2022-09-24, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Du har én viktig setning: «Det er ingen ting i denne saken som gir et inntrykk av at det er erfarne kriminelle innblandet i saken.»

AEH ble kidnappet av gutteromsnerder, som hadde lest seg sånn passe opp, og egentlig aldri hadde fått til noe her i livet, og som alltid hadde drømt å bli rike fort. De hadde aldri tidligere vært i nærheten av å begå et ran eller en brutal voldshandling, men de hadde lest seg opp på hvordan man unnlater å etterlate DNA. Siden de, som alle gutteromsnerder på den tiden, holdt på med krypto, mente de at hadde laget en perfekt rigg, men de overså ganske mange ting; selv en gammel dame kan gjøre stor motstand; hvis du kidnapper noen og forventer å få løsepenger, må du regne med å bli avkrevd livsbevis; selv om du truer med drap om politiet varsles, kan det hende folk går til politiet; det kan hende at en stabeis av en gubbe er mer interessert i å ri prinsipper enn å få tilbake sin kone, særlig når politiet også anbefaler ham ikke å betale løsepenger.

Eller at AE ble drept av sin mann, etter å ha blitt truet til å tilstå utroskap i 1994, og deretter i 2018 å bli avslørt i å planlegge skilsmisse og flytting til Gjøvik. Dette ville påført TH store økonomiske utfordringer, fullstendig tap av kontroll over sitt offer AE, og et enormt personlig nederlag. En fullstendig katastrofal og uakseptabel situasjon for en mann med TH sin psyke og diagnose. Det var derfor kun en løsning for TH, og det er han nå siktet for. Dommens dag er nær🧐
Citera
2022-09-24, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
... En fullstendig katastrofal og uakseptabel situasjon for en mann med TH sin psyke og diagnose. Det var derfor kun en løsning for TH, og det er han nå siktet for. Dommens dag er nær🧐
Har du som hobby å skrive eventyrfortellinger?
Citera
2022-09-24, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Har du som hobby å skrive eventyrfortellinger?

Nei, jeg bedriver ikke fiction, men derimot er jeg opptatt av sannferdige biografier🧐
Citera
2022-09-24, 20:44
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvp2020
Nei, vitnet ble ikke kalt inn til avhør, og har heller ikke blitt kontaktet i ettertid på tlf.

Historien høres rar ut, men kilden er 100% pålitelig og oppegående for min del. (ikke gal, rusavhengig eller lignende)
Her er svaret man får hvis man sender tips til politiet:

"Takk for hjelpen!

Ditt tips er nå sendt til Kripos' tipsmottak.
Referansenummeret er*xxxxxx

Om du senere skulle ha mer informasjon som gjelder dette tipset, trenger du referansenummeret. Ta derfor vare på referansenummeret.

Hvis politiet har behov for ytterligere opplysninger, og du har oppgitt din kontaktinformasjon, vil vi kontakte deg.

Vi har ikke mulighet til å gi tilbakemelding om hva som konkret skjer med tipset, men takker for ditt bidrag."

Så hvis personen sendte inn tips til politiet med reg.nr på bil og den historien du nevnte kan politiet like gjerne ha sjekket det opp - selv om de ikke innkalte personen til avhør. Ser ut som de ikke alltid har mulighet til å gi konkret tilbakemelding på hva som skjer med et tips.
Uansett enig i at dette burde sjekkes, så man får håpe det er gjort 👍
Citera
2022-09-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Nettopp. Blir sikkert mye innvendig gøy av sånt.

Ja, litt som da TH smilte lurt på NRK og fortalte hele nasjonen at han hadde hatt et godt forhold til politiet helt frem til han ble siktet.

Avhørene og alle andre detaljer i saken forteller derimot en helt annen historie. Allerede fra første stund var TH i opposisjon til politiet.
Citera
2022-09-24, 21:16
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Grunnen til at jeg spør er at jeg har, fra en veldig pålitelig kilde, fått høre om en episode som hadde satt et støkk i h*n.

H*n hadde vært ute å gått tur ved hensfossen en dag i april 2019. Det hadde ligget veldig mye snø der i denne perioden.
Der hadde h*n møtt en eldre herremann i skjorte og pene klær, som stod med en spade utenfor bagasjen på en dyr sort SUV, rygget helt inntil et jorde.

H*n sier h*n er 99% sikker på at det var TH h*n så.
Bak i bagasjen hadde h*n sett noe som liknet en likpose med glidelås, noe som h*n er kjent med fra tidligere arbeid.
H*n fikk en følelse av å se noe h*n ikke burde ha sett, og denne spademannen hadde virket veldig stressa over å møte folk.

H*n syns dette var såpass mistenkelig at h*n tipset politiet, men ble ikke fulgt opp i ettertid.
H*n gjorde et søk på skiltnr på denne bilen, noe som skal ha vært eid av en Odd georg dale, jon georg dale eller noe lignende.
Han var ihvertfall fra Gran eller området der TH er fra.

Ikke for å være "brønnpisser", men til tross for at denne observasjonen høres
spesiell ut, er det flere punkter som tilsier at dette mest sannsynlig ikke har
noe med forsvinningen å gjøre.

Kort og godt tror jeg det er svært små sjanser for at TH har stått en morgen åpenlyst
i et turområde med AE i en likpose synlig i bilen, og med spade i hånden. Den han så
er nok bilens rettmessige eier, og med de opplysningene din venn åpenbart har skaffet
seg, burde det være en smal sak å sjekke om det var samme person han så den dagen.

Eventuelt kan du jo få mannens korrekte navn og bilnummer, og sjekke dette selv.
Citera
2022-09-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ja, litt som da TH smilte lurt på NRK og fortalte hele nasjonen at han hadde hatt et godt forhold til politiet helt frem til han ble siktet.

Avhørene og alle andre detaljer i saken forteller derimot en helt annen historie. Allerede fra første stund var TH i opposisjon til politiet.

Nettopp. Godt eksempel.

Han lo nok godt og høyt av det han fikk lirt av seg i taxien også. Og sikkert når kallenavnet ble brukt på Fru Hagen uten andre tilstede. Med andres tilstedeværelse ved slike hendelser, irettesatte han sikkert barna, holdt maska og digget krympinga hennes inni seg.

Han har nok fått mye påfyll til egoet og hatt mye innvendig moro mens han har holdt det gående, da både i private sammenhenger og under lansering av sitt tøys under sine avhør og i andre sammenhenger med politiet.
Senast redigerad av Kokadu 2022-09-24 kl. 21:44. Anledning: Tillegg
Citera
2022-09-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Her kommer du med en del teorier på hvorfor TH dro senere på jobb enn vanlig. Vel og bra dette, men det er opplyst i media at TH/AEH dro på et spontant teaterbesøk kvelden før så at de kom litt sent hjem kan også være en plausibel forklaring. (hvis TH ikke sto bak et plott)

Til info er det ingen forklaring på hvorfor TH brøt sin rutine og ringte hjem 8 ganger den dagen i svaret ditt.

TH mener han sto opp ca 08.15. Ja, skjønner at dette kun blir "TH's ord", men en detalj som er spikret er at AEH sto opp i 7-tiden - basert på telefonbevegelser på hennes mobil. At AEH sto opp lenge før TH den dagen er en brikke som passer bra i en hypotese. Til dem som tror telefonbevegelser kan være faket, er det ikke kommet frem noe som tyder på dette fra politiet.
Førstnevnte er omtalt utallige ganger i tråden.
Vi får vite så lite. Man kan tenke at det er en grunn til at politiet har festet seg ved det. En av grunnene kan være for eks at TH i 50 år ikke har kommet for sent på jobben, uansett hva som er skjedd kvelden før eller i hans liv generelt. Men det behøver ikke være slik.
Så da kan konklusjonen være at politiet er helt på bærtur, fordi de fleste mennesker ville tatt det litt med ro etter en sen kveld.

Jeg for min del tenker at politiet har festet seg ved dette av grunner vi ikke vet.

Hva gjelder det TH har sagt, er det ikke nødvendigvis sant.
Så vidt jeg kan se, går du generelt ut i fra i dine teorier at det TH sier, er sant.

Det samme gjelder knust lampe og oversvømmelse, som flere her inne tror det er sønnen som har forårsaket, selv om det kommer fra siktedes munn, og det langt senere i avhør. Det er noe han plutselig kom på. Kilder fra dette er fjernet fra internett så vidt jeg kan se, sannsynligvis etter pådriv fra SH.
Senast redigerad av Ittno 2022-09-24 kl. 21:51.
Citera
2022-09-24, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Har man et kriminelt tankesett (og forsett for den saks skyld) så ville man mest sannsynlig ha "tatt ned risiko" (pun intended) ved å kun benytte seg at ett enkelt alibi eller falskt vitne. Less is more. Ved å konstruere opp flere falske alibier, så økner man risikoen for at noen ryker og tyster. I domstolene holder det med ett enkelt alibi for å så nok tvil.

Det er en grunnregel for mange kriminelle å holde sirklene så små som mulig. Det en vet, vet bare du. Det to vet, vet bare dere. Det tre vet, vet alle!. Så kalkulert som TH har blitt fremstilt er det trolig liten grunn for politiet til å betvile alibiene slik de blir forsøkt fremstilt i dette forumet.

Men på en annen side, så har vi også forsøkt å dele tanker om kriminelt tankesett når det kommer til oppsett av kryptorigget. At det hele fremstår som ulogisk og som et klipp og lim prosjekt laget av noen uten særlig kriminell erfaring. Dersom forfatteren av kryptobrevet og oppsettet av kryptorigget er den samme som har forsøkt å gi TH falske alibier, så gir det jo mening at denne personen ikke hadde noen kriminell erfaring eller kompetanse forut for planleggingen av 31.10.18.

Det er ingen ting i denne saken som gir et inntrykk av at det er erfarne kriminelle innblandet i saken. Det stemmer fint med de siktelsene politiet fortsatt velger å opprettholde.

Helhetsvurdering. Som Brøske kalte det.

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det är ju möjligt att TH har uppmuntrat AEH att kontakta HHB1 och TEH innan han lämnade hemmet den morgonen, just för att konstruera ett alibi för sig själv.

Jo det kan han ha gjort. Gitt henne streng beskjed om kontakte eldstedatter og sønnen.

Men i så fall er overfallet og bortføringen av AE levende, alvorlig skadet, død eller døende, heller en dekkoperasjon enn en dekkhistorie.

En dekkoperasjon er mye mer risikabel, med GM på åstedet på lyse dagen, og risikoen for å bli observert eller fanget på ett eller annet kamera, er vanvittig mye høyere.

Enn hva en dekkhistorie ville ha vært. Og jeg mener at politiet har snakket om en dekkhistorie. Først og fremst.

Men man skal aldri si aldri. Så lenge handlingsforløpet ikke er avklart, må man holde alle muligheter åpne.

Og kudos til deg. For å finne ut nye ting og dele i tråden. Det er bra. Fortsett sånn.
Citera
2022-09-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
Eller at AE ble drept av sin mann, etter å ha blitt truet til å tilstå utroskap i 1994, og deretter i 2018 å bli avslørt i å planlegge skilsmisse og flytting til Gjøvik. Dette ville påført TH store økonomiske utfordringer, fullstendig tap av kontroll over sitt offer AE, og et enormt personlig nederlag. En fullstendig katastrofal og uakseptabel situasjon for en mann med TH sin psyke og diagnose. Det var derfor kun en løsning for TH, og det er han nå siktet for. Dommens dag er nær🧐

Du fremsetter deg selv som om du har veldig mye inside kunskap om denne saken. Men når du antyder at ett gjennombrudd er nært, så trekker hele politieliten seg.. Alle med litt innsikt i politiarbeid skjønner at politiet ikke lekker saksinfo til personer de evt avhører som vitner i samme sak. Du er ikke troverdig.
Citera
2022-09-24, 22:13
Medlem
Citat:
Noen som vet om TH har vennskap med noen av navnene under?

Glitre energi produksjon AS
Daglig leder Erik Andersen (f 1967)
Styrets leder Pål Jørgen Skjæggestad (f 1958)
Nestleder Odd Øygarden (f 1950)
Styremedlem Arnfinn Baksvær (f 1957)
Styremedlem Håkon Levy (f 1981)
Styremedlem Kristine Gjøsæter (f 1986)
Varamedlem Ronny Jevne (f 1971)
Varamedlem Stein Ødegaard (f 1961)
Varamedlem Runar Voss (f 1969)
Varamedlem Torgrim A Øverbø (f 1960)
Revisor Pricewaterhousecoopers AS

Eller om det finnes koblinger mellom hensfossen kraftstasjon og TH?

Noen som kjenner til en fyr med navn Odd georg dale, Jon georg dale eller noe lignende? Skal visstnok være fra samme område som TH.. Ikke politikeren som dukker opp ved Googlesøk.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har, fra en veldig pålitelig kilde, fått høre om en episode som hadde satt et støkk i h*n.

H*n hadde vært ute å gått tur ved hensfossen en dag i april 2019. Det hadde ligget veldig mye snø der i denne perioden.
Der hadde h*n møtt en eldre herremann i skjorte og pene klær, som stod med en spade utenfor bagasjen på en dyr sort SUV, rygget helt inntil et jorde.

H*n sier h*n er 99% sikker på at det var TH h*n så.
Bak i bagasjen hadde h*n sett noe som liknet en likpose med glidelås, noe som h*n er kjent med fra tidligere arbeid.
H*n fikk en følelse av å se noe h*n ikke burde ha sett, og denne spademannen hadde virket veldig stressa over å møte folk.

H*n syns dette var såpass mistenkelig at h*n tipset politiet, men ble ikke fulgt opp i ettertid.
H*n gjorde et søk på skiltnr på denne bilen, noe som skal ha vært eid av en Odd georg dale, jon georg dale eller noe lignende.
Han var ihvertfall fra Gran eller området der TH er fra.

Interessant historie.

Jeg tenkte på påsketider og skiløpere som tar med spade for å grave ut en parkeringsplass fra høye brøytekanter.

Vennen din sier det var mye snø.

Dessuten, TH har mange brødre. Jeg utelukker ikke at én eller flere av brødrene hans kan vært lik TH av utseende.

Men jeg håper at politiet har sjekket ut tipset. Det skal de vel ha gjort.
Citera
2022-09-24, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Du fremsetter deg selv som om du har veldig mye inside kunskap om denne saken. Men når du antyder at ett gjennombrudd er nært, så trekker hele politieliten seg.. Alle med litt innsikt i politiarbeid skjønner at politiet ikke lekker saksinfo til personer de evt avhører som vitner i samme sak. Du er ikke troverdig.

Deg om det. Hvis din oppfatning av troverdighet er at man må vite nøyaktig dato for tiltale, så har du jo rett, men det vet jo ikke engang politiet. Det jeg sier, ut i fra de informasjoner jeg sitter på, er at tiltalen mot TH vil komme i løpet av 2022, og det tror jeg fortsatt er fullt mulig. Mine øvrige informasjoner er basert på fakta, hverken mer eller mindre🧐
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in