2022-08-12, 15:16
Medlem
Andra länder verkar inte ha någon kronofogde? Såg nån amerikansk video om man kunde förklara sig själv i konkurs .. sen är alla skulder borta efter fem år .. är systemet med creditscore bättre, så långivarna får skylla sig själv om dom lånar ut till en pajas som mig?
Citera
2022-08-15, 01:03
Medlem
Kommer alltid KFM på hembesök?

Har en lite fundering ang. KFM.

Om man har skuld hos dom, kommer dem hem till alla som har skuld för utmätning? Eller bara i enskilda fall?

Låter ju knepigt om dom skulle åka hem till alla som har skulder liksom.
Citera
2022-08-15, 01:11
Medlem
BOMB-CPs avatar
Så har jag förstått det, har någon en skuld som den inte betalar så åker dom hem och knycker grejor till samma värde som skulden.
Citera
2022-08-15, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Så har jag förstått det, har någon en skuld som den inte betalar så åker dom hem och knycker grejor till samma värde som skulden.

Det är inte den primära åtgärden, i första hand undersöks tillgångar i form av banktillgodohavande samt, om så erfordras, utreder möjligheterna till utmätning i lön.
Citera
2022-08-15, 02:25
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JB190892
Har en lite fundering ang. KFM.

Om man har skuld hos dom, kommer dem hem till alla som har skuld för utmätning? Eller bara i enskilda fall?

Låter ju knepigt om dom skulle åka hem till alla som har skulder liksom.

Det beror mycket på fordringsägare kan jag tänka mig, är det ett seriöst kreditbolag t.ex lägger hellre den med skulder under övervakning och begär utmätning först då det finns något utmätningsbar inkomst. Som privatperson kan man ju alltid begära att kronofogden gör en prövning kring utmätningsbara tillgångar. Tror till och med att det är en ruta man ska kryssa i i samband bed ansökan om man nu vill det.

Väldigt mycket är dock undantagna och mycket som skulle kunna utmätas utmäts inte av andra skäl så vet man inte med sig att det finns något utmätningsbart kan man lika gärna strunta i att kryssa i den rutan och återkomma i frågan vid senare tillfälle om man nu inte vill jävlas med någon. Kan även tänka mig att det finns minimibelopp osv som också har betydelse.
Citera
2022-08-15, 02:46
Medlem
Står vad jag sett i "Underättelse om obetald skuld"

"Vår handläggning kommer att fortsätta. Exempelvis kan utmätning av din egendom bli aktuell"

Är det nån mall de använder? Sidan ser i övrigt ut som typ en mall/massutskick
Citera
2022-08-15, 02:55
Medlem
kungen101s avatar
Kan bara tala för mig själv men så länge man säger hur det ligger till samt vara ärlig så tvivlar jag på att dom kommer hem till en. Där det har gjorts så tror jag det är för man har undangömt materiella dyra saker eller vag information. För min del hade jag inget val till och med KFM sa att låt det gå till kronofogden så får vi försöka lösa fram en skuldsanering.
Citera
2022-08-15, 07:28
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad, startinlägg (FB) Tråden för frågor om Kronofogden

/Moderator
Citera
2022-08-17, 16:37
Medlem
john-henry-edens avatar
Skuldsanering för CSN lån?

Just nu lever jag på existensminimum. Har ingen möjlighet att betala tillbaka mina CSN-skulder under överskådlig tid. Har ändå fått ett påminnelse om att betala en belopp som jag inte har råd med

Hur ser det ut med studieskulder? Har försökt googla och man verkar inte kunna ansöka om skuldsanering för CSN lån
Citera
2022-08-17, 16:43
Medlem
Skuldsanering? Nej. Inte aktuellt när det kommer till CSN.

Däremot kan du ansöka om att skjuta upp betalningen, så du slipper betala när du lever på existensminimum. Detta gör du på mina sidor, och gäller till årsskiftet. Tar två minuter. Dock kommer du få betala det belopp som gäller för det kvartalet om du redan fått räkningen.
Citera
2022-08-17, 16:44
Medlem
Har du andra lån?
Du kan ändå göra en ansökan och förklara läget när handläggaren ringer dig. Kronofogden är en myndighet med väldigt hjälpsamma och vettiga personer tro det eller ej.
Citera
2022-08-17, 16:49
Medlem
JuniorDahlens avatar
Förfallna CSN-skulder ingår i skuldsaneringen du får via Kronofogden om du beviljas det. Annars får du ansöka om att slippa betala för varje år. Kom ihåg att CSN inte räknar det som att du lever på existensminimum om du gör det för att du betalat andra skulder.

Citat:
Ursprungligen postat av Stollppe
Skuldsanering? Nej. Inte aktuellt när det kommer till CSN.

Däremot kan du ansöka om att skjuta upp betalningen, så du slipper betala när du lever på existensminimum. Detta gör du på mina sidor, och gäller till årsskiftet. Tar två minuter. Dock kommer du få betala det belopp som gäller för det kvartalet om du redan fått räkningen.

Två fel. Trollar du?
Senast redigerad av JuniorDahlen 2022-08-17 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in