2022-09-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsamaja
Ska jag skriva att ved kommer ifrån skogen? Du kanske tror den är fabrikerad i Kina?
Vet nog fan mera om ved änn nån jävla självutnämnd balkongbiolog som försöker spela Allan o va stor i käften på fb,så skit ner dej bara!
Citera
2022-09-24, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Dela ut din riskspridning varje månad istället för att lägga allt på en gång, om du köpte när index var högre än vad det är nu så är det bara att fortsätta månadsspara i snitta ner dig, långsiktigt så kommer det jämna ut sig och till slut gå vägen för dig. Som du skrev tidigare så har du precis börjat med investering du måste låta pengarna jobba.
Ja, givetvis så gör man som ovanstående..
Själv så köper jag varenda gång det faller ca 1 krona i en aktie som fallit från ca 30 kr till under 10 kr nu..
Inga stora summor, så det gör ingenting om det faller rejält mer..
Satsar man bara några tusenlappar totalt, så behöver man inte bry sig.
Hade jag haft flera hundratusen i aktier så hade jag agerat långt tidigare, när man såg vartåt det brakade i slutet på februari.
Den aktien jag småköper bottnade för 3 år sedan runt 6,50, så jag förväntar mig att den ska dit igen.
Citera
2022-09-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybteug
Det var väl inte så pjåkigt med tanke på att index gått -25% i år.

Detta som får mig att fundera är ingen expert men jag äger en global indexfond (länsförsökringar global indexnära) och den har ju överpresterat värds indexet i år som den igentligen ska följa?
Eller är det för att den ej investerar i småbolag som kanske tagit mycket stryk som den ej gått så dåligt kanske?

Men för o svara på frågan jag själv säljer aldrig av utan ligger kvar u ur o skur på börsen loggar knappt in i kollar på hur det går jag investerar i sånt jag tror kan ha ett bra utfall på 10 år o sen rör jag ej pengarna.

Dock har det varit lite surt o investera när börsen är sur men har satt in en slant varje månad ändå dock har jag börjat bygga upp min "krigskassa" en del men det är för att om bostadspriserna skulle droppa så vill jag antingen kunna byta upp mig eller rea en till bostad.
Senast redigerad av trefemmor 2022-09-24 kl. 19:17.
Citera
2022-09-24, 19:17
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybteug
Det var väl inte så pjåkigt med tanke på att index gått -25% i år.

Nej jag är väldigt glad över det såklart men funderar på om jag haft lite tur och bör tänka om medans jag kan..
Citera
2022-09-24, 19:28
Medlem
Klappasäftens avatar
Börsen brukar alltid sägas ligga sex månader framåt. Alltså framåtblickande. Först nästa sommar tror jag vi är ute ur skiten.

Tyvärr har den gröna omställningen visat sina sprickor. Och orsakat stor skada nu post corona då sådant inte fungerar särskilt bra i dåliga tider.
Citera
2022-09-24, 19:39
Medlem
Det är bara att köra Lysa. Fondroboten sköter allt åt er smärtfritt, stabila investeringar i globala indexfonder. Fina fisken det, fina fisken att investera nu i det för när det väl vänder sen kommer pengarna gå upp riktigt mycket, så om man slutar investera nu förlorar man bara på det. Inte svårt att lista ut.
Citera
2022-09-24, 19:59
Medlem
Evil_Santas avatar
Undvika raset? Börsen är redan ner -25%(!!) i år.

Lite sent att undvika raset nu kan jag tycka. Sätt in lite pengar varje månad i någon indexfond känns fortfarande som den bästa strategin. Att sluta investera efter ett ras känns inte så smart eftersom du hamnar i en situation där du köper börsen är dyr men slutar köpa när det är billigt. Tänk om du tänkt så under coronaraset i början av 2020.
Citera
2022-09-24, 20:53
Medlem
Köp månatligen om du inte är i behov av pengarna nu, tajma marknaden är extremt svårt och inget de bästa investerarna genom tiderna rekommenderar.
Citera
2022-09-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Om du varit en smartare individ, så hade du gjort vad folket själva gör, inte vad de säger. Hedge fonder, Warren Buffett och Blackrock har alla haft rekordstora cash positioner, just för att det är bättre än att äta förlusten.

Men sedan måste de ju ha någon idiot att sälja till, någon som köper de övervärderade aktierna, och där kommer du och de andra passiva investerarna in. Ni sitter och köper skiten som marknaden inte vill ha. Som sagt, du är för dum för att syssla med börsen, men du har inte självinsikten att förstå det, den värsta kombinationen.

Du verkar vettig. Ge mig ditt bästa tips om man sitter med 300k nu och vill in på börsen. Har sedan tidigaste försökt fånga fallande knivar men nu fan ska jag ha is i magen denna gången. När tror du det vänder på riktigt, vad ska man ha koll på?
Citera
2022-09-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svudel
Jag ligger fortf fullt investerad.
Kör 4st olika portoföljer samtidigt.

1. Svensk växt - mkt utdelningsaktier.
2. Gamble - mindre tillväxtbolag med bra affärsidėr.
3. Utlänsk växt - samma som svensk växt fast företag från EU, US och Kanada.
4. Cashflow - Månadsutdelare.

Har cirka 30st företag totalt.
Fördelar cirka 3-5k per portofölj per månad.

-14% i år medans OMX30 har -25%.
Har fungerat bra, bara o peta in där det går bra. Och fylla på i dom företag vars siffror inte blir slaktade.
Så bra att ha förlorat 14%.
Du måste vara ett kanonämne att rekrytera som företagsledare.
Jag skulle skämmas om jag vore så kass.
Citera
2022-09-24, 22:06
Medlem
Mr1931s avatar
Sluta mesa. Tokrea nu ju. Oförändrat månadssparande är det enda som gäller. Om två år flabbar man hela vägen till banken.
Citera
2022-09-24, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Det är bara att köra Lysa. Fondroboten sköter allt åt er smärtfritt, stabila investeringar i globala indexfonder. Fina fisken det, fina fisken att investera nu i det för när det väl vänder sen kommer pengarna gå upp riktigt mycket, så om man slutar investera nu förlorar man bara på det. Inte svårt att lista ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Undvika raset? Börsen är redan ner -25%(!!) i år.

Lite sent att undvika raset nu kan jag tycka. Sätt in lite pengar varje månad i någon indexfond känns fortfarande som den bästa strategin. Att sluta investera efter ett ras känns inte så smart eftersom du hamnar i en situation där du köper börsen är dyr men slutar köpa när det är billigt. Tänk om du tänkt så under coronaraset i början av 2020.

BRAVO! Ser ni grabbar? Finns folk med hjärnor, vi behöver inga mongoler här inne som måste berätta sin fattiga sorgliga liv och sina bög fantasier! Bra jobbat grabbar månadsspara varje månad det är så man ska göra! Lyssna på experter inte på mongoler på flashback!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in