Citat:
Ursprungligen postat av
underdog2022
Hej!
Jag har fått beslut på utredning om löneutmätning från KFM. Är det någon som har koll på exakt hur KFM bär sig åt för att söka info om inkomster och hur processen går till – i detalj och i kronologisk ordning?
Mina allra viktigaste frågor är följande.
1. Bankkonton. Ingår en kontroll av bankkonton för att söka efter inkomster från eventuella arbetsgivare? I sådana fall: NÄR sker sådan kontroll – INNAN utredningsbeslut fattas eller EFTER deadline för svar på deras formulär med frågor?
2. Formuläret. OM jag fyller i KFMs frågeformulär i tid (”Redogörelse för inkomster och utgifter”) och anger att jag har ett nytt jobb som börjar om 1 eller 2 månader – kommer de ändå att kolla bankkonton (om de inte redan gjort det)?
3. Förhala. Går det att förhala och försena processen och därmed utredningen och/eller beslut om löneutmätning på något vis?
4. Skjut upp. Är det ö h t möjligt att överenskomma/förhandla med KFM om att ta ett seriöst möte för diskussion om återbetalningsplan lite senare? (efter sommaren tänker jag)
Bakgrund: jag befinner mig i en väldigt jobbig och faktiskt farlig situation. Utan att gå in på hela det komplicerade trasslet så förlorade jag allt för ett par år sedan, har mått skit och varit på den absoluta botten men har börjat resa mig och har i ca 1 år kämpat med att dels hålla mig flytande och dels försöka skapa förutsättningarna för att komma tilllbaka.
Jag har haft ett par små uppdrag/jobb, särskilt ett som har pågått med varierande intensitet i ett år. Problemet: OM denna uppdragsgivare skulle få ett brev/samtal från KFM om löneutmätning så skulle jag omedelbart bli av med uppdraget (av förtroendeskäl) och därmed vara tillbaka på botten igen – både ekonomiskt och socialt.
Därför vill jag om möjligt agera på det sätt som minimerar risken för att KFM ska söka och se de utbetalningar jag fått bakåt närmaste månaderna och därmed kontakt med nuvarande uppdragsgivare. Planen: jag kan nämligen, i nuläget, routa om uppdraget via ett bolag som ägs av en bekant som känner till min situation, men vi behöver några veckor/sommaren för att genomföra det. Jag har inget emot att vara totalt transparent med KFM om ett jobb på det potentiella nya bolaget – de får hjärtans gärna löneutmäta mig där!! Men det skulle som sagt leda till personlig katastrof om KFM tog kontakt med nuvarande direkta källa till inkomst –*då förlorar jag både inkomst, publik cred och mer därtill.
Ta en fullständig kreditupplysning på dig själv, eller köp ratsit.se's tjänst Självbevakning.
Där ser du om KFM gjort utmätningsförsök och/eller registerkoll.
Förhala lär inte gå, fyller du inte i och skickar in i tid så drar dom schabloonbelopp på dig. Vilket kan bli svettigt.
Avbetalningsplan gör man med sina borgenärer, inte kronofogden.