2022-09-25, 20:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Fattar inte varför han maler på när han själv erkänner att LN skalar upp från dagens 18 000 noder till 1 miljon noder.
OM LN inte skalar mer än så återstår att se, och då finns det inget som säger att man inte kan fortsätta skala fast med andra metoder.

Det var en av utvecklarna till lightning som hävdade att taket troligen ligger mellan 100 tusen och en miljon noder. Jag har själv inte kontrollräknat.

En miljon maximala noder vore fortfarande ett värdelöst betalningssystem.
2022-09-25, 20:53
Medlem
Citat:
Det är du som säger att dom tjänar lika mycket, trots att dom blir av med kortinkomster, inte jag.

Jag säger att kortinkomster är inte bara vad en bank lever på idag. Jag tror det är runt 5-10 bara, beroende på vilken bank du tittar på. Banken får fortsätta leva på annat.

Banker blir av med tjänster hela tiden oavsett om det är SBAB som startar, eller Tink eller Klarna, Coinbase eller what have you. Dom får anpassa sig och försöka konkurrera med innovationer som uppstår, eller bara acceptera att dom blir av med olika marknads andelar. Det är väl inga konstigheter?

Vem vet, kanske möjliggör krypto helt nya affärsmöjligheter för bankerna i framtiden?
Jag tror mer på det sista du skriver, att bankerna kommer börja integrera krypto i sin affärsmodell. Det låter mer sannolikt. Och skulle det ske så blir det egentligen ingen skillnad. Den enda skillnaden är att en ny teknik införs av samma grupp som redan styr hela marknaden idag.

Om man tror spelarna försvinner bara för reglerna ändras så måste man utgå från att eliten är dumma i huvudet. Det är dom knappast. Sannolikheten att bankerna anpassar sig och fortsätter styra precis som staten är mycket större än att krypto skulle flytta makten radikalt till småspararna.
2022-09-25, 20:56
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det var en av utvecklarna till lightning som hävdade att taket troligen ligger mellan 100 tusen och en miljon noder. Jag har själv inte kontrollräknat.

En miljon maximala noder vore fortfarande ett värdelöst betalningssystem.
Det funkar ju uppenbarligen, enligt dig, klockrent just nu. Om man då kan skala upp systemet 50x och det fortfarande funkar klockrent är ”värdelöst”? Gråskalor, allt eller inget, svart och vitt check. Hur många timmar har du lagt på bitcoin idag?
2022-09-25, 21:01
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det funkar ju uppenbarligen, enligt dig, klockrent just nu. Om man då kan skala upp systemet 50x och det fortfarande funkar klockrent är ”värdelöst”? Gråskalor, allt eller inget, svart och vitt check. Hur många timmar har du lagt på bitcoin idag?

Det finns ingen routing. Det funkar väl så att varje klient ska själv hitta hela vägen till mottagaren. Det är inget som är hållbart för ett större nätverk, då måste ett riktigt routingsystem implementeras (vilket är omöjligt).
2022-09-25, 21:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Men jag har ju själv tagit upp problemet redan häromdagen utan något svar. Hur funkar routingen? Kan du berätta? Varför står det inte ens i white paper?
Varför maler du på?
Du har ju redan fått routing problemet förklarat för dig. Det är inte ett NP hard problem och din jämförelse med Traveling Salesman är debunkad.
Man behöver inte hitta den optimalaste routen för att det ändå skall fungera, det räcker med att man hittar en bra nog.

Men man behöver inte veta ett skit om routning för att konstatera att det inte verkar vara ett problem. Du hänger upp hela din argumentation på ett snart 5 år gammalt argument. Man kan anta att Lightning hade lagts ner för länge sedan OM det vore så att Lightning inte funkar i praktiken, att det funnits problem som INTE gått att arbeta runt.

Att Falkvinge är en stor förespråkare för Bitcoin Cash och ser Lightning som en stor konkurrent, ger inte legitimitet till hans invändningar direkt. Bitcoin Cash har kraschat 95% sedan det där klippet 2018.

Lighting funkar, det är fakta. Sedan finns det problem och utmaningar kring Lightning, men jag har ännu inte sett bevis för att det på något vis är olösbara problem.
2022-09-25, 21:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Varför maler du på?
Du har ju redan fått routing problemet förklarat för dig. Det är inte ett NP hard problem och din jämförelse med Traveling Salesman är debunkad.
Man behöver inte hitta den optimalaste routen för att det ändå skall fungera, det räcker med att man hittar en bra nog.

Men man behöver inte veta ett skit om routning för att konstatera att det inte verkar vara ett problem. Du hänger upp hela din argumentation på ett snart 5 år gammalt argument. Man kan anta att Lightning hade lagts ner för länge sedan OM det vore så att Lightning inte funkar i praktiken, att det funnits problem som INTE gått att arbeta runt.

Att Falkvinge är en stor förespråkare för Bitcoin Cash och ser Lightning som en stor konkurrent, ger inte legitimitet till hans invändningar direkt. Bitcoin Cash har kraschat 95% sedan det där klippet 2018.

Lighting funkar, det är fakta. Sedan finns det problem och utmaningar kring Lightning, men jag har ännu inte sett bevis för att det på något vis är olösbara problem.

Jag skrev i grova drag samma genomgång som i videon och såg den först i efterhand idag. Du som verkar föredra videos framför läsning kanske har nytta av den eftersom du uppenbarligen inte läste mina tydliga genomgångar av problemet häromdagen.

Problemet med routingen är inte löst och ser ut att vara olösbart.

Se mitt föregående inlägg ovan om varför det ser ut att "funka" idag i ett minimalt nätverk.
2022-09-25, 21:15
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag skrev i grova drag samma genomgång som i videon och såg den först i efterhand idag. Du som verkar föredra videos framför läsning kanske har nytta av den eftersom du uppenbarligen inte läste mina tydliga genomgångar av problemet häromdagen.

Problemet med routingen är inte löst och ser ut att vara olösbart.

Se mitt föregående inlägg ovan om varför det ser ut att "funka" idag i ett minimalt nätverk.

What ever, vi behöver inte vara eniga i routing frågan. Det räcker med att konstatera att Lightninglabs lever, frodas, löser problem och utvecklar Lightning hela tiden.

Rick Falkvinge har det däremot varit tyst ifrån i frågan de senaste 4-5 åren. Vart är alla debatterna om att Lightning inte funkar? Skulle vilja se Rick i debatt med Elisabeth Stark eller typ Joost Jager om huruvida Lightning funkar eller inte. Men dessa lyser med sin frånvaro av någon anledning...
2022-09-25, 21:19
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
What ever, vi behöver inte vara eniga i routing frågan. Det räcker med att konstatera att Lightninglabs lever, frodas, löser problem och utvecklar Lightning hela tiden.

Rick Falkvinge har det däremot varit tyst ifrån i frågan de senaste 4-5 åren. Vart är alla debatterna om att Lightning inte funkar? Skulle vilja se Rick i debatt med Elisabeth Stark eller typ Joost Jager om huruvida Lightning funkar eller inte. Men dessa lyser med sin frånvaro av någon anledning...

Vi är oeniga eftersom du har fel och inte förstår ämnet, ja.

Lightning funkar så länge nätverket är litet och routningen är ett olöst problem som gör att tekniken är en återvändsgränd (så länge det inte centraliseras, som jag har förklarat tidigare).
2022-09-25, 21:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vi är oeniga eftersom du har fel och inte förstår ämnet, ja.

Lightning funkar så länge nätverket är litet och routningen är ett olöst problem som gör att tekniken är en återvändsgränd (så länge det inte centraliseras, som jag har förklarat tidigare).
Du säger så ja, och jag säger att du har fel.

Ska vi fortsätta så här eller ska du röra dig till nästa halmstrå?
Senast redigerad av Leaston 2022-09-25 kl. 21:37.
2022-09-25, 21:23
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du säger så ja, och jag säger att du har fel.

Ska vi fortsätta såhär eller ska du röra dig till nästa halmstrå?

Vi kan lägga ner diskussionen om du lovar att hålla låg profil gällande lightning fram tills att de löser routingproblemet. Eftersom nätverket är skräp innan dess. Ok?

Jag tror för övrigt att du har missförstått ordet "halmstrå". I det här fallet är det väl lightning som har varit halmstrået du/ni har greppat efter för att ge bitcoin någon slags legitimitet och framtid. Jag bara skjuter ner dåliga argument och resonemang.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-09-25 kl. 21:27.
2022-09-25, 21:57
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vi kan lägga ner diskussionen om du lovar att hålla låg profil gällande lightning fram tills att de löser routingproblemet. Eftersom nätverket är skräp innan dess. Ok?

Jag tror för övrigt att du har missförstått ordet "halmstrå". I det här fallet är det väl lightning som har varit halmstrået du/ni har greppat efter för att ge bitcoin någon slags legitimitet och framtid. Jag bara skjuter ner dåliga argument och resonemang.

Älskar att du hänvisar till en expert som även står för:

"Bitcoin will do to banks what email did to the postal industry”
-Rick Falkvinge

...men du kanske cherry pickar när Rick har rätt och när han har fel...
2022-09-25, 22:24
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Älskar att du hänvisar till en expert som även står för:

"Bitcoin will do to banks what email did to the postal industry”
-Rick Falkvinge

...men du kanske cherry pickar när Rick har rätt och när han har fel...

Jag har ingen aning om hans övriga åsikter som sagt, tittade bara på videon som någon annan postade och upptäckte att han på ett pedagogiskt sätt framförde de poänger jag hade skrivit här tidigare och som du verkar ha ignorerat eller inte förstått.

Om jag håller med den mannen i andra frågor spelar ingen roll.

Du verkar tro att du ”sätter dit” mig hela tiden men det går tyvärr dåligt för dig. Fokusera på den faktiska diskussionen som är trådens ämne istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in