Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Snittålder mordplatsvittnen uppger är väl 38 år.
Enligt resonemanget hamnar vi i spannet GM 20-65 år. Dvs vittnesuppgifterna avseende ålder blir i praktiken värdelösa. Vill man då säga något om trolig ålder på GM får man väl resonera om saken. GM är då över 30 år och rimligast är att tänka sig GM 35-45 år, enligt mig.
Jag tror det var någon som skrev att när Systemet bad om leg av en 37-åring så innebar det en feluppskattning av åldern med 17 år (fel, enligt mig) Och att det därmed, får man anta, inte är möjligt att uppskatta folks ålder inom några rimliga marginaler öht. Det är åtminstone mycket svårt.
Även om det är svårt att uppskatta ålder exakt, så kan vi göra ganska rimliga bedömningar. (I nåt material där gissats ålder på 4700 personer på bild, är det ca 2% av fallen där avvikelsen från rätt ålder är mer än tio år ung lika stor andel fel åt andra hållet (
https://www.nature.com/articles/s41597-019-0245-9 Jag har endast tittat snabbt på fig. 3, ej läst))
Jag vet inte om SE är så snabb för att vara en 52-åring utan övervikt osv, men jag håller med om att han är snabbare än han ser ut/utstrålar. Han ser öht inte ut som nån skulle göra en dylik rusch oavsett kapacitet. GM sprintande ju dock inte.
Något jag tror är mycket svårt att uppskatta däremot, är vilken ålder man hade bedömt på en känd person med känd ålder om man inte visste denna och inte hade några uppfattningar i saken. Det får man nästan hoppa över och rekrytera en grupp tyskar till istället..
Snittålder mordplatsvittnen uppger är väl 38 år.
Enligt resonemanget hamnar vi i spannet GM 20-65 år. Dvs vittnesuppgifterna avseende ålder blir i praktiken värdelösa. Vill man då säga något om trolig ålder på GM får man väl resonera om saken. GM är då över 30 år och rimligast är att tänka sig GM 35-45 år, enligt mig.
Möjligt att det är 38. Har inte kollat upp det på länge.
Nu menar inte jag att ålderspannet för GM är 20-65 år

Jag pratade om vilka vi med största sannolikhet helt kan utesluta.
Fast studien du länkade till har jag svårt att använda i detta samtalet. Testgruppen har ju fått titta på foton på människor. Och jag kan bara anta att det rör sig om väl belysta "normala" foton?
Det är ju inte riktigt samma förhållanden direkt.....
I detta fall är det mörkt, personen springer och ingen fick väl en bra titt på ansiktet?
Så jag antar att de har uppskattat åldern baserat på andra saker? Rörelsemönster, kläder etc.
För skojs skull visade jag filmerna på SE för min hustru. Hon kan extremt lite om MOP och visste inte ens att filmerna föreställde samma person. Förrän jag sa det efteråt.
Hon uppskattade SEs ålder som pratar om att lägga pussel till 55-62.
Hon uppskattade springande SE till 40 - 44.
Det betyder självklart inget alls! Men hennes svar var intressanta.
Hur pass "mordern" / "tidstypisk" var SE 1986? Alltså...gick tex 40 åringar runt med 3/4 långa rockar/jackor, "gubbkeps" och handledväskor? Det är en genuin fråga.