2022-09-25, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
din nolla, du har sagt i månader att det inte blir någon nedgång, det skulle bara inte bli någon fortsatt uppgång med priser på en platå. helt fel har du haft hela tiden.

50% ner från ATH är det redan i juni nästa år.

Jag har aldrig sagt att det inte ska bli någon nedgång vilket varit uppenbart för alla läskunniga. Däremot att marknaden inte fallit speciellt mycket med tanke på omständigheterna. Svårt för dig att ta in verkar det som
Citera
2022-09-25, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det räcker med att priserna står still så är den reala avkastningen negativ på fastigheter år 2022, nu sjunker priset även nominellt vilket gör fastigheter till en dålig placering.

Ja?
Citera
2022-09-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Att marknaden är på väg kraftigt ned är odiskutabelt. Istället för en massa, iofs ganska roligt trams om att amortering är sparande och inflationen äter upp lånen borde diskuteras hur man ska agera som köpare /säljare. Då kunde tråden ge något.
Jag skulle ge ett grundråd. Håll er borta från marknaden åtminstone ett år
Att köpa/byta/sälja nu är som bitcoin, dvs en veritabel chansning. Som kan sluta riktigt illa.

Beror ju på hur kräsen man är. Är tak över huvudet enda kravet håller jag med dig.
Citera
2022-09-25, 17:19
Medlem
I helgen kom det fö ut extremt få nya villor i mina bevakningar. Nästan allt som kom ut var villor som varit ute tidigare. Det är också väldigt mycket skithus ute.

Känns som att alla de som ikte måste sälja lagt ned flyttplanerna pga marknaden
Citera
2022-09-25, 17:19
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-taby-centrum-taby-kommun-grindtorps-skolgrand-40-van-4-18713697

Det här har jag sett många exempel på. De har lagt ett högt utgångspris på 2 995 000 (inom ~6 % från ATH).

De får ett bud som är helt klart OK i denna marknad men vägrar att sälja för 2,8M. Nu är detta enda bud annullerat och chansen är stor att de ej kan sälja.
Citera
2022-09-25, 17:22
Medlem
Blir bra att köpa i sverige snart. Priserna faller och dollarn är stark.
Citera
2022-09-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Blir bra att köpa i sverige snart. Priserna faller och dollarn är stark.

Jag håller med. Finns ett fönster på att köpa nu som är några veckor långt. När paniken sedan har satt sig, och mörkret faller, så kommer svensken bli sugen på att köpa bostad igen med nya prisrekord som följd.
Citera
2022-09-25, 17:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-taby-centrum-taby-kommun-grindtorps-skolgrand-40-van-4-18713697

Det här har jag sett många exempel på. De har lagt ett högt utgångspris på 2 995 000 (inom ~6 % från ATH).

De får ett bud som är helt klart OK i denna marknad men vägrar att sälja för 2,8M. Nu är detta enda bud annullerat och chansen är stor att de ej kan sälja.

Köpt 2018 som nybyggd för runt 3m, förlustaversion. Att en begagnad lägenhet skulle vara värd mindre än en ny är såklart fullständigt oacceptabelt!

14k/kvm i lån och en snittränta på drygt 1% enligt senaste ÅR. Lycka till att sälja den när avgiften gått från 3k/mån till 8k/mån.
Citera
2022-09-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Jag håller med. Finns ett fönster på att köpa nu som är några veckor långt. När paniken sedan har satt sig, och mörkret faller, så kommer svensken bli sugen på att köpa bostad igen med nya prisrekord som följd.
Citera
2022-09-25, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Köpt 2018 som nybyggd för runt 3m, förlustaversion. Att en begagnad lägenhet skulle vara värd mindre än en ny är såklart fullständigt oacceptabelt!

14k/kvm i lån och en snittränta på drygt 1% enligt senaste ÅR. Lycka till att sälja den när avgiften gått från 3k/mån till 8k/mån.

BRF med lån omkring 15K/m2 blir ju en ren skräck.
Citera
2022-09-25, 18:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Egentligen är det så. Det är bara de senaste åren som varit specialfall. Innan nyproduktionerna började dra var det standard att man i princip aldrig gick plus på en nyproduktion. Det var lite som att köpa en ny bil och man betalar en viss premie för att det är en bostad. Där är vi nu.

Börjar se många som vill hoppa av sina affärer.
Citera
2022-09-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
BRF med lån omkring 15K/m2 blir ju en ren skräck.

Ja jösses, en 2a i Täby för 3m och det finns personer som hävdar att vi skulle ha haft ngn form av meningsfullt prisfall. Vad kan en sådan lägenhet vara värd egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in