dess så tuggar vi på i en nedåtgående takt. Som med börsen..
Är inte det här ändå ett bevis på att du lever i din egna värld? Det är väl upp till dig iofs, men då blir det så här. Du tror att du vet något fast du egentligen inte har någon aning. Marknaden går inte efter vad du känner eller vad du vill. Det är inte så man utför ekonomiska analyser.

Inflationen kommer inte att krympa. Hur kom du fram till det?
Räntan kommer inte att sänkas, för dom har till och med sagt att den kommer fortsätta höjas.
Kriget kommer inte att gå över förens Putin säger att det är över.
Citera
2022-09-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Det enda som behövs är något av följande
1. Inflationen krymper
2. Räntan sänks
3. Kriget är över

Putin verkar vara en envis jävel så kriget ser ut att fortsätta en bit in i 2023 iaf. Ryssarna lär dock frysa ihjäl under vintern eller dö av hunger. Ryssarna har sjuka logistikproblem.

Möts något av ovan kommer folk få förtroende på nytt att våga investera och börja köpa och vi får en uppåtgående priskurva igen. Men tills dess så tuggar vi på i en nedåtgående takt. Som med börsen..

Punkt två följer punkt ett. Kriget är inte orsaken till inflationen vi ser. Självklart påverkar den, framförallt Europa, men inte i närheten 50%. USA har i princip inget med Ryssland att göra, har de ingen inflation?

Det är sällan marknaden har fel, men den hade fel i tron att centralbankerna skulle agera som de nu gjort. Jag, och många med mig, hade även fel här. Jag trodde inte, framförallt FED, göra vad som krävs för att tämja den. Jag tror dock något kommer spricka inom snar framtid och då börjar räntorna sjunka igen. Däremot ligger Europa riktigt illa till. Energikrisen kommer inte sluta om/när kriget är över. Det är först när det finns tillgänglig stabil energiförsörjning. Det finns risk för stor arbetslöshet över Europa. Sveriges nedlagda reaktorer hade verkligen behövts och sett till att jobben kom till oss istället någon annan kontinent. Tyskland, som är Europas ekonomiska motor, är fullständigt under isen.

Jag får nog därför sålla mig till de som tror på fortsatt sjunkande bostadspriser. Det finns inte många ljuspunkter att hålla fast vid för tillfället. Och det kommer garanterat bli ännu sämre innan det blir bättre. Det är bara en tidsfråga innan arbetslösheten ökar och då kommer uppvaknandet. Skulle däremot arbetslösheten inte öka så finns det goda chanser att undvika ett större boprisfall. Men fortsatt ned kommer det gå tyvärr.
Citera
2022-09-26, 21:00
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
100% detta och jag har sagt samma sak otaliga gånger i tråden. Vissa lever i någon fantasi att Stockholm skulle vara ett Mekka för IT-branschen och att vi är värsta Silicon Valley. Enligt vissa i tråden tjänar ju en helt vanlig person i Stockholm minst 50k medan sanningen är att det är precis lika stor andel undersköterskor och butiksmedarbetare i huvudstaden som i andra städer. Det finns typ 3 kommuner man kan bo i om man inte vill se kaozblattar och afrikaner varenda dag (Lidingö, Täby och Danderyd). Snart kommer de dock dit också. Finns inte plats någon annanstans.

Stockholm är en jävla ful och tråkig skithåla i ett land som har vinter 9 månader per år. Folk som bosätter sig i stan för att "gå på restaurang" är ju bara hjärndöda, du kan laga mycket bättre mat själv. Jag har släkt som jobbat i restaurang (nej inte Donken) hela livet och jag kan säga att ni som betalar 250-350:- för en varmrätt blir så jävla blåsta på såväl råvaror som kvalitét att ni anar inte
Kista är (var?) det näst största ICT klustret i världen efter Silicon Valley så någon sanning finns det bakom kopplingen mellan Stockholm och IT branschen men sen är det ju klart att det blivit väldigt multikulti i Stockholm. Sen håller jag inte med om att Stockholm är fult, tycker det är en väldigt vacker stad sett utifrån arkitektur och layout. Göteborg däremot..
Citera
2022-09-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
På Vilket sätt menar du att kriget i Ukraina påverkar svenska bostadspriser?

Ryssarna har ju kvar sin fossilenergi så är inte risken för köldskador större i vindkraftens Europa?

Tro det eller ej men det finns de som är så dumma att de tror på MSM och att det här kriget skulle ha det minsta med inflatonen. Alla som faktiskt ser igenom bluffen vet att det är EU:s egna sanktioner som förvärrar problemen i en redan osund ekonomi.

Jag bryr mig dock inte det minsta eftersom jag förordar en ekonomisk omstart. Om EU också kan dras med i fallet så är det en positiv bieffekt.

När kriget tar slut så kommer det vara precis som vid Brexit: "Vadå? Varför händer ingenting? SVT och Expressen sa ju att detta var jordens undergång"
Citera
2022-09-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Mig veterligen har detta endast stämt in för dom som inte hyr i förstahand men om du sitter på siffror får du gärna dela med dig.

Citat:
År 2020 är hushållens medianutgift för boendet ungefär 75 000 kronor. I äganderätt är medianutgiften 79 000 kronor medan hushåll i hyresrätt betalar 75 000 kronor och hushåll i bostadsrätt betalar 72 000 kronor
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallens-utgifter/hushallens-boendeutgifter/

Citat:
Det skiljer ett par, tre tusen kronor i månaden till hyresboendets nackdel.

För en bostad med fyra rum och kök skiljer det uppåt 3*000 kronor i månaden i boendekostnad mellan villa och hyresrätt. Då är även amorteringen inräknad i villaägarens boendekostnad.

För trerummaren stannar skillnaden på drygt 2 000 kronor.

Egna hus med två rum och kök finns inte så många, men även i jämförelsen med bostadsrätt är hyresgästerna förlorare. Här är hyresrätten cirka 500 kronor dyrare.

https://hurvibor.se/boendekostnader/jamfor-boendeformer/
Citera
2022-09-26, 21:09
Bannlyst
Citat:
Kista är (var?) det näst största ICT klustret i världen efter Silicon Valley så någon sanning finns det bakom kopplingen mellan Stockholm och IT branschen men sen är det ju klart att det blivit väldigt multikulti i Stockholm. Sen håller jag inte med om att Stockholm är fult, tycker det är en väldigt vacker stad sett utifrån arkitektur och layout. Göteborg däremot..
Ämen sluta. Kista Silicon Valley? Varför ska Sverige amerikaniseras? Kista är känt för IBM, ett företag, ett enda. Vad har det dykt upp i Kista efter IBM? En massa food courts typ. Stockholm är fint, men det är för att vi har den nostalgiska känslan om hur Stockholm har varit en gång i tiden. Det Stockholm vi tycker är fint existerar inte längre, än mer i våra minnen. Priserna kommer gå ner avsevärt i Stockholm, det kommer bli mindre attraktivt att bo allteftersom nysvenskarna tar plats och kriminaliteten exploderar. Jag förstår inte riktigt vad det är som folk söker efter i Stockholm? Eftersom att det Stockholm dom söker inte finns längre. Ni diskuterar i tråden om 20% fall i bopriserna. Jag tror mer att det kommer bli 50-60%. Varför då? För det blir mindre attraktivt. Gated communities kommer bli svindyrt däremot. Dels för inflationen men också för läget.

Jag delar inte alls samma bild av läget som dom flesta här inne gör. Jag tror att vi kommer få se en förintelse av bostadsmarknaden i Stockholm. Det kommer att finnas billiga hus överallt, hus som antingen nysvenskarna köper upp, eller som ingen vill ha.
Citera
2022-09-26, 21:12
Medlem
Citat:

Hur mycket kluster det än är så tar det inte bort faktumet att det är Ullaredsåkande, kebabpizzaätande, thailandssemestrande småfeta svennar med Doobidoo och padel som största intressen som jobbar där. Inte direkt hjärnkirurger.

Sen är det ju subjektivt med Stockholm. Gamla stan är ju objektivt vackert men typ Huddinge C är ju ett ögonsår.
Citera
2022-09-26, 21:16
Medlem
Svårt att se att vi ska ner så mycket mer som många här inne verkar vara helt säkra på. Men oavsett om priserna sjunker så sitter jag i en brf där jag önskar och valt att bo. Amorterar ner mitt lån i den takt jag vill. Blir i dagsläget lite samma sak som att bo i hyresrätt där pengarna åker i sjön varje månad. Visst man kanske blir "inlåst" i lägenheten i värsta fall. Men har man inga planer att flytta så är väl inte det något problem. Inflationen kommer antagligen att lägga sig runt 2 % inom en snar framtid. Vissa brf kommer säkert att få höja sina avgifter under en period men även den återställs tids nog. Dom som får det jobbigt slipper sin amortering. En vacker dag vänder det och går priserna upp igen.. Det säger iaf historen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in