2022-09-24, 17:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är inte så källhänvisningar fungerar, professorn. Då ger man en exakt hänvisning till var citatet kan återfinnas. Hittills har varken du eller Herr niocentimeter lyckats leverera det. Det blir U i betyg.

Läsförståelsen är större än vad du kan föreställa dig (minus placeringen av vissa knotor).

Tyckte helt enkelt det var komiskt att du hänvisade till något där det står orden runt och fylligt.

Men visst, i relation till fantombilden kanske det inte för tankarna till SE. Men ...

Det drar ändå åt "rätt" håll.

Fast du har ju fel, hon säger inte runt och fylligt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-24 kl. 17:19.
Citera
2022-09-24, 17:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast du har ju fel, hon säger inte runt och fylligt.

Det påstod jag inte heller. Tyckte det var lite lustigt att du tog upp något där hon använder just de orden. Ord som man skulle kunna förknippa med just SE: "Hon uppfattade det som att mannen som sprang in på Tunnelgatan hade ett något rundare, fylligare ansikte än det på fotot."
Citera
2022-09-24, 17:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det påstod jag inte heller. Tyckte det var lite lustigt att du tog upp något där hon använder just de orden. Ord som man skulle kunna förknippa med just SE: "Hon uppfattade det som att mannen som sprang in på Tunnelgatan hade ett något rundare, fylligare ansikte än det på fotot."

Nej "något rundare, fylligare ansikte" än fantombilden förknippas aldrig med SE.
Citera
2022-09-24, 18:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej "något rundare, fylligare ansikte" än fantombilden förknippas aldrig med SE.

Det är riktigt. Men orden i fråga skulle kunna förknippas med Skandiamannens feja.

Frågan är vad "något rundare" och "fylligare" betyder, mer exakt.

Gjordes någonsin en fantombild utifrån LP:s beskrivningar? Om i så fall inte ... Varför?

Är utpekandet att polisen MF det närmaste vid kommer i det här?

Den befintliga fantombilden har i alla fall samma min, och form på läpparna, som SE på en del bilder.

Ja, det är att sträcka efter ett halmstrå, men men ...

Dessvärre lär den befintliga fantombilden ha föga att skaffa med den verkligen gärningsmannen.
Citera
2022-09-24, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Så du hade ingen förklaring alltså?
Eller finns det något belägg för att fadern hade en sådan revolver? Borde ingen annan än SE veta om att han ärvt den då?

Och även om inget samtal ägde rum stämplade han fortfarande ut max 90 sekunder innan skotten föll. Det är ont om tid att hinna komma fram till brottsplatsen, komma fram till att han ska mörda och sedan utföra det. Och hur förklarar du att han var tillbaka på Skandiahuset runt 23:40?

Jag vet att jag inte borde hänga här eftersom jag inte tror på eller vill diskutera SE egentligen, i princip alla andra spår har någon bäring, men det här är så sjukt vansinnigt. Men jag känner så mycket för honom och hans familj när han blir uthängd och karaktärsmördad gång på gång baserat på rena fantasier och vansinniga tolkningar av vittnesförhör. Utan någon som helst teknisk bevisning. Eller inte ens någon oteknisk sådan.

Om han är vittne får han skylla sig själv lite kan jag tycka om han har ljugit så mycket men ändå bara vara sent ankommen till brottsplatsen.

Det är en hypotes med faderns vapen. Jag kom inte längre med den hypotesen. Hade jag varit Polis eller liknande kunde man förhört släktingar om saken och kollat på foton från indien osv osv.

Jag säger inte att det är så. Det är en hypotes.

Känner du samma beskymmer för CP, VG, saltmannen, AA, Poliser som pekats ut osv? Är engagemanget lika starkt där?

23:19:00-23:19:59. Så tidigast säg 23:19:10 ute på Sveavägen. Då har inte ens LOP korsat Sveavägen.

Så nej tiden finns där.

Med tanke på alla misstag utredning gjort.

Varför skulle dom inte kunnat missat att kolla om hans Far hade en revolver i Indien ?
Citera
2022-09-24, 18:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, det är inte raketforskning, raketforskning är ganska rakt fram i jämförelse. Det som ska till med att byta ut kulorna är att du måste hitta och plocka upp de riktiga mordkulorna utan att det märks, sen placera ut nya kulor utan att det märks.

Du måste också ha tillgång till Palme efter mordet och kontaminera honom med ämnen från kulan.

Och varför? Varför ta denna enorma risk?

Är din tanke här alltså att någon inom rättsväsendet rycker in och byter ut kulorna för att skydda Engström. Det blir ju en extremt svag hypotes, som inte har något stöd i materialet.

Mm, om polis och säkerhetstjänst ligger bakom mordet är det inte osannolikt att någon byter kulor och att det finns kapacitet att påverka utredning, vittnen och media, naivt att tro annat.
Citera
2022-09-24, 18:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Tack! Inte för att det behövs, men ...

Synd att dina föll på en handledsväska. Liten tuva välter ofta stort lass, som det heter.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-01-A
Citera
2022-09-24, 19:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det är inte så källhänvisningar fungerar, professorn. Då ger man en exakt hänvisning till var citatet kan återfinnas. Hittills har varken du eller Herr niocentimeter lyckats leverera det. Det blir U i betyg.

Läsförståelsen är större än vad du kan föreställa dig (minus placeringen av vissa knotor).

Tyckte helt enkelt det var komiskt att du hänvisade till något där det står orden runt och fylligt.

Men visst, i relation till fantombilden kanske det inte för tankarna till SE. Men ...

Det drar ändå åt "rätt" håll.

Jag hittade förhöret...till slut...

Det är förhöret från 29 april (med tillägg från 5 -6 maj).

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Oklart exakt när i tidslinjen detta passar in.
LJ stod ju inte mot någon "barackbyggnad" när han blir sedd av GM.
Han stod mot väggen mot Kulturhuset.

https://static.cdn-expressen.se/images/f0/52/f052b45e642d4effb55c8ffcd388ecd6/16x9/640@60.jpg

Sedan är jag (som jag har gnällt om tidigare) osäker på exakt hur mycket det är fysiskt möjligt att se från själva mordplatsen. Jag har som sagt varit på plats och testat detta. Vi var 3 pers som turades om att titta på varandra från mordplatsen Nu var ju inte förhållandena likadana. Det är mer upplyst idag samt var vi där något tidigare på dygnet. Runt kl 14-15 i december så det var mörkt, men inte "nattmörkt". Jag personligen ansåg det vara oerhört svårt att se några detaljer på en människa på det avståendet och jag såg liksom inte "ögonen" på någon. Så jag har väldigt svårt att se att någon skulle kunna se ett par "stirrande ögon" på det avståndet.

Det är självklart möjligt att Lisbeth har "rört ihop" olika människor och att hennes minnesbilder är något diffusa. Samtidigt säger ju hon att det är samma "stirrande blick" som den där 40 åringen på 180 cm som hon hade sett tidigare. Så ja, väldigt oklart vad hon har sett och hur hennes minne återberättar detta. Det finns självklart en chans att hon har sett LJ på håll och sedan blandat ihop det minnet med den "stirrande mannen".

Men enligt mig är det inte någonstans alls belagt att hon faktiskt ser LJ och om hon nu har gjort det ändrar inte det vad SE har sett.

SE är väldigt mycket mer specifik i sin observation. Han pekar ut exakt var LJ stod under den korta tidsperioden när han ser GM. Att han hade en mörkblå täckjacka och var i 20 års åldern. För att göra den observationen (från mordplatsen) anser iaf jag att man måste ha en höksyn.
Citera
2022-09-24, 19:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-01-A

Ja, på vilket sätt talar detta emot SE? Snarare talar det för, på flera punkter:

Väska: 20x15 cm. Check!

Påminner om en handledsväska. Yes, Sir!

Blixtlås. Japp!

Höll i vänster hand. Det stämmer!

Ingen rem. Nej, remmen syns inte på bilderna med SE heller, med få undantag.

Väskan var stabil och hård i sin form. Ja, så kan det se ut på håll. Han kan också ha haft något i den.

https://cached-images.bonnier.news/gcs/bilder/epi-30-dn/UploadedImages/2020/6/10/fc3cd03b-4191-4cfc-8268-af8c193fa0df/bigOriginal.jpg?interpolation=lanczos-none&downsize=480:*&output-quality=80
Citera
2022-09-24, 19:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ett minus verkar vara att man inte kommer undan med mindre än 295 kr, även om man bara vill se ett enda program. Åtminstone har inte jag hittat något billigare alternativ.
Finns på Otto Ekevis kanal nu:
Lena Andersson, Thomas Pettersson och Hans-Gunnar Axberger diskuterar Palmemordet
https://www.youtube.com/watch?v=zFvkBGPqOTM

Citera
2022-09-24, 19:23
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Snittålder mordplatsvittnen uppger är väl 38 år.

Enligt resonemanget hamnar vi i spannet GM 20-65 år. Dvs vittnesuppgifterna avseende ålder blir i praktiken värdelösa. Vill man då säga något om trolig ålder på GM får man väl resonera om saken. GM är då över 30 år och rimligast är att tänka sig GM 35-45 år, enligt mig.

Jag tror det var någon som skrev att när Systemet bad om leg av en 37-åring så innebar det en feluppskattning av åldern med 17 år (fel, enligt mig) Och att det därmed, får man anta, inte är möjligt att uppskatta folks ålder inom några rimliga marginaler öht. Det är åtminstone mycket svårt.

Även om det är svårt att uppskatta ålder exakt, så kan vi göra ganska rimliga bedömningar. (I nåt material där gissats ålder på 4700 personer på bild, är det ca 2% av fallen där avvikelsen från rätt ålder är mer än tio år ung lika stor andel fel åt andra hållet (https://www.nature.com/articles/s41597-019-0245-9 Jag har endast tittat snabbt på fig. 3, ej läst))

Jag vet inte om SE är så snabb för att vara en 52-åring utan övervikt osv, men jag håller med om att han är snabbare än han ser ut/utstrålar. Han ser öht inte ut som nån skulle göra en dylik rusch oavsett kapacitet. GM sprintande ju dock inte.

Något jag tror är mycket svårt att uppskatta däremot, är vilken ålder man hade bedömt på en känd person med känd ålder om man inte visste denna och inte hade några uppfattningar i saken. Det får man nästan hoppa över och rekrytera en grupp tyskar till istället..

Snittålder mordplatsvittnen uppger är väl 38 år.

Enligt resonemanget hamnar vi i spannet GM 20-65 år. Dvs vittnesuppgifterna avseende ålder blir i praktiken värdelösa. Vill man då säga något om trolig ålder på GM får man väl resonera om saken. GM är då över 30 år och rimligast är att tänka sig GM 35-45 år, enligt mig.

Möjligt att det är 38. Har inte kollat upp det på länge.

Nu menar inte jag att ålderspannet för GM är 20-65 år
Jag pratade om vilka vi med största sannolikhet helt kan utesluta.

Fast studien du länkade till har jag svårt att använda i detta samtalet. Testgruppen har ju fått titta på foton på människor. Och jag kan bara anta att det rör sig om väl belysta "normala" foton?
Det är ju inte riktigt samma förhållanden direkt.....
I detta fall är det mörkt, personen springer och ingen fick väl en bra titt på ansiktet?
Så jag antar att de har uppskattat åldern baserat på andra saker? Rörelsemönster, kläder etc.

För skojs skull visade jag filmerna på SE för min hustru. Hon kan extremt lite om MOP och visste inte ens att filmerna föreställde samma person. Förrän jag sa det efteråt.

Hon uppskattade SEs ålder som pratar om att lägga pussel till 55-62.
Hon uppskattade springande SE till 40 - 44.

Det betyder självklart inget alls! Men hennes svar var intressanta.

Hur pass "mordern" / "tidstypisk" var SE 1986? Alltså...gick tex 40 åringar runt med 3/4 långa rockar/jackor, "gubbkeps" och handledväskor? Det är en genuin fråga.
Citera
2022-09-24, 19:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag hittade förhöret...till slut...

Det är förhöret från 29 april (med tillägg från 5 -6 maj).

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Oklart exakt när i tidslinjen detta passar in.
LJ stod ju inte mot någon "barackbyggnad" när han blir sedd av GM.
Han stod mot väggen mot Kulturhuset.

https://static.cdn-expressen.se/images/f0/52/f052b45e642d4effb55c8ffcd388ecd6/16x9/640@60.jpg

Sedan är jag (som jag har gnällt om tidigare) osäker på exakt hur mycket det är fysiskt möjligt att se från själva mordplatsen. Jag har som sagt varit på plats och testat detta. Vi var 3 pers som turades om att titta på varandra från mordplatsen Nu var ju inte förhållandena likadana. Det är mer upplyst idag samt var vi där något tidigare på dygnet. Runt kl 14-15 i december så det var mörkt, men inte "nattmörkt". Jag personligen ansåg det vara oerhört svårt att se några detaljer på en människa på det avståendet och jag såg liksom inte "ögonen" på någon. Så jag har väldigt svårt att se att någon skulle kunna se ett par "stirrande ögon" på det avståndet.

Det är självklart möjligt att Lisbeth har "rört ihop" olika människor och att hennes minnesbilder är något diffusa. Samtidigt säger ju hon att det är samma "stirrande blick" som den där 40 åringen på 180 cm som hon hade sett tidigare. Så ja, väldigt oklart vad hon har sett och hur hennes minne återberättar detta. Det finns självklart en chans att hon har sett LJ på håll och sedan blandat ihop det minnet med den "stirrande mannen".

Men enligt mig är det inte någonstans alls belagt att hon faktiskt ser LJ och om hon nu har gjort det ändrar inte det vad SE har sett.

SE är väldigt mycket mer specifik i sin observation. Han pekar ut exakt var LJ stod under den korta tidsperioden när han ser GM. Att han hade en mörkblå täckjacka och var i 20 års åldern. För att göra den observationen (från mordplatsen) anser iaf jag att man måste ha en höksyn.

Tackar! Bra jobbat. Har inte sett denna kompilation av förhör förut, av någon anledning.

Ja, det måste ha varit svårt att se någon från Sveavägen. Det var mörkt ända fram till Luntmakargatan.

Skulle vara då om LJ tog skydd i mörkret eller i skuggan, när GM tittade ner från krönet.

Intressant att LP den 1:a mars säger att GM hade "mörka, troligen grå byxor". Den 10:e mars säger SE att han hade "mellangrå" byxor.

Den 25:e april, när förhörsledaren stämmer av detta, låter det så här:

"F: Sen hade du mellangrå långbyxor?

SE: Ja jag hade svarta långbyxor.

F: Svarta långbyxor?

SE: Ja."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in