2022-09-10, 12:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nej, tvärtom. Jag tycker det här är oerhört underhållande när ni själva beskriver upplägget som ett rent pyramidspel där inget värde skapas men nya pengar dyker upp.
Problemet är att du inte kan ta till dig grundläggande information om hur utlåning och ränta fungerar.

https://www.wikiwand.com/sv/R%C3%A4nta
2022-09-10, 12:44
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Utifrån din förklaring svarar jag tveklöst ja. Ditt inlägg ovan var själva definitionen av ett pyramidspel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_scheme

Citat:
Nej, tvärtom. Jag tycker det här är oerhört underhållande när ni själva beskriver upplägget som ett rent pyramidspel där inget värde skapas men nya pengar dyker upp.
Du blandar ihop saker helt galet. Vad har lånen med nya medlemmar att göra? Noll.

I vilket system skapas värde när någon lånar/lånar ut pengar? Inget. Du går full fiatsosse nu och tror att värde skapas genom fractional reserve banking. Det gör det inte. Man ökar bara penningmängden så alla andra förlorar.

Igen, ge ett exempel på ett system där värde skapas genom lån mellan två personer.
2022-09-10, 12:45
Medlem
Nu är jag ingen storinvesterare i krypto men kan tycka att det kan fungera som en bra försäkring vid en kollaps av ens egna stat gör att snabbt kunna ta sig ur landet eller liknande.

Något som dock gör att jag ej vill investera en större summa i det är för att jag har svårt o se hur man kan prissatta kryptos "rätt"

Men så som guld så se jag ej mina krypto som en investering snarare en försäkring där det "vanliga" systemet ej fungerar som det ska.
2022-09-10, 12:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Problemet är att du inte kan ta till dig grundläggande information om hur utlåning och ränta fungerar, inte att det du får berättat för dig är fel.

https://www.wikiwand.com/sv/R%C3%A4nta

Den andre skribenten ovan förklarade ju att inget nytt värde skapas. "Räntan" kommer från att nya pengar måste hela tiden in i systemet. Vad händer när de pengarna slutar komma in? Klockrent pyramidspel.

Att ni inte förstår så här grundläggande ekonomi är ju otroligt beklämmande, men också underhållande.
2022-09-10, 12:46
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Den andre skribenten ovan förklarade ju att inget nytt värde skapas. "Räntan" kommer från att nya pengar måste hela tiden in i systemet. Vad händer när de pengarna slutar komma in? Klockrent pyramidspel.

Att ni inte förstår så här grundläggande ekonomi är ju otroligt beklämmande, men också underhållande.
Så ditt förslag är utökning av penningmängd vid varje lån?
2022-09-10, 12:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
I vilket system skapas värde när någon lånar/lånar ut pengar? Inget.
Tvärtom så bygger hela vår ekonomi på att man lånar pengar till investeringar som ökar produktiviteten och ekonomin växer. Mycket märkligt att du påstår något annat.

Tar man bara lån utan ekonomisk tillväxt eller ökad produktivitet så leder det såklart i längden till katastrof.
2022-09-10, 12:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Nu tramsar du bara. Jag kan inte beskriva det enklare än jag redan gjort. Gör vad du vill med informationen, jag bryr mig inte.
(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
2022-09-10, 12:54
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Tvärtom så bygger hela vår ekonomi på att man lånar pengar till investeringar som ökar produktiviteten och ekonomin växer. Mycket märkligt att du påstår något annat.

Tar man bara lån utan ekonomisk tillväxt eller ökad produktivitet så leder det såklart i längden till katastrof.
Jag påstår inte att nuvarande system inte fungerar så. Tvärtom. Det fungerar just så och jag vill ändra på det. Jag vill inte att mina pengar ska bli mindre värda för att andra sysslar med lån. Det vill du.

Jag rättar även din sista mening: Tar man bara lån med ekonomisk tillväxt och ökad produktivitet utan att öka penningmängden så leder det såklart i längden till att pengarna ökar i värde istället för minskas.
2022-09-10, 12:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag påstår inte att nuvarande system inte fungerar så. Tvärtom. Det fungerar just så och jag vill ändra på det. Jag vill inte att mina pengar ska bli mindre värda för att andra sysslar med lån. Det vill du.

Jag rättar även din sista mening: Tar man bara lån med ekonomisk tillväxt och ökad produktivitet utan att öka penningmängden så leder det såklart i längden till att pengarna ökar i värde istället för minskas.

Totalt fel på båda punkterna. Du förstår alltså inte ekonomisk tillväxt. Läs mina inlägg igen, de förklarar allt.
2022-09-10, 12:58
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Totalt fel på båda punkterna. Du förstår alltså inte ekonomisk tillväxt. Läs mina inlägg igen, de förklarar allt.
Bra argument. Brukar låta så från dig när du är överbevisad. Kommer nästa halmstrå nu?
2022-09-10, 13:00
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bra argument. Brukar låta så från dig när du är överbevisad. Kommer nästa halmstrå nu?

Nej, jag har haft nog med underhållning för idag när du beskrev ett klockrent pyramidspel utan att ens göra kopplingen själv
2022-09-10, 13:02
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Nej, jag har haft nog med underhållning för idag när du beskrev ett klockrent pyramidspel utan att ens göra kopplingen själv
Kul för dig. Då ses vi när du greppat nästa halmstrå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in