Citat:
Ursprungligen postat av
vonheden
Du verkar vettig. Ge mig ditt bästa tips om man sitter med 300k nu och vill in på börsen. Har sedan tidigaste försökt fånga fallande knivar men nu fan ska jag ha is i magen denna gången. När tror du det vänder på riktigt, vad ska man ha koll på?
Leta bullish divergence eller hidden bullish divergence på weekly grafen. Då kommer du kunna se när momentumet ner börjar ta slut, och det är början på nästa rally. Problemet är att bear markets har, i regel, flera bear rallys som kan vara explosiva uppåt, då en för stor del av marknaden har blankat, köpt puts eller sålt calls, och de blir därför squeezade.
Att träffa den riktiga botten är ju också då i regel bullish divergence som är ett av de bästa sätten. Om du tittar på alla tidigare krascher så kommer du kunna se det, speciellt på weeklyn.
Men vi är inte ens nära där än, men när folk börjar snacka om att de aldrig mer kommer röra börsen då de förlorat allt de har, då börjar man nog närma sig en botten.
Det beror ju helt och hållet på din risktolerans. Att sälja nästa rally, genom att köpa ett bear certifikat med låg hävstång eller en short warrant hade ju fungerat bra. Att sedan vara lång "value stocks", eller företag med beprövade affärsmodeller som genererar vinst, så kommer man klara sig någorlunda.
Men att äga diverse tech, biotech eller fintech bolag med absurda värderingar är inte något som levererar i kriser. Det finns inte massa gratis pengar att trycka in i företagen längre, en risk/off miljö och man vill bara inte vara sist på bollen.
Annars är ju valutapar ett rätt bra ställe att placera pengar, då de alltid tradas i par. Kronan är ju extremt svag, och har svårt att tro att den kommer stärkas väsentligt mot CHF eller USD, dock har de gått parabolic så jag hade väl varit avvaktande själv, personligen.
Personligen säljer jag puts på SPY, covered calls ATM vid assignment för att sedan fortsätta i kombination med put LEAPs. Sedan är jag kort tesla, bitcoin, amd, amzn, nvidia och lite andra techbolag. Lång baba, uup, en del mindre bolag som hedges och håller en del cash.
Bättre att sitta utanför än att äta förlusten, fall inte för dumma floskler som är gjorda för att någon alltid skall köpa andras skräp.