Citat:
...
För det första finns det en kultur och mentalitet i Sverige som generellt sett gör människor väldigt mjuka. För det andra är proffs-boxning olagligt. De har visserligen legaliserat 4-ronders matcher om jag har förstått det rätt. Men inga stora seriösa boxare är det minsta lilla intresserade av att gå 4-ronders matcher.
För det första finns det en kultur och mentalitet i Sverige som generellt sett gör människor väldigt mjuka. För det andra är proffs-boxning olagligt. De har visserligen legaliserat 4-ronders matcher om jag har förstått det rätt. Men inga stora seriösa boxare är det minsta lilla intresserade av att gå 4-ronders matcher.
A) Proffsboxning är INTE förbjudet i Sverige. Vi har haft nuvarande lagstiftning (som hävde proffsboxningsförbudet) sedan 2006. Det finns ungefär ett 30-tal registrerade proffsboxare bosatta och verkande i Sverige? - Till detta tillkommer handfull (typ 10?) som är utlandsproffs.
B) Det är heller inte förbjudet med matcher över 4 ronder. MEN det krävs speciella undantag från huvudregeln för att proffsboxare ska kunna boxas proffsmatcher om fler än 4 ronder i Sverige. Frida Wallbergs samtliga proffsmatcher i Sverige mellan 2006 och 2013, t.ex. var allihop fler än 4 ronder.
Citat:
...
Om du som svensk verkligen vill bli något inom boxning eller MMA, måste du mer eller mindre flytta till ett annat land. Som boxare är det främst Tyskland och USA som är de mest attraktiva. För MMA-fighters vet jag inte riktigt hur det ser ut förutom USA.
Om du som svensk verkligen vill bli något inom boxning eller MMA, måste du mer eller mindre flytta till ett annat land. Som boxare är det främst Tyskland och USA som är de mest attraktiva. För MMA-fighters vet jag inte riktigt hur det ser ut förutom USA.
Vad det gäller i alla fall proffsboxning verkar du ha fel - ungefär 3/4 eller 75% av aktiva proffsboxare från Sverige är aktiva - och tränar - och är bosatta - just i Sverige. Av de som är bosatta/tränar och tävlar utomlands finns 4 av 10 i just de länderna du nämner.
Storbritannien är också populärt men flest svenska proffs utomlands finns i Malta.
... .. .
Men annars var det nästan rätt.
Klara Svensson.