2022-09-24, 14:28
Medlem
Mörka år väntar Sverige, börsen går neråt och jag ser mina fonder (långsiktigt sparande) sjunka i värde. Hur bör man agera nu? Fortsätta investera? I vad i så fall: Olja? Svenska exportföretag (stiger när kronans värde sjunker?) ?

Bör jag kanske pausa mitt långsiktiga fondsparande, sälja rubbet och flytta det till sparkonto?

Eller kanske behålla fonderna men sluta köpa nya och istället spara undan kommande månaders planerade fondinvesteringar på sparkonto istället?

Vänta tills börsen börjar återhämta sig/ botten verkar vara nådd och då investera allt undansparat från sparkontot i fonder igen.

Eller bara investera på som vanligt med positivt mindset att börsen återhämtar sig alltid.
Citera
2022-09-24, 14:34
Medlem
Jag slutade i början av sommaren och har undvikit nedgången nästan helt. Satte på sparkonto.
Citera
2022-09-24, 14:38
Medlem
Det är i dessa tider man ska spara i indexfonder, har du lång sparhorisont så är detta inget, det kommer faktiskt ge dig mer pengar i framtiden. Om börsen dör så har vi större problem i världen och du kan säga adjö till dina pengar i banken också. Det är riktiga företag man investerar på.
Citera
2022-09-24, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Det är i dessa tider man ska spara i indexfonder, har du lång sparhorisont så är detta inget, det kommer faktiskt ge dig mer pengar i framtiden. Om börsen dör så har vi större problem i världen och du kan säga adjö till dina pengar i banken också. Det är riktiga företag man investerar på.

Jag sparar bara i globala indexfonder och ändå förlorat oerhört mycket pengar/värde.
Citera
2022-09-24, 14:42
Medlem
Personligen fortsätter jag månadsspara på börsen men med mindre summor och i andra typer av bolag. Dessa är större mer väletablerade bolag, helst med utdelning. Visst, det kommer svida en tid framåt men börsen är omöjlig att tajma som vanlig svensson så denna strategi anser jag är den mest lönsamma. När börsen väl vänder sen så kommer du ha en låg snitt-inköpskurs.
Citera
2022-09-24, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsamaja
Jag sparar bara i globala indexfonder och ändå förlorat oerhört mycket pengar/värde.

När du började investerade spelar roll också, om du hade börjat 20 år sedan så hade du fortfarande varit uppe i flera hundra procent kanske. Börsen kommer att gå ner och upp, det är dessa tider och volatilitet som skapar dina pengar möjligheten att växa. Tror du Världen kommer se ut som det gör för alltid? Börsen återhämtar sig alltid, det är meningen att man ska vara långsiktigt i börsen annars har du inget med börsen att göra. Har du inte minst 15-20 år så gå ur börsen och lägg på Lunar istället med 1.15% procent ränta. Du har indirekt fonder redan via pensionsmyndigheten, tror du inte dina pensionspengar har inte minskat i värde?
Citera
2022-09-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgermeister
Personligen fortsätter jag månadsspara på börsen men med mindre summor och i andra typer av bolag. Dessa är större mer väletablerade bolag, helst med utdelning. Visst, det kommer svida en tid framåt men börsen är omöjlig att tajma som vanlig svensson så denna strategi anser jag är den mest lönsamma. När börsen väl vänder sen så kommer du ha en låg snitt-inköpskurs.

Exakt spara ca 5-10% av din lön varje månad oavsett vad som händer i världen i långt tid och du kommer att belönas. Jag fortsätter som vanligt i alla fall.
Citera
2022-09-24, 14:52
Bannlyst
Citat:
Du har indirekt fonder redan via pensionsmyndigheten, tror du inte dina pensionspengar har inte minskat i värde?

Självklart gör de det. Min egen sparhorisont är åtminstone 10 år ångrar nu jag köpte stort in i början av detta år.
Citera
2022-09-24, 14:52
Medlem
Citat:

Globala indexfonder har inte ens gått ner så mycket jämfört med svenska indexfonder eller andra nishfonder, tar man Länsförsäkringar Global Indexnära som exempel och jämfört med vilken svensk indexfond som helst eller något annat inom teknik så ser du att globala fonder är knappt nere 6-7% jämfört med andra som är 30-40% minus. Du har inte ens upplevt en riktigt nergång.
Citera
2022-09-24, 14:54
Bannlyst
Citat:
Globala indexfonder har inte ens gått ner så mycket jämfört med svenska indexfonder eller andra nishfonder, tar man Länsförsäkringar Global Indexnära som exempel och jämfört med vilken svensk indexfond som helst eller något annat inom teknik så ser du att globala fonder är knappt nere 6-7% jämfört med andra som är 30-40% minus. Du har inte ens upplevt en riktigt nergång.

Jag köpte en väkstfond som heter USA Growth till kurs 200 nu ligger den omkring 130 och har inte sluttat falla ännu.
Citera
2022-09-24, 14:55
Medlem
Citat:
Självklart gör de det. Min egen sparhorisont är åtminstone 10 år ångrar nu jag köpte stort in i början av detta år.

Dela ut din riskspridning varje månad istället för att lägga allt på en gång, om du köpte när index var högre än vad det är nu så är det bara att fortsätta månadsspara i snitta ner dig, långsiktigt så kommer det jämna ut sig och till slut gå vägen för dig. Som du skrev tidigare så har du precis börjat med investering du måste låta pengarna jobba.
Citera
2022-09-24, 14:57
Bannlyst
Citat:
Dela ut din riskspridning varje månad istället för att lägga allt på en gång, om du köpte när index var högre än vad det är nu så är det bara att fortsätta månadsspara i snitta ner dig, långsiktigt så kommer det jämna ut sig och till slut gå vägen för dig. Som du skrev tidigare så har du precis börjat med investering du måste låta pengarna jobba.

Timing the market is everything och jag har tydligen inte alls koll. Det kommer ta många år att återhämta förlusten men jag månadssparar ändå 1000 spänn i samma fond som brukar ha bra utdeling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in