2022-09-25, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Finns ingen seriös källa som hävdar att räntan kommer gå upp i 5%, men skulle den göra det så är det ändå bra mycket lägre än räntan som används i kvar-att-leva-på kalkyler. Ledsen hyresrättstorskar, men det blir ingen rea för er.
Kanske återgår till mer ”normal” värdeökning om något år.
Det hoppas även jag som äger. Inget är friskt med att min bostad ökar i värde med 10% /år. Fan ska mina barn behöva låna isf när det blir aktuellt.
Citera
2022-09-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Finns ingen seriös källa som hävdar att räntan kommer gå upp i 5%, men skulle den göra det så är det ändå bra mycket lägre än räntan som används i kvar-att-leva-på kalkyler. Ledsen hyresrättstorskar, men det blir ingen rea för er.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svt-novus-var-tredje-svensk-tvingas-dra-ner-pa-konsumtionen-om-rantorna-dubbleras

Denna undersökning visar att KALP nivåerna bara är strunt. Säg att genomsnitt räntan för någon i den undersökning var 2.5% (genomsnitt räntan i augusti för en del banker). Då skulle 7% behöva flytta om räntan går upp till 5%.
Citera
2022-09-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Marknadsvärde är vad någon är beredd att betala. Du kan inte sitta och försöka räkna ut helt arbiträrt på det där sättet. Hade den legat ute för 1.5 msek acceptpris hade köerna för att köpa den ringlat sig runt hela Täby. Så nej den är inte "värd" 1.5 msek. Inte på långa vägar

Dock kändes uträkningen vettig för mig, förutom att byggherren skulle haft en litet vinstpålägg också. Att marknadsvärdet är väsentligt mycket högre är ju därför det har byggts alldeles för lite i kombination med folks högre betalningsförmåga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hk8skska
de genererar en brist på lägenheter genom att de har förtur till hyreslägenheter

förövrigt är du en idiot om detta behöver förklaras för dig

Nja inte alls säkert. Lägenhetsutbudet är inte givet eller konstant. Du tänker planekonomiskt precis som idioterna som förespråkar hyresregleringen

Under 90-talet revs en massa lägenheter trots att det var ”bostadsbrist”. Att järvaområdenas ghetton tex inte rivits och ersatts av betydligt glesare boenden kan vi tacka invandringen för. Vanliga svenskar hade inte accepterat ett sådant ruttet boende utan det hade sannolikt rivits och som sagt byggs glesare och trycket på de mer populära områdena hållits konstant.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Exakt! Det är få som verkar förstå detta. De i tråden som försvarar de sjuka bubbelpriserna verkar hävda att det är resultatet av marknadsekonomi, tillgång/efterfrågan och jada-jada. Det kunde knappast vara längre ifrån sanningen. Hade vi haft en fungerande marknad så hade aldrig dessa obalanser uppstått.
Vilka obalanser?

Vad hindrar dig och sebastianlarsson2 mfl som fantiserar om överpriser att öppna era plånböcker och bygga bostäder och profitera.
Är det som du säger så skulle ni göra astronomiska vinster. Köparna skulle ju låna till köp av de bostäder ni nasar också.

Så varför har ni inte gjort det?
Varför placerar ni inte era pengar där er mun är?
Ni sitter här i forumet och lipar istället för att leverera.
Citera
2022-09-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Dock kändes uträkningen vettig för mig, förutom att byggherren skulle haft en litet vinstpålägg också. Att marknadsvärdet är väsentligt mycket högre är ju därför det har byggts alldeles för lite i kombination med folks högre betalningsförmåga.

Du skriver först att det hela är vettigt och sedan att marknadsvärdet är mycket högre. Det går inte ihop.

Det är lika löjligt som att jag skulle skriva långa uträkningar som kommer fram till att marknadsvärdet på en starköl på Riche är 25 kr. Men det finns för få Riche därför är marknadsvärdet högre. Totalt snurrigt
Citera
2022-09-25, 19:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Marknadsvärde är vad någon är beredd att betala. Du kan inte sitta och försöka räkna ut helt arbiträrt på det där sättet. Hade den legat ute för 1.5 msek acceptpris hade köerna för att köpa den ringlat sig runt hela Täby. Så nej den är inte "värd" 1.5 msek. Inte på långa vägar

Vad någon betalar för en lägenhet/bostad i Sverige beror mest på vilka lån som ges och kostnaderna för dessa, samt utbudet såklart. På en mer normal marknad skulle marknadsvärdet ligga i linje med vad varan/bostaden kostar att producera/bygga.

Enligt vilken metod tycker du själv att "värdet" ska beräknas? Vad den senaste BLT tyckte att en kvm var "värd"?
Citera
2022-09-25, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det räcker med att priserna står still så är den reala avkastningen negativ på fastigheter år 2022, nu sjunker priset även nominellt vilket gör fastigheter till en dålig placering.

"Placering" ? Låter som att det är värdepapper som vi pratar om här.

När jag köpte min bostad för ett gäng år sedan så var mina anledningar följande:

- storlek
- geografiskt läge
- grannar och folket som rörde sig i området
- skick
- planlösning

Jag ville alltså ha möjligheten att välja ovanstående, inte bli tilldelad hyreslägenhet på måfå som de fick i sovietunionen. Hur många svennar ser sin bostad som "placering"?
Citera
2022-09-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vad någon betalar för en lägenhet/bostad i Sverige beror mest på vilka lån som ges och kostnaderna för dessa, samt utbudet såklart. På en mer normal marknad skulle marknadsvärdet ligga i linje med vad varan/bostaden kostar att producera/bygga.

Enligt vilken metod tycker du själv att "värdet" ska beräknas? Vad den senaste BLT tyckte att en kvm var "värd"?

Nu snurrar du till det ännu mer. Nu ges de lån som ges. Hade lån getts med helt andra förutsättningar hade nog marknadsvärdet kunnat ändras upp eller ned. Men det skulle ett meteornedslag också och det var inte det du skrev. Du skrev att marknadsvärdet under nuvarande förutsättningar var mycket lägre än vad folk är beredda att betala vilket ju är fullständigt snurrigt.

Marknadsvärdet sätts till 100% av vad det sista budet du får innan du säljer är. Innan dess kan det göras en bedömning av vad likadana bostäder säljs för vilket är det system banker mfl använder sig av.

Din ”modell” skulle de bara skratta åt
Citera
2022-09-25, 19:34
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Beror ju på hur kräsen man är. Är tak över huvudet enda kravet håller jag med dig.

Så ditt råd är att gå in på marknad i kraftigt fall?. Skriv kontrakt nu och betala 5,5% i ränta vid tillträdet i vår. Sen hoppas på att räntan vänder nedåt Q3 som "experterna" säger.
Räntan kan faktiskt ligga på 5-7 % flera år framåt. Ingen vet. Och energipriserna kommer vara höga.
Är bostadsägare själv och anser en pyspunka på 25-35% är sund på en löjligt hysterisk marknad.

Eller vad är ditt råd?.
Citera
2022-09-25, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
"Värd" som i vad den kostar att bygga ligger väl runt 50k/kvm inkl. mark. Med föreningslån på 15k/kvm som här blir den väl då värd ca 35k/kvm minus kanske 10% för slitage/begagnad, så runt 1.5m borde väl vara marknadsvärdet. Alltså hälften mot vad de nu har som önskepris som vanligt.

Det du beskriver är produktionskostnaden plus lite avskrivningar. (Om nu siffrorna stämmer).

Detta behöver ju inte alls vara samma sak som marknadspriset / vad den är värd.
Citera
2022-09-25, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Så ditt råd är att gå in på marknad i kraftigt fall?. Skriv kontrakt nu och betala 5,5% i ränta vid tillträdet i vår. Sen hoppas på att räntan vänder nedåt Q3 som "experterna" säger.
Räntan kan faktiskt ligga på 5-7 % flera år framåt. Ingen vet. Och energipriserna kommer vara höga.
Är bostadsägare själv och anser en pyspunka på 25-35% är sund på en löjligt hysterisk marknad.

Eller vad är ditt råd?.

Beror som sagt på vad man letar efter. Att hitta en villa man ens vill köpa kan ta upp till ett år. Då kan marknaden redan ha vänt igen. Hittae man drömhuset idag och är kräsen är det bara att köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in