Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Alltså det bygger ju på att man acccepterar analogin att ”bitcoin är det digitala guldet” (vilket jag egentligen tycker är trams).
Innan en transaktion är verifierad på blockkedjan så har ju ”guldet inte flyttats”. Det man har är en registrerad skuld.
Tänker jag?
Jag har svårt att se en gäldenär och borgenär i de förhållanden som råder på lightninglagret.
Antag att två kanalpartner A och B har gemensam kontroll över t.ex. 1 BTC som ligger på en multisigadress. A och B har finansierat denna multisgadress gemensamt med 0,5 BTC var. En betalning på 0,1 BTC passerar kanalen från A till B. Det smarta kontraktet håller då reda på att det nu är 0,6 BTC som tillhör B och 0,4 BTC som tillhör A.
Endera parten kan när som helst avsluta kanalen, varpå automatiskt 0,4 BTC skickas till en av A kontrollerad adress och 0,6 BTC skickas till en av B kontrollerad adress. (Lite förenklat)
Jag har svårt att se någon skuldsituation i detta. Jag tycker även att det är förvirrande att kalla det skulder, om man då får intrycket att det fungerar som en modern bank eller annan betalningstjänst som arbetar med krediter; det finns inte någon motpartsrisk på lightning och inte heller någon möjlighet att utvidga bitcoinmängden.
Men du har rätt i att om man hårdrar guldmetaforen så förefaller det rimligt att se endast transaktioner på blockkedjan som slutliga transaktioner. Jag tycker dock att detta snarare visar på denna metafors begränsning.