2022-09-23, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är lite roligt med den typen av beräkningar.

Exakt vad det beror på är en egen fråga. Här konstaterar jag bara att den som vill köpa nyproducerade lägenheter måste pynta mer. Och då driver det upp priserna i successionsmarknaden också.
Så tvärtemot vad många fantiserar om är det bara en kostnadsökning. Inte en bubbla.

Markkostnaden bidrar. Men den är liten i kr.
Det är byggnadskostnaden som ger det stora bidraget.

(Inte första gången jag förklarar detta i tråden. Men motståndet att ta till sig data från verkligheten är massivt).

Är väl självklart att byggkostnaderna ökar med ökade bostadspriser/efterfrågan, varför skulle entreprenörer acceptera skambud?

Teoretiskt skulle ökade byggpriser främst kunna bero på annat, men då skulle du troligen se en byggbransch i kris, med svårigheter att hantera kostnaderna. Tvärtom har vi sett en väldigt expansiv byggsektor fram till 2016 och sedan har även kostnaderna planat ut.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2022-09-23 kl. 10:12.
Citera
2022-09-23, 10:30
Medlem
Rengens avatar
Swedbanks ränta med 3 månaders bindningstid är nu 4,34 procent. Och fler höjningar kommer.
Börsen störtdyker och energipriserna stiger som attan. Krig i Europa.
SEKetas närmar sig 11 kr mot EUR.
Men priserna skall upp för inflationen äter lånen och amortering är ett sparande.
Enligt "Generation Curl".
Senast redigerad av Rengen 2022-09-23 kl. 10:54.
Citera
2022-09-23, 11:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Men snälla liksom-fb. Varför tar du 1998 som startår?
Därför att data startade då.

Är du arg för att jag inte kastade en del av datat. Varför är det ett problem att jag tog med allt?

Citat:
Som du ser från det jag sammanställda så gick kvoten ner under 90-talskrisen och därmed också troligtvis "produktionskostnaden. Ta fram siffror från 1975 eller liknande istället om du vill göra en seriös jämförelse.
Jag tvivlar starkt på att produktionskostnaden gick ned då. Jag har kollat hur det var med byggjobbarnas löner. Och de backade inte.

Det som möjligen kan ha hänt är att standarden sänktes. Men då minskar pris pga lägre standard.
Det som hände då var att nyproduktionen nästan upphörde.

Citat:
Från 1998 till 2016 så ser man ju i din data att markkostnaden som total andel av byggkostnaden har ökat från 12,76% till 29,39%, 2021 är den 24,1%. Hur förklarar du detta?
Ja markpris har ökat mer i % än byggnadskostnaden. Jag tror jag nämnde det.
Dock ökat mindre i kronor.

Jag tror att det har med två saker att göra:
* Det finns vissa lönekostnader associerad med mark. Markberedning ingår t ex. Och lantmäterikostnader mm. Och de driver upp posten markkostnad. Det finns en tumregel bland de som bygger själva att det kostar en halv miljon innan man börjar gräva.
* Man bygger där det är mer populärt. Och där driver efterfrågan upp pris.

Citat:
I övrigt så bevisar ju din data precis det alla i tråden säger. Det är inte ekonomisk aktivitet/inkomstökningar som driver bostadspriser (och producentpriser) det är låga räntor och ökad penningmängd.
???
Hur i all världen fick du till det beviset??

Det här kommer du aldrig att gå i land med.

Citat:
Tittar man bara på byggkostnaden så har den ökat med 40% mer än BNP/Capita sedan 1998 medan Fstprisindex ökat med över 100% mot lönerna under samma period. Hur förklarar du detta när produktionskostnaden ökat mindre än hälften? Kan det bero att priserna styr produktionskostnad (du vet enkel utbud efterfrågan, vid en högre efterfrågan/betalningsförmåga så kan säljaren ta mer betalt) och inte tvärtom som du verkar tro?
Produktionskostnaden är per kvm för lägenheter.

Fastighetsprisindex är för:
* Småhus
* Alla storlekar.
* Alla åldrar

Man får ha lite respekt för vad data representerar och inte använda de hur som helst.

Citat:
Hur kan det då var ökade produktionskostnader som driver priset? Det är ju ganska självklart att det är tvärtom, en ökad efterfrågan/betalningsförmåga driver upp priset på befintligt vilket gör att producenter i alla led från råvaran till första förädling till arkitekt till byggare etc etc etc höjer priserna vilket ger ökade producentpriser.
Av den enkla anledningen att om det var efterfrågan som driver upp pris så ökar produktionen för att möta efterfrågan och pris kommer aldrig att kunna dra iväg.

Men är det produktionskostnad som drar iväg så drar det med sig riser på successionsmarknaden så länge det finns efterfrågan. Om efterfrågan inte finns så finns ingen nyproduktion heller. Den är för dyr då.

Det är ganska trivial marknadsekonomi.
Jag vet inte hur många ggr jag måste utbilda folk här i forumet på sådant. Jag förstår inte varför folk är okunniga på marknadsekonomi. För mycket konspiratorisk vänsterpropaganda i TV?

Det är pga detta som jag säger till alla som menar att det INTE är produktionskostnad som drivit upp priserna att starta ett företag och bygg. Är det som de menar så tjänar dom stora summor på att nyproducera.
Men gnällspikarna gör inte det utan blir bara arga. Dom anar väl att dom har fel i sina fantasier. Och när jag säger till dom att agera i enlighet med det dom påstår så går säkringarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Därför liksom-fb är oärlig och ägnar sig åt konstanta fulcitat, skarvning av siffror osv. för att få "rätt". Till vilket ändamål är dock osäkert.
De som lever i sina fantasivärldar är kreativa när det gäller att undvika att ta in fakta från verkligheten. Det ger jag dom.
Nu har vi kommit till "fulcitat". Och att data inte stämmer eftersom jag startade där data började.

Citat:
Egentligen borde begagnade byggnader sjunka i pris allt eftersom åren går då byggnadsmaterialet/teknik blir föråldrad
Dom faller också i pris.
Jag har länkat objekt som varit lite äldre. T ex från 60-talet. Och haft kvar 60-tals standard.
De kan man då köpa för lite mer än markkostnaden.

Men när jag listar sådana objekt som just visar att det du skriver är sant så blir bubbelpratarna koleriska och gör precis som du, travar ad hominem. Dom vill inte se verkligheten.

Objekt där man INTE tar in hantverkare som moderniserar för stora belopp de faller i pris med stora belopp jämfört med de som moderniserats.

Nyproduktion kostar och att upprätthålla nivån på befintliga bostäder kostar.
Vad kostar en byggnadsställning runt huset per vecka i hyra?

Citat:
och således påverka värdet på huset mer än det eventuella geografiska läget i ett land med 10 miljoner människor och gott om geografiskt utrymme även med rimligt avstånd till storstäderna.
Preferens för adress är större än (eller lika stor som) byggnadskostnad. I mer attraktiva delar av Stockholm kan marken kosta mer än byggnaden.

Citat:
Du har givetvis rätt att det är ökad efterfrågan och betalningsförmåga (låneförmåga) som drivit upp priserna
Hade du sagt att betalningsförmåga driver upp standard och storlek hade jag kunnat hålla med. Men det är produktionskostnaden som styr pris/kvm för en given standard.
Och betalningsförmågan påverkar naturligtvis vad folk kan betala för adress. När BNP/Capita ökar kan man betala mer.

Citat:
Brister i hus från tidigt 1900-tal gör sig inte särskilt tydligt påminda när elen inte kostar något. Inte heller märker du av rör eller taskiga elinstallationer tills det slutar komma vatten i kranen eller det inte finns något blås i uttaget.
???
Underhåll råkar man ut för att betala som fastighetsägare.
Och för BR-innehavare kommer det på månadsavgiften.
Citera
2022-09-23, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Finansinspektionens chefsekonom är alltså "någon stolle" ok då vet vi!

Har du blivit intervjuad av media någon gång? Extremt stressande för någon som inte är VÄLDIGT van. Att säga fel eller uttrycka sig otydligt är mer regel än undantag. Så nej han är nog ingen stolle, men han är nog inte stolt över den intervjun.
Citera
2022-09-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Av den enkla anledningen att om det var efterfrågan som driver upp pris så ökar produktionen för att möta efterfrågan och pris kommer aldrig att kunna dra iväg.

Det är ganska trivial marknadsekonomi.

LOL
Citera
2022-09-23, 12:30
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Välkomnar kreditvärdiga hyrestorskar att köpa sig en billig Br. En fä vill höja sina hyror med 10%
https://www.dn.se/ekonomi/fastighetsagarna-vill-se-tioprocentig-hyreshojning-for-hyresratter/

Vill och vill, brukar väl normalt vara 5% så möts väl på mitten runt 7% i år. Handlar om några hundringar i månaden där oftast värme och vatten ingår.
Tror inte direkt några hyresrättare darrar så dom skakar direkt.
Citera
2022-09-23, 13:29
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Finansinspektionens chefsekonom är alltså "någon stolle" ok då vet vi!

Precis så, du hittar något att haka upp dig på och missar det väsentliga i sak som folk skriver här. Inte särskilt utvecklande för oss andra som vill diskutera Bostadsmarknaden i Sverige just nu.
Citera
2022-09-23, 13:41
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
3 m 4,34 %
10år 4,44 %

Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
YIKES.

Snacka om ny ekonomi när 10 år och rörlig är same same trots extremt volatila förhållanden. Man kan nog lugnt säga att förtroendet för fiat sjunger på sista versen. Försäkring är värt typ 0.

Fiat sjunger på sista versen? Inte hade jag då accepterat ynka ~3-4% yield på en 10-årig bostadsobligation om jag hade den inställningen. För mig signalerar en inverterad räntekurva att marknaden tror på en rätt omgående lösning på inflationen. Naivt?

För övrigt är listräntorna som andra redan påpekat givetvis rena rånen... Transparenta institut som Stabelo, Hypoteket etc viftar med rörliga boräntor runt 2,8% fortfarande. De kommer givetvis närma sig 4% till årsskiftet. Men det duger.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-09-23 kl. 13:44.
Citera
2022-09-23, 13:42
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Rätt åt alla låntagare som "hyr" sina bostadsrätter av banken, att de får högre ränta. Har man inte råd att casha upp för hela bostaden ska man inte ha nåt. Då ska man hyra en hyresrätt istället. Bostadsrätten/villan är bara din, om du är skuldfri - annars är det banken du hyr av.

Lånefällan folk ger sig in i är helt idiotisk och ogenomtänkt. Den tvingar en till ett liv i ekorrhjulet med ofrihet som följd. Bättre med hyresrätt eller köpa nåt man har råd med utan lån (torp, tiny house, skåpbil etc) och sen byta upp sig vartefter man sparat ihop mer deg.
Du tror inte hyrorna kommer höjas nu också då? Förstår hur du tänker, men en likvärdig lägenhet som hyresrätt skulle kostat mig ungefär 3-4000 kr mer i månaden än vad min bostadsrätt gör nu. Då amorterar jag dessutom och får igen de pengarna sen. En hyreskostnad äts bara upp...
Citera
2022-09-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Du tror inte hyrorna kommer höjas nu också då? Förstår hur du tänker, men en likvärdig lägenhet som hyresrätt skulle kostat mig ungefär 3-4000 kr mer i månaden än vad min bostadsrätt gör nu. Då amorterar jag dessutom och får igen de pengarna sen. En hyreskostnad äts bara upp...

Det här är ju någonting som folk konstant babblar om som att det vore någon slags naturlag. Nu sjunker ju priserna och du kanske inte alls får igen dina pengar, det kan mycket väl visa sig att en hyresrätt varit billigare i längden om du förlorat 1 mille på 6 månader i prisnedgång.
Citera
2022-09-23, 13:59
Medlem
Angående räntor, här är senaste räntorna från Nordnet (vilka nog är svårslagna för 5miljoner+ sparande).

3,79% - Standardränta utan rabatt.
3,04% - Om du sparar 1 - 2,5 miljoner kr hos oss (stängd för nyförsäljning)
2,84% - Om du sparar 2,5 - 5 miljoner kr hos oss.
2,74% - Om du sparar 5 - 10 miljoner kr hos oss.
2,44%- Om du sparar 10 - 15 miljoner kr hos oss.
2,40% - Om du sparar 15 miljoner kr eller mer hos oss

Majoriteten av folk med bolån sitter hos storbankerna. De lär ha svårt att komma under 3% skulle jag tro.
Citera
2022-09-23, 14:10
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c3E1RkUADAZ2Ewu
Angående räntor, här är senaste räntorna från Nordnet (vilka nog är svårslagna för 5miljoner+ sparande).

3,79% - Standardränta utan rabatt.
3,04% - Om du sparar 1 - 2,5 miljoner kr hos oss (stängd för nyförsäljning)
2,84% - Om du sparar 2,5 - 5 miljoner kr hos oss.
2,74% - Om du sparar 5 - 10 miljoner kr hos oss.
2,44%- Om du sparar 10 - 15 miljoner kr hos oss.
2,40% - Om du sparar 15 miljoner kr eller mer hos oss

Majoriteten av folk med bolån sitter hos storbankerna. De lär ha svårt att komma under 3% skulle jag tro.

Intressant. Då är 2,4% antagligen på gränsen till en förlustaffär för Nordnet, men där de går tillräckligt plus på de 15+ miljonerna istället.

Stabelo kan iofs alla gå till och fortfarande få färdigprutade 2,86% vid max 60% belåning: https://www.stabelo.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in