2022-09-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsamaja
Jag sparar bara i globala indexfonder och ändå förlorat oerhört mycket pengar/värde.

Globala indexfonder har ju knappt gått ner i år eftersom kronan tappat i värde. Om du förlorat oerhört mycket där så har du oerhört fantastiskt mycket mycket pengar kvar.
Citera
2022-09-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Åh fan, jag som trodde jag levt på trading i ett decennium. Det är väl nog någonting som jag inbillat mig då, fan.

Du är definitionen av "dumb money". Att indexspara när det är en bubbla i ETFer är ju bortom bara ointelligent. Det roligaste av allt är att du ger dina pengar till någon som tjänar pengar på administrativa avgifter, inte resultat.

De skiter i om du förlorar eller tjänar pengar, för de kommer alltid vara vinnare ändå. Du däremot, kommer vara den största förloraren i denna marknaden, för du äger skit som ingen vill ha till överpris, och kommer få hålla den påsen ett bra tag framöver. Lycka till nu, gullet.

Jag förstår inte riktigt. Månadssparar jag samma summa varje månad och det i snitt ger 7% avkastning hur kan jag vara förloraren? Den kommer ju gå upp i värde (förhoppningsvis) till slut efter dåliga tider. Till skillnad mot folk som tar ut pengar och inte aning om när de ska sätta in dem igen måste ju fortfarande månadsspara vara en mycket bättre strategi?
Citera
2022-09-24, 23:43
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Det är i dessa tider man ska spara i indexfonder, har du lång sparhorisont så är detta inget, det kommer faktiskt ge dig mer pengar i framtiden. Om börsen dör så har vi större problem i världen och du kan säga adjö till dina pengar i banken också. Det är riktiga företag man investerar på.

Trams det finns en gigantisk fallhöjd på börsen.
Citera
2022-09-24, 23:59
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Min portfölj har rasat -6,5% på ett år.
Inte pengar jag behöver använd mig av i närtiden. Bör jag låta allt ligga eller plocka ut det nu för att investera och igen efter börsen gått ner betydlig mer?

Personligen tror jag det finns en gigantisk fallhöjd varför man bör gå ut.
Notera att vi haft en extrem uppgång på aktiemarknaden nu i drygt 20 år med rejäla fall. Jag har svårt att se hur OMX inte skall falla under 600. Jag skulle inte bli förvånad om den faller under 300, då vi är på väg in mot en lågkonjunktur a'la depressionen '29
Citera
2022-09-25, 00:00
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Jag förstår inte riktigt. Månadssparar jag samma summa varje månad och det i snitt ger 7% avkastning hur kan jag vara förloraren? Den kommer ju gå upp i värde (förhoppningsvis) till slut efter dåliga tider. Till skillnad mot folk som tar ut pengar och inte aning om när de ska sätta in dem igen måste ju fortfarande månadsspara vara en mycket bättre strategi?
Men dina 7% gäller väldigt lång tid. Just nu gäller inte det. Det går ju bevisligen utför nu.

Så här:
1. du petar in 2K per månad i en fond nu. Om 10 månader har du inte 20K, du har 10K eftersom fonden rasar. Visst, om 2 år har du kanske 20K igen.
2. du petar in 2K per månad på ett konto. Om 10 månader har du då 20K. Då köper du fonden. Om 2 år har du då kanske 30K istället.

Folk som tar ut sina pengar fryser ju sparandet medans du stoppar in pengarna i en förlustmaskin.
Citera
2022-09-25, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Men dina 7% gäller väldigt lång tid. Just nu gäller inte det. Det går ju bevisligen utför nu.

Så här:
1. du petar in 2K per månad i en fond nu. Om 10 månader har du inte 20K, du har 10K eftersom fonden rasar. Visst, om 2 år har du kanske 20K igen.
2. du petar in 2K per månad på ett konto. Om 10 månader har du då 20K. Då köper du fonden. Om 2 år har du då kanske 30K istället.

Folk som tar ut sina pengar fryser ju sparandet medans du stoppar in pengarna i en förlustmaskin.

Låter ju rimligt. Så varför rekommenderar ”alla” månadssparande då? Kanske är annorlunda sits vi är i nu än normala år.
Citera
2022-09-25, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Så bra att ha förlorat 14%.
Du måste vara ett kanonämne att rekrytera som företagsledare.
Jag skulle skämmas om jag vore så kass.

Tippar på att du inte är speciellt insatt i aktievärlden?
Citera
2022-09-25, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Det är i dessa tider man ska spara i indexfonder, har du lång sparhorisont så är detta inget, det kommer faktiskt ge dig mer pengar i framtiden. Om börsen dör så har vi större problem i världen och du kan säga adjö till dina pengar i banken också. Det är riktiga företag man investerar på.

Indexfonder är väl det man garanterat inte ska investera i. Försök förstå att pendeln har svängt nu, inflation är här för att stanna. Det enda sättet de kan rädda systemet på vid en finansiell kris är med massiva stimulanser, vilket ger mer inflation. Hög inflation kommer sänka P/E-talen överlag då tilllväxten värderas lägre. Det som tar stryk då är självklart index. Den topp vi sett nu på börserna kommer vi kanske inte se igen på ett decennium eller mer efter en krasch på 80%. Toppen 1999 nåddes inte igen förrän 2015 exempelvis. Sammanfattningsvis ett väldigt, väldigt dåligt förslag på investering.
Citera
2022-09-25, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svudel
Tippar på att du inte är speciellt insatt i aktievärlden?
Tippa du.
Citera
2022-09-25, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Så här:

Vid ett fortsatt aktivt månadssparande vid nedgång så får du ju fler fondandelar till en billigare peng, eller ett sänkt anskaffningsvärde om man nu väljer den termen. Historiskt sett har det väl lönat sig ser fortsätta med sitt månadssparande.

Har man en tidshorisont längre än 10 år så kan man nog fortsätta med sitt sparande, men den är ju ingen garanti som sagt.
Senast redigerad av SirColumbia 2022-09-25 kl. 00:50.
Citera
2022-09-25, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Tippa du.

Din kommentar förklarade ganska mycket redan.
Citera
2022-09-25, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Du verkar vettig. Ge mig ditt bästa tips om man sitter med 300k nu och vill in på börsen. Har sedan tidigaste försökt fånga fallande knivar men nu fan ska jag ha is i magen denna gången. När tror du det vänder på riktigt, vad ska man ha koll på?

Leta bullish divergence eller hidden bullish divergence på weekly grafen. Då kommer du kunna se när momentumet ner börjar ta slut, och det är början på nästa rally. Problemet är att bear markets har, i regel, flera bear rallys som kan vara explosiva uppåt, då en för stor del av marknaden har blankat, köpt puts eller sålt calls, och de blir därför squeezade.

Att träffa den riktiga botten är ju också då i regel bullish divergence som är ett av de bästa sätten. Om du tittar på alla tidigare krascher så kommer du kunna se det, speciellt på weeklyn.

Men vi är inte ens nära där än, men när folk börjar snacka om att de aldrig mer kommer röra börsen då de förlorat allt de har, då börjar man nog närma sig en botten.

Det beror ju helt och hållet på din risktolerans. Att sälja nästa rally, genom att köpa ett bear certifikat med låg hävstång eller en short warrant hade ju fungerat bra. Att sedan vara lång "value stocks", eller företag med beprövade affärsmodeller som genererar vinst, så kommer man klara sig någorlunda.

Men att äga diverse tech, biotech eller fintech bolag med absurda värderingar är inte något som levererar i kriser. Det finns inte massa gratis pengar att trycka in i företagen längre, en risk/off miljö och man vill bara inte vara sist på bollen.

Annars är ju valutapar ett rätt bra ställe att placera pengar, då de alltid tradas i par. Kronan är ju extremt svag, och har svårt att tro att den kommer stärkas väsentligt mot CHF eller USD, dock har de gått parabolic så jag hade väl varit avvaktande själv, personligen.

Personligen säljer jag puts på SPY, covered calls ATM vid assignment för att sedan fortsätta i kombination med put LEAPs. Sedan är jag kort tesla, bitcoin, amd, amzn, nvidia och lite andra techbolag. Lång baba, uup, en del mindre bolag som hedges och håller en del cash.

Bättre att sitta utanför än att äta förlusten, fall inte för dumma floskler som är gjorda för att någon alltid skall köpa andras skräp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in